روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

کاهش توان عملیاتیِ کانتینر در بنادر پاناما

سایۀ بحران اقتصادی بر سر عملکرد بنادر پاناما نیز سایه انداخت و توان عملیاتیِ کانتینر را در سال 2016 میلادی کاهش داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۲۳۵۴
کاهش توان عملیاتیِ کانتینر در بنادر پانامابه گزارش گروه بین الملل مانا، کاهش بی سابقۀ 9.1 درصدیِ توان عملیاتیِ کانتینر در بنادر پاناما از سال 2008 میلادی تاکنون، خبر از تاثیر جدیِ بحران اقتصادی در عملکرد بنادر منطقه می دهد.
بر اساس این گزارش، توان عملیاتیِ مجموع در بنادر پاناما در سال گذشتۀ میلادی شش میلیون و 260 هزار TEU ثبت شد که در مقایسه با آمار سال 2015 میلادی با جابه جایی شش میلیون و 890 هزار TEU حاکی از کاهش 9.1 درصدیِ آن است.
این گزارش ضمن اشاره به تاثیر روند نزولیِ ترانشیب کالا به عنوان پدیدۀ غالب در منطقه ادامه داد: توان عملیاتی در دو ترمینال بنادر پاناما افت شدید داشت به گونه ای که ترمینال کانتینری اورگرین Colon موسوم به (CCT) در اقیانوس اطلس با کاهش 19.9 درصدی در جابه جایی کانتینری به رقم 632 هزار و 845 TEU مواجه شد و توان عملیاتی در ترمینال بین المللی سنگاپور در اقیانوس آرام با افت شدید 26.9 درصدی به رقم 157 هزار و 967 TEU رسید.
بر همین اساس، توان عملیاتی بندر Balboa در بخش اقیانوس آرام با افت هشت درصدی به دو میلیون و 830 هزار TEU رسید و بندر Cristobal در اقیانوس اطلس با افت 2.3 درصدی رقم 793 هزار و 941 TEU را ثبت کرد. این در حالی است که تعداد محدودی از ترمینال ها در دو بندر مذکور شاهد رشد ناچیزی در توان عملیاتی خود و در سه ماه پایانی سال 2016 میلادی بودند.
این گزارش در پایان افزود: سال 2017 میلادی دورۀ تغییرات بزرگ در تجارت دریایی و در سطح جهانی خواهد بود. شکل گیری ائتلاف های جدید و ادغام خطوط کشتیرانی با یکدیگر، آغاز فعالیت ترمینال های جدید و اتمام ساخت برخی دیگر به همراه رقابت در بازار ترانشیپ کالا سال جاری میلادی را با چالش های بزرگتری روبه رو می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار