۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
بلومبرگ نوشت:

شرکت های کشتیرانی جهان بزرگتر می شوند

شناورهای غول پیکر کانتینری که برای حمل و نقل اقلام مختلف از کفش کتانی گرفته تا موز و عروسک های باربی به اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرند بزرگ و بزرگ تر می شوند و شرکت هایی که آنها را نیز در اختیار دارند توسعه می یابند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۶۴۶
شرکت های کشتیرانی جهان بزرگتر می شوندبه گزارش گروه بین الملل مانا، بلومبرگ نوشت: ادغام های بزرگ در صنعت کشتیرانیِ جهان به ارزش 500 میلیارد دلار در جریان است و درست یک سال پس از آنکه مازاد ظرفیت بدترین بحران را در این صنعت ایجاد کرد- ورشکستگی شرکت کشتیرانی هانجین کرۀ جنوبی- نجات یافتگان از صرفه به مقیاس بزرگ ایجاد شده و افزایش تقاضا لذت می برند.
بر اساس این گزارش، بزرگترین خط کانتینری آسیا، شرکت هلدینگ کشتیرانی کاسکو چین، ماه گذشته اعلام کرد: بیش از شش میلیارد دلار به رقیب خود شرکت بین المللی OOIL هنگ کنگ- مالک بزرگترین شناور دنیا که طول آن بلندتر از ساختمان امپایر استیت است- می پردازد. در همین راستا، شرکت کشتیرانی مرسک مولر دانمارک درحال خرید یک فروند شناور از رقیب آلمانی خود است تا ناوگان خود از شناورهای مگاسایز شامل یک فروند شناور که قابلیت حمل تقریباً 180 میلیون آی پاد را دارد ارتقاء بخشد.
این شرکت های کشتیرانی با شناورهای سوپرسایز توانایی بیشتری در اداره کردن قیمت ها در مقایسه با تولیدکنندگان و خرده فروشانی چون Wal-Mart Stores Inc. و Target Inc. دارند.
آلفالاینر در گزارشی اعلام کرد: پنج خط بزرگ کانتینری تقریباً 60 درصد بازار را در دست گرفته اند. نرخ حمل و نقل روبه افزایش است و شاخص نرخ پیگیری بار نیز در مسیرهای اصلی از آسیا تقریباً 22 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.
بر همین اساس، مدیر اجرایی شرکت تحقیقاتی حمل و نقل در سنگاپور موسوم به Crucial Perspective گفت: حمل و نقل کانتینری در صنعت کشتیرانی در حال حاضر جای مردان بزرگ با جیب های عمیق است. تمرکز بازار روبه رشد به خطوط کانتینری قدرت قیمت گذاری بالاتر و بهره مندی از معاملات بیشتر را می دهد.
پنج خط کانتینری برتر که بیش از نیمی از سهم بازار جهانی را کنترل می کنند در نمودار دایره ای زیر آمده است:
 
فروپاشی شرکت کشتیرانی هانجین کرۀ جنوبی در ماه آگوست سال گذشتۀ میلادی، افت شدیدی را برای صنعت حمل و نقل کانتینری در پی داشت به گونه ای که ورشکستگی شرکت Lehman Brothers در بحران اقتصادی سال 2008 میلادی، بخش مالی را دچار اختلال و سرگردانی کرد.
یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان در آن زمان یعنی هانجین با مشکلات شدید مالی روبه رو شد و همزمان میزان عرضه از تقاضا در صنعت پیشی گرفت و قیمت گذاری و سود حاصل برای خطوط افت کرد. اما حال و پس از تعیین نهایی دادگاه در ماه فوریه، هانجین در حال تسویه حساب های خود است.
در ادامۀ این گزارش، تحلیلگر شرکت اوراق بهادار Shinyoung در سئول گفت: از زمان افول هانجین، اهمیت کیفیت در تجارت حمل و نقل کانتینری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. به همین علت بازار بیشتر از قبل شاهد فعالیت نقش آفرینان برتر با ناوگان هایی متشکل از شناورهای غول پیکر بود و شرکت هایی که امکان دسترسی به شناورهای بزرگتر را نداشتند مهجور ماندند.
رشد روزافزون شناورهای غول پیکر در ناوگان برخی شرکت ها، آنها را ملزم کرده است تا با استفاده از تعداد شناور کمتر، بار بیشتری را تنها در یک سفر دریایی به مقاصد برسانند و از نرخ های بالا سود لازم را کسب کنند.
با توجه به آمار، در حال حاضر تقریباً 58 فروند شناور غول پیکر در سطح جهان وجود دارد که می تواند بیش از 18 هزار کانتینر را جابه جا کند و انتظار می رود این تعداد طی دو سال آینده روبه فزونی گذارد. تقریباً نیمی از این شناورها به ناوگان شرکت های برتر و بزرگ دنیا اضافه شده اند.

تقاضای بالا
علاوه بر این عرضه اضافی که رشد را در صنعت کشتیرانی و در سال گذشته با اختلال مواجه ساخته بود هنوز به طور تمام و کمال سایه خود را از سر صنعت برنداشته است چرا که بر تعداد داوطلبانی که وارد صنعت می شوند، افزوده می شود و شناورهای قدیمی اوراق نمی شوند. از این رو، انتظار می رود ظرفیت در صنعت حمل و نقل کانتینری تا 3.4 درصد در سال جاری و 3.6 درصد در سال 2018 میلادی رشد کند.
با این حال، به نظر می رسد بهبود در تقاضا دست یافتنی است. پس از ارائۀ زیان های سال 2016، شرکت ها نشانه هایی از جهش را در تجارت خود نشان دادند. شرکت کشتیرانی مرسک مولر دانمارک که بزرگترین تجارت حمل و نقل کانتینری دنیا را دارد، در ماه می گفت: تقاضای قدرتمندی را در ماه می و در پایان سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد بوده است. کاسکو نیز در اوایل ماه گذشته از بهبود شرایط خبر داد و انتظار دارد سود آن در نیمۀ نخست در مقایسه با زیانی که در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده بود.به حدوداً یک میلیارد و 850 میلیون یوان برسد
در این باره یک تحلیل گر هنگ کنگی نیز گفت: پیش بینی می کنیم رشد تقاضا از رشد عرضه در بازۀ زمانی سال های 2017-19 میلادی پیشی بگیرد.

فصل تعطیلات
در اوایل سال جاری میلادی، شرکت کشتیرانی مرسک، HMM کرۀ جنوبی و دیگر خطوط کشتیرانی به توافقاتی با مشتریان خود دست یافتند که به موجب آن نرخ حمل و نقل سالانه از ماه می و در مسیر آسیا به آمریکا از تامین کنندگان Wal-Mart و Target افزایش یابد. خرده فروشان در آمریکا معمولا ذخایر انبار خود را طی سه ماه سوم سال جاری میلادی و پیش از آنکه به تعطیلی های آخر سال برسد، افزایش می دهند. از همین رو، انتظار می رود نرخ حمل و نقل افزایش یابد چراکه زمان اوج در صنعت حمل و نقل کانتینری رسما در حال آغاز است.
تحلیل گری در این باره از Edward Jones گفت: اگر نرخ کانتینرها افزایش یابد، یک اتفاقی در جهت مخالف ایجاد می شود. خرده فروشان سه انتخاب دارند: این افزایش را برای مشتریان در نظر بگیرند، نقایص سازمان را پیدا و خنثی کنند یا اعلام کنند که حاشیۀ ناخالص به دنبال نرخ بالای حمل و نقل تحت فشار قرار خواهد گرفت.

بزرگترین قراردادهای کشتیرانی

در سال 2015 میلادی، گروه کاسکو و کشتیرانی چین ادغام خود برای ایجاد بزرگترین خط کانتینری آسیا موسوم به شرکت هلدینگ کشتیرانی کاسکو را اعلام کردند.
در سال 2016 میلادی، بازار سهام شرکت کشتیرانی CMACGM فرانسه شرکت کشتیرانی NOL سنگاپور را خریداری کرد. شرکت کشتیرانی مرسک موافقت خود مبنی بر خرید کشتیرانی هامبورگ سود آلمان را اعلام کرد و سه شرکت کشتیرانی ژاپن به ادغام تجارت حمل و نقل کانتینری خود رای مثبت دادند.
در سال جاری میلادی نیز، هاپاگ لوید اکتساب شرکت کشتیرانی اتحادیۀ عرب را کامل و کشتیرانی کاسکو پیشنهاد خرید شرکت OOIL هنگ کنگ را مطرح کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار