۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

بخشی از کمبودهای دریایی پوشش داده شد

مدیر عامل موسسه رده بندی آسیا گفت: حمایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی سبب شد تا موسسات رده بندی خارجی علیرغم میل باطنی خود با یکی از موسسات داخلی قرارداد همکاری مشترک امضاء کنند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۳۰۰۹
بخشی از کمبودهای دریایی پوشش داده شد
کاپیتان فرخ هاشمی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تاثیر فضای پسابرجام در دست یابی به اهداف موسسات رده بندی در سال 95 گفت: تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد رده بندی های خارجی مانند لویدز انگلیس، BV فرانسه، GL آلمان و DNV نروژ که اکثر شناورهای کنوانسیونی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را در کلاس خود داشتند و در بخش صنایع کشور نیز بسیار فعال بودند؛ ناگهان ایران را ترک کنند و تعهدات خود را معلق رها کنند.
وی افزود: این خلاء ایجاد شده فشار زیادی را به شرکتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفتکش ایران و همچنین دیگر صنایع دریایی کشور وارد کرد اما در عین حال برای موسسات رده بندی داخلی و موسسه رده بندی آسیا فرصتی ایجاد شد و خوشبختانه مؤسسات رده بندی داخلی توانستند در طول تحریم ها بخشی از کمبودها و خلاء ایجاد شده را پوشش دهند و همزمان توان فنی، علمی و ساختاری خود را نیز بهبود بخشند.
مدیر عامل موسسه رده بندی آسیا با اشاره به اهداف موسسه رده بندی آسیا در سال 95 خاطر نشان کرد: در بخش دریایی با مشارکت موسسات خارجی قراردادها نهایی شده و دو قرارداد کشتیهای اقیانوس پیمای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شده است .
هاشمی در این باره ادامه داد: در بخش رده بندی کشتیهای موجود و کشتی های در حال ساخت در کشتی سازی های داخلی نیز اهداف پیش بینی شده، کسب شده است. همچنین در بخش صنعتی نیز مؤسسه رده بندی آسیا توانسته است؛ خدمات بازرسی ضمانت دریایی (MWS)، خدمات بازرسی نظارت شخص ثالث (TPA)، بازرسی و صدور گواهینامه سازه های فراساحلی، صدور گواهینامه تائیدیه محصول (صنعتی)، بازرسی کالا و صدور گواهینامه ارزیابی انطباق را بر اساس پیش بینی ها به انجام برساند.
وی در راستای دست یابی به اهداف پیش بینی شده در سال 95 یاد آورشد: همزمان با دستیابی به اهداف پیش بینی شده سال 95 در حیطه عملیاتی، موسسه رده بندی آسیا در ارتباط مداوم با سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرایی کردن مقررات داخلی و بخشنامه های آن سازمان و همچنین انطباق با آخرین مصوبات و الزامات سازمان بین المللی دریانوردی و سازمان استاندارد کوشیده است.
مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا با اشاره به نقش برجام برای حضور موسسات رده بندی خارجی در ایران تصریح کرد: موسسات رده بندی خارجی عضو آیاکس که با شروع اعمال تحریمها ایران را ترک کرده بودند در فضای ایجاد شده پسا برجام بسیار سریع برای بازگشت خود به بازار ایران که برای آنها بسیار با اهمیت است اقدام کردند. اما از سوی دیگر ترک ناگهانی آنها و رها کردن مسئولیتهای خود با شروع تحریم ها که نارسایی هایی در صنایع دریایی کشور در طول تحریم ها بوجود آورده بود، سبب ناخشنودی مسئولین دریایی کشور شده بود. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان متولی صنایع دریایی کشور برای ورود موسسات رده بندی خارجی به بازار ایران، همکاری مشترک آنها (JOINT VENTURE) با یکی از موسسات رده بندی داخلی را شرط ورود و حضور آنها در بازار دریایی ایران قرار داد.
خوشبختانه این حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از موسسات داخلی و همچنین حمایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سبب شد که موسسات رده بندی خارجی هر چند علیرغم میل باطنی خود با یکی از موسسات داخلی قرارداد همکاری مشترک امضاء کنند.
وی به مهم ترین قراردادهای منعقد شده از سوی موسسه رده بندی آسیا در سال 95 اشاره کرد و افزود: قراردادهای مشترک بین موسسه رده بندی آسیا و رده بندی BV و RINA و DNV.GL گرچه در پایان سال 94 به امضاء رسیده اند اما پاره ای مذاکرات تکمیلی در سال 95 انجام شده و قرارداد RINA و BV از اواسط سال 95 عملیاتی شده اند و در بخش صنعتی نیز در سال 95 چهار پروژه نظارت بر نصب تاسیسات فراساحلی و سکوهای نفتی انجام شده است و همچنین با شرکت آریا بنادر ایرانیان چابهار که پروژه تجهیزات طرح توسعه بندر چابهار را در دست اقدام دارند. بازرسی تجهیزات بندر چابهار خریداری شده از کشورهای اروپایی را با همکاری مشترک موسسه رده بندی آسیا و موسسه رده بندی رینا (RINA) در آلمان که بخشی از پروژه بوده است را به انجام رسانده است.
هاشمی با اشاره به برنامه و اهداف این موسسه برای سال جاری نیز اظهار داشت: در بخش دریایی حفظ شناورهای موجود و افزایش تناژ از طریق رده بندی شناورهای در حال ساخت و پروژه های جدید ساخت در کشتی سازی های داخلی، تلاش برای جذب تعداد بیشتری از کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران از سوی موسسات رده بندی، همکاری مشترک خارجی همچنین در بخش صنعتی، بازاریابی و مشارکت در پروژه های شرکتهای دارای سکوی حفاری و یا راهبر و شرکتهای فعال در صنایع فراساحل ایران، فعالیت در بخش صنایع کوچک، ورود به فعالیت در بخش پالایشگاهها و مخازن نفتی، اجرایی کردن نرم افزار جدید کامپورو برای نیل به افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتریان بخصوص از طریق شعب موسسه، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش بهره وری پرسنل ازجمله اهدافی هستند که برای سال 96 پیش بینی و برنامه ریزی شده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار