۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
استاندار گیلان خبر داد:

آزادسازی 70 هکتار اراضی تالاب انزلی

استاندار گیلان از رفع تصرف 70 هکتار اراضی تالاب انزلی با همکاری محیط زیست خبر داد.
نویسنده: فاطمه ثابت
کد خبر: ۷۵۰۹۰
آزادسازی 70 هکتار اراضی تالاب انزلیبه گزارش خبرنگار مانا از گیلان، محمدعلی نجفی در جلسه‌ مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، اقدام‌های پیشگیرانه در کاهش مشکلات حوزه سواحل و تالاب انزلی و پیگیری‌های مستمر در آزاد سازی حریم سواحل و استفاده از فرصت‌های موجود در بخش اقتصاد دریامحور در گیلان را مهم خواند و افزود: مشکلات سواحل و تالاب انزلی در سفرهای رئیس جمهور، رئیس قوه‌ مقننه و معاون اول رئیس جمهور به گیلان مطرح شد.
استاندار گیلان با بیان اینکه در حضور رئیس قوه‌‌ قضاییه بر ضرورت استفاده از فرصت سواحل و مشکلات موجود تأکید شد، ادامه داد: در این زمینه پیگیری صورت گرفت.
نجفی گفت: رفع مشکل زیست‌محیطی سد مخزنی شفارود با پیگیری حضوری توسط بنده در جلسه‌ اخیر هیئت دولت تصویب شد و اسناد خزانه‌ که یکی از مشکلات استان‌های مختلف بشمار می‌رفت در روز گذشته طی یک طرح دو فوریتی به تصویب مجلس رسید.
به گفته وی، در دو سفر رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور دو مشکل اساسی سد شفارود و تمدید مهلت مالی سال 95 برای استفاده از اسناد خزانه برطرف شد.
استاندار گیلان تصریح کرد: موضوع تالاب انزلی یک مسئله ملی و فراملی است که باید با نگاهی منسجم و با تخصیص اعتبارات مانند دریاچه‌ ارومیه توجه ویژه شود.
وی گفت: از سازمان برنامه و بودجه‌ کشور و سازمان بنادر انتظار می‌رود کمک کرده و سهم بسزایی در این زمینه داشته باشند.
نجفی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور از امکانات مطلوب برخوردار است، خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از اعتبارات این سازمان از درآمدهای آن است و انتظار داریم با جدیت به مسائل استان گیلان ورود پیدا کنند.
وی درباره آزاد سازی حریم تالاب انزلی بیان کرد: در دولت یازدهم موفق به احیا و رفع تصرف 70 هکتار اراضی تالاب انزلی با همکاری محیط زیست شدیم.
استاندار گیلان یادآور شد: یکی از وظایف اصلی در حوزه‌ سواحل و تالاب اقدامات پیشگیرانه است و در این زمینه آمادگی هرگونه همکاری وجود دارد.
وی در خصوص خرید زباله سوز در بخش مدیریت پسماند، افزود: مدت‌های طولانی است که پیگیر این خرید هستیم و نگاه ملی را می‌طلبد.
نجفی با بیان اینکه پیگیر اجرای طرح مدیریت یکپارچه سواحل هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که وزارت کشور و مجلس پیگیر هستند ایجاد سازمان عمران سواحل است که می‌تواند نقش بسزایی در تعریف نحوه استفاده از سواحل و رفع نگرانی‌ها در انسجام دستگاه‌ها و موضوعات گردشگری ایفا کند.
استاندار گیلان با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند نیز پیگیری‌های مستمری صورت گرفته گفت : در سفر اخیر به آلمان در اطراف فرانکفورت همان هیئتی که از محل دپوی زباله در منطقه‌ی سراوان رشت بازدید کرده بود به وسیله‌ی زباله سوز یک منطقه‌ همانند سراوان را به فضایی سبز و زیبا تبدیل کرده بودند.
وی به حوادث دریا مانند غرق شدن اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت مدیران استانی به ویژه دهیاران در حفاظت دریا و جلوگیری از مشکلات موجود در نقاط حادثه آفرین سواحل با کاهش غرقی مواجه بوده‌ایم.
نجفی با اشاره به اینکه تعداد افراد غرق شده در مناطق ساحلی استان در سال 92، 51 نفر بود که در سال 95 به 25 نفر تقلیل یافت، یادآور شد: تا پایان تیر ماه سال گذشته تعداد غریق در گیلان 12 نفر بود که مدت مشابه امسال به هفت نفر کاهش پیدا کرده است.
وی این کاهش تعداد غرق شده‌ها را ناشی از تلاش‌های صورت گرفته تمام دست اندرکاران دانست.
نجفی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از فرصت دریا برای پویایی منطقه و ملی استفاده خوبی نشد، اظهار کرد: با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری گام مثبتی در این زمینه در گیلان برداشته شده است.
به گفته وی، خاویار که در گذشته حجم تولید آن در کشور 300 تن و 100 تن آن در گیلان بود، پس از سه دهه به دو تن تقلیل پیدا کرد که جزء مباحث اصلی استان قرار گرفته و نتایج آن به زودی مشاهده می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار