روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

نمایندگان مجلس منافع ملی را با منافع سیاسی دنبال نکنند

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: فاز 11 پارس جنوبی دارای لایه ای بسیار پایین از بقیه فازها است و نیاز به تکنو لوژی بسیار جدید دارد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۵۰۷۵
نمایندگان مجلس منافع ملی را با منافع سیاسی دنبال نکنندعبدالحمید خدری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تاثیر حضور توتال در ایران در نگاه سرمایه گذاران خارجی گفت: با توجه به فضای ایجاد شده در رسانه ها، فضای مجازی وافکار عمومی ممکن است این گمانه تلقی شود که این قرارداد، یک قرارداد ننگین است اما اینگونه نیست چرا که درکمیسیون انرژی این قرارداد بررسی شد و بنده تقریبا به بند بند این قرارداد اشراف کاملا دارم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به امتیازات این قرارداد خاطر نشان کرد: اولین امتیاز این قراداد در برداشت از میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه است و موضوعی که تا به امروز به آن اشاره نشده است این است که فاز11 پارس جنوبی دارای لایه ای بسیار پایین از دیگر فازها است و نیاز به یک تکنولوژی بسیار جدید دارد که قراراست از سوی توتال این تکنولوژی به ایران آورده شود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: انتقال تکنولوژی در چهار سطح و همچنین سهیم کردن پیمانکاران دست دوم و تمام شرکتهای که تمایل حضور در این پروژه دارند، از دیگر مزایای این قرارداد است.
دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سهم آورده پترو پارس در این پروژه یادآور شد: باتوجه به سهم آورده 19.9درصدی پتروپارس که مبلغی به بیش از یک میلیارد دلاردر این پروژه است مشخص نیست که این شرکت می تواند این سهم را تامین کند یا نه ؟ اما در این قرارداد با توجه به محدودیت مالی که در کشور وجود دارد، قرار نیست ریالی از پول کشور هزینه این پروژه شود تا زمانی که این پروژه به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به امکان تحریم دوباره ایران خاطر نشان کرد: اگر ایران دوباره تحریم شود، خسارتی بابت هزینه های که از سوی شرکت توتال انجام می شود، پرداخت نخواهد شد و تمامی این مطالب در قرارداد عنوان شده است در مجموع مفاد و محتوای قرارداد به گونه است که کفه ترازو به سمت و سوی ایران است و منافع ملی دیده شده است
خدری این قرارداد را تحول بسیار عظیم در صنعت نفت دانست و عنوان کرد: با انعقاد این قرارداد سایرشرکتها به سمت سرمایه گذاری در این حوزه و حوزه های وابسته می روند و این امر سبب اشتغال هر چه بیشتر جوانان و متخصصان این حوزه ها شود .
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پیش نویس قرارداد در هئیت تلفیق مورد بررسی قرار گرفته شده است گفت: پیش نویس این قرارداد در هیئت تلفیق دیده و بررسی شده است و اشکالاتی که از سوی مراجع ذیصلاح عنوان شد، مرتفع و همچنین این پیش نویس در هیئت نظارت که متشکل از رئیس کمیسیون انرژی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ، دادستان کل کشور و چند تن از مسئولین کشوربود مورد بررسی و نظارت قرار گرفت. بنابراین بهتر بود بدون تنش این قرارداد از سوی مجلس تایید می شد چرا که انعکاس این تنشهای در مجامع بین الملل تاثیرات منفی خواهد داشت و ممکن است نگرانی سرمایه گذاران خارجی را برانگیزد بنابراین انتظار می رود نمایندگان منافع ملی را با منافع سیاسی پیگیری نکنند.
وی این قرارداد را در تاریخ اقتصاد ایران یک پیچ تاریخی دانست که سبب تحولی عظیم در اقتصاد نفتی خواهد شد و افزود: بودجه کشور به اندازه نبوده است که بتوان چنین سرمایه گذاری را در فاز11 پارس جنوبی و میادین مشترک انجام داد و همچنین دانش و تکنولوژی که به جوانان و شرکت های داخلی انتقال می یابد سبب افزایش ظرفیت و توانایی کشور می شود که تمامی این مزیت ها سبب تحول عظیم تاریخی و اقتصادی ایران است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار