۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

تکریم و امنیت گردشگر خارجی در اولویت قرار دارد

نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۲۷۹۲
تکریم و امنیت گردشگر خارجی در اولویت قرار دارد
با لغو تحریم ها و ایجاد فضای جدید پسا- برجام در ایران، توسعه صنعت گردشگری و از سوی دیگر نقش مهم صنعت هتل داری در تحقق این امر، بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت، به طوری که دولت تدبیر و امید طرح افزایش گردشگران خارجی، ارتقای صنعت توریسم و هتل داری را از اولویت های برنامه خود معرفی کرد. براین اساس و به منظور بررسی بیشتر وضعیت صنعت هتل داری و افزایش روند استقبال گردشگران خارجی در فضای جدید پسا-برجام در ایران، خبرنگار مانا مصاحبه اختصاصی را با مسیح الله صفا، رئیس هیئت مدیره جامعه هلتداران کیش و عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ترتیب داده است، گزیده ای از متن گفتگو از نظرتان می گذرد.
 
* تاثیر لغو تحریم ها و اجرای برجام را بر گسترش صنعت توریست کشور و هم چنین ارتقای صنعت هتل داری کشور، چگونه ارزیابی می کنید؟
به طور کلی میتوان گفت: تنوع آب و هوا در فصل‌های مختلف سال در کنار آثار بسیار زیبا و کم نظیر باستانی و تاریخی، هنرهای ظریف و سنت‌های دیرینه، ایران را به یکی از پرجاذبه ترین کشورهای جهان تبدیل کرده که می‌تواند سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر باشد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و به ویژه پس ازتوافق هسته ای و اجرای برجام، شاهد افزایش چشم گیر گردشگران خارجی بوده ایم، دولت تدبیر و امید به حق تلاش های فراوانی را برای جذب و بازگشت گردشگر خارجی انجام داد و خوشبختانه پیشرفت های ملموسی را نیز در این زمینه کسب کرد.
رشد بی سابقه آمارهای پروازهای خارجی و افزایش چشمگیر ورود گردشگران دیگر کشورها در سال 95 درمقایسه با سال گذشته نقطه عطفی در مسیر رونق گردشگری به شمار می آید.
نکته قبل توجه این است، پس از اجرای برجام، با توجه به سیل عظیم و استقبال چشم گیر گردشگران خارجی به ایران، تقریبا به تمامی گردشگران از سراسر دنیا اجازه ورود بدون ویزا داده شد که این خود گام بسیار مهمی در دولت یازدهم به شمار می آید.
هم راستا با این رشد، صنعت هتل داری در ایران نیز خود را موظف به انطباق با بالاترین استانداردهای بین المللی روز دنیا جهت ارایه برترین و بهترین خدمات به گردشگران خارجی دانسته و گام های بسیار ارزشمندی نیز در تحقق این امر برداشته است.
منطقه آزاد کیش ( با 91 کیلومتر مساحت) به عنوان یکی از قطب های اصلی کشوراز لحاظ گردشگری با بهره مندی از جاذبه های دریایی بی نظیر، بیش از 50 هتل منطبق بر بالاترین استاندارهای بین المللی روز دنیا را در اختیار دارد که سالانه میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی است.
علاوه بر این، در سایه برنامه ریزی های انجام شده و در راستای تحقق امر گسترش صنعت هتل داری، بیش از 30 هتل با رویکرد ارائه بهترین و برترین جاذبه ها و خدمات گردشگری به گردشگران خارجی نیز در دست احداث وجود دارند، که با تکمیل این پروژه ها، بی شک افق جدیدی به روی صنعت هتل داری کشور گشوده خواهد شد.
شایان ذکر است، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، جناب آقای اصغرمونسان نیز با اتخاذ رویکرد بین المللی و با توجه به سطح دانش بالا وتجربه غنی، توانسته است نقش بسیار پر رنگی را برای ارتقای صنعت توریست و هم چنین افزایش کیفیت ساخت هتل های بین المللی، ایفا نماید.
 
* جزیره کیش چه قابلیت های برای جذب گردشگر خارجی دارد و ارزی آوری برآورد شده این منطقه در سال جاری، به چه میزان بوده است؟
جزیره کیش با داشتن پارک آبی بی نظیر در منطقه خاورمیانه و هم چنین پارک دلفین، آثار باستانی نظیر شهرک حریره که متعلق به زمان صفوی است، آب و هوای پاک و مرجانی ترین دریا و از همه مهم تر امنیت کامل، جاذبه های گردشگری فراوانی را برای جذب گردشگر خارجی فراهم کرده است.
به طوری که در سال جاری نزدیک به دو میلیون گردشگر و توریست خارجی به این منطقه سفر کردند و پیش بینی میشود در سال 1400 این تعداد به بیش از شش میلیون نفر خواهد رسید. به طور کلی خوشبختانه، شاهد رشد 50 درصدی سال به سال گردشگر در منطقه آزاد کیش هستیم.
ناگفته نماند، گردشگران خارجی از تمام کشورهای دنیا به جزیره سفر می کنند، گردشگران کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان جایگاه برتر در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.
از لحاظ سرویس دهی و ارائه خدمات، یکی از مزایای مهم هتل های کیش نسبت به کشورهای دیگر ارزان قیمت بودن آنها است، هتل های کیش بهترین و برترین خدمات را با ارزان ترین قیمت ها ارائه می دهند.
در ضمن، هتل ترنج کیش اولین هتل دریایی خاورمیانه است که در شمال غربی جزیره کیش احداث شده و شامل دو مجموعه هتل یکی در خشکی و دیگری روی دریا بصورت ویلاهای بهم پیوسته با کف شیشه ای برای گردشگران مناظر فوق العاده زیبایی را فراهم کرده است.
متاسفانه، در سال های اخیردر منطقه آزاد کیش، شاهد ارزآوری کاذب بودیم، دلیل این مسئله نیز پدیده ای به نام مسافرین به اصطلاح visa change بوده است، به طوری که در روز حدود سه هزار نفر خارجی در این منطقه اسکان داشتند، اما این افراد از طبقات حرفه ای مختلف شامل پزشک، مهندس، کارمند و کارگر بودند که در ایالات مختلف امارات متحده عربی مشغول به کار بودند و به دلیل قوانین کشور مذکور پس از گذشت سه ماه باید از کشور ثالث دیگری ویزا دریافت می کردند، بنابراین به مدت یک تا دو هفته برای اخذ ویزا در کیش اقامت داشتند. 
اما خوشبختانه، در حال حاضر، توریست واقعی جایگزین پدیده مسافران به اصطلاح visa change شده که عمدتا از طریق کشتی های کروز و با هدف  کاملا توریستی وارد این منطقه می شوند، به طوری که ارزآوری به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود شاهد ارزآوری نزدیک به هفت میلیون دلار در سال آینده باشیم.
 
*برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی در منطقه آزاد کیش انجام گرفته است؟
منطقه آزاد کیش تسهیلات فراوانی را برای جذب سرمایه گذار فراهم کرده است، از مهم ترین آنها می توان به حذف مالیات، حذف بروکراسی اداری و صرفه جویی زمانی به دلیل تجمع تشکل های اداری در یک محدوده اشاره کرد.
هم اکنون روند سرمایه گذاری در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می پذیرد.
بررسی نتایج نظرسنجی ها هم دلالت بر میزان بالای رضایتمندی سرمایه گذاران در این منطقه دارد.
این واقعیت را نیز باید اذعان داشت که اجرای برجام بازگشت دوباره سرمایه گذاران را به همراه داشته است، به طوری که ورود سرمایه گذاران رشد 50 درصدی را تجربه کرده است.
خوشبختانه تمامی موانع سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی برداشته شده است وباید براین واقعیت تاکید کرد که تکریم و احترام گذاشتن به گردشگر و سرمایه گذار خارجی در اولویت قراردارد.
از اهمیت صنایع دستی و ایجاد سوغات جذاب برای گردشگران خارجی نیز نباید غافل ماند، به طوری که باید تلاش همگانی صورت گیرد تا با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات، گردشگران خارجی مجاب به خرید سوغات ایران شوند.
در این راستا، دولت باید با حمایت بیشتر، شرایطی را برای هنرمندان ایجاد کند تا با بهره مندی از امنیت شغلی بهتر، بتوانند با بکارگیری تمامی ذوق و هنر خود، صنایع دستی ایرانی را در حدی که شایسته آن است، معرفی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار