۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

آغاز دور جدید روابط گمرکی و تجاری ایران و روسیه

ناظر گمرکات استان گیلان از بازدید هیئت روسی از گمرکات استان گیلان در راستای افزایش روابط گمرکی و تجاری بین دو کشور خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۱۲۴۴
آغاز دور جدید روابط گمرکی و تجاری ایران و روسیهمحمد شهبازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در پی دعوت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری جمعی از مقامات گمرک جنوب ، گمرک قفقاز شمالی و گمرک فدرال کشور فدراسیون روسیه در رأس هیئتی از گمرکات استان گیلان بازدید کردند.                                                                                                            
ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به شرایط ویژه همجواری دریایی گمرکات استان گیلان با کشور روسیه تاکید کرد: افزایش همکاری ها گمرکی و تجاری بین دو کشور برای هر دو طرف دارای اهمیت است.                                                          
به گفته وی، همچنین تحقق این امر می تواند بیش از پیش موجبات رونق اقتصادی کشورهای اطراف دریای خزر را فراهم کند.
این مقام مسئول در استان گیلان به نقش تاریخی دریای خزر در مناسبات کشورهای همجوار آن اشاره کرد و گفت: گمرک و تجارت به عنوان مهمترین عامل در بازیابی دوباره این نقش تاریخی تاثیرگذار است.                                                    
ناظر گمرکات استان گیلان به نحوه فعالیت و مکانیزم بنادر فعال اشاره کرد و هدف از ایجاد بندر جدید کاسپین در این منطقه را افزایش امکان مبادلات تجاری و تسهیل در تجارت با کشور روسیه اعلام کرد.                                                    
وی از نهایی شدن تفاهم نامه همکاری بین روسای کل گمرک ایران و روسیه خبر داد و اذعان داشت: از جمله اهداف این تفاهم نامه تسهیل در تجارت آنلاین، حذف و کاهش تشریفات زائد گمرکی بین دو کشور، شناسائی تجار خوش نام و شفاف سازی ارزش کالاها است.
شهبازی همچنین به تلاش های صورت گرفته جهت تسهیل تجارت بین دو کشور اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه گمرکی امضا شده بین گمرکات دو کشور به عنوان گامی مهم برای ایجاد سهولت و افزایش مبادلات تجاری محسوب می شود.                               
این مقام مسئول در استان گیلان در خصوص نحوه تعیین ارزش در گمرکات تجاری این استان اظهار داشت: ما ارزش کالاهای ایرانی را به طرف روسی ارائه کرده ایم و با طرف روسی در خصوص ارزش کالاهای مبادله ای به صورت آنلاین در ارتباط هستیم.     
وی بیان داشت: به این ترتیب شرایطی فراهم خواهد شد تا آنچه بر اساس منافع فعالین اقتصادی و تجار کشورمان است در این زمینه به وجود آید.
شهبازی تاکید کرد: توافقنامه مهم گمرکی که بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک فدراسیون روسیه حاصل شده است بسیار در تحول اقتصادی منطقه تاثیر گذار خواهد بود.                                                                                  
به گفته ناظر گمرکات استان گیلان، با اجرای این توافقنامه امکان هم افزایی و افزایش توان تجاری و اقتصادی استان گیلان پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد کرد.                                                                                              
وی تصریح کرد: البته این امر به شرطی تحقق پیدا می کند که همکاری و هماهنگی لازم بین سازمان ها و مسئولین استانی در سطح قابل قبولی رخ دهد.
به گفته وی، در این بازدید، مقام اداره کل گمرکات قفقاز شمالی روسیه گمرکات گیلان را مهمترین و اصلی ترین بستر عمل جهت اجرای توافقاتی که در ماه مارس 2016 توسط روسای گمرک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حاصل شده است اعلام کرد.
شهبازی خاطرنشان ساخت: طی بازدید هیات روسی از گمرکات استان گیلان، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی نیز اعلام کرد که می توان ظرفیت مبادلات تجاری ایران و روسیه را تا 30 میلیارد دلار افزایش داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار