۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
رکورد شکنی صادرات میگو ادامه دارد:

70 میلیون دلار، ارزش صادرات میگوی ایران در سال 95

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان کشور از تداوم رکورد شکنی صادرات میگوی ایران و پیشرفت چشمگیر این صنعت خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۴۶۷۴
70 میلیون دلار، ارزش صادرات میگوی ایران در سال 95
علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا با تاکید بر تداوم رکورد شکنی صادرات میگو اظهار داشت: با افزایش تولید میگوی کشور، صادرات این محصول سال به سال در حال رشد است.                                                                                       
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان کشور ادامه داد: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1394 مقدار 12 هزار و 618 تن از 17 هزار و 800 تن میگوی پرورشی تولیدی صادر شده بود.                                                                                      
وی خاطرنشان ساخت: این آمار درحالی است که سهم حدود 70 درصدی صادرات از کل تولید میگوی پرورشی در سال 1395 نیز حفظ شد و 15 هزار و 602 تن میگو از مجموع حدود 21 هزار و 800 تن تولید سال 1395 به مقاصد صادراتی ارسال شد.                                                        
این سرمایه گذار بخش خصوصی در امر تولید میگوی پرورشی یادآور شد: ارزش صادرات میگوی سال 1394 که معادل 55.1 میلیون دلار بود در سال 1395 با 27.6 درصد رشد به 70.3 میلیون دلار رسید.                                                                           
به گفته وی چند ویژگی مهم در میزان و ارزش و نیز تغییر محسوس در بازارهای صادراتی میگوی ایران در سال 1395 مشهود است که توجه به آنها ضروری است.
خدایی اذعان داشت: در سال 1395 سهم بازار امارات همچنان رو به کاهش گذاشت و صادرات ما به آن کشور از سه هزار و 773 تن در سال 94 به دو هزار نو 700 تن در سال 95 کاهش داشته که این نشانه بسیار خوبی در تغییر جهت میگوی ایران به سمت بازارهای مهمتر است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو تصریح کرد: کاهش سهم امارات از 29.9 درصد به 17.7 درصد کل صادرات میگو به این معناست که بازارهای دیگر جایگزین امارات شده اند.
وی مهمترین بازارهای جایگزین صادارت میگو به امارات را بازارهار جنوب شرق آسیا و اتحادیه اروپا عنوان کرد و تصریح کرد: این امر را پیشرفت مهمی در امر صادرات میگو دانست.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی کشور در ادامه گفته های خود تاکید کرد: سهم چین (ویتنام) از 58 درصد سال 94 به حدود 70 درصد افزایش یافته و از هفت هزار و 327 تن به 10 هزار و 600 تن رسیده است.
خدایی در ادامه گفته های خود از تولید حدود 18 هزار تن میگوی پرورشی در سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد: سال 96 شاهد افزایش تولید بیشتر میگوی پرورشی با افزایش مزارع زیر کشت این محصول باشیم.                                      
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، خاطرنشان ساخت:سال 65 هفت هزار و 787 هکتار مزرعه میگو زیرکشت رفت که این در حالی است که در سال ماقبل آن شاهد زیر کشت رفتن هفت هزار و 161 هکتار در استان های ساحلی جنوب کشور و نیز گلستان بودیم.
وی با اشاره به افزایش ذخیره سازی میگوی پرورشی در سال 95 اعلام کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته 650 هکتار بیشتر از سال گذشته ذخیره سازی در استان های پرورش دهنده میگو انجام شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اذعان داشت: سال گذشته یک میلیارد و 880 میلیون قطعه لارو میگو ذخیره سازی شده بود.
وی در ادامه گفته های خود همچنین به افزایش تولید میگو در چابهار اشاره کرد و گفت: این امر با تلاش پرورش دهندگان در حفاظت از شیوع بیماری لکه سفید به استخرهای پرورشی و برداشت زودهنگام محصول برای کنترل بیماری محقق شد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران با اشاره به کاهش میزان تولید میگو در استان خوزستان در سال 95 گفت: سال 94 شاهد تولید هزار و 300 تن میگو در مزارع چوئبده آبادان بودیم که این رقم در سال 95 به دلیل شیوع بیماری در مزارع این بخش از خوزستان، به 724 تن کاهش یافت.
برچسب ها: میگو صادرات
ارسال نظرات
آخرین اخبار