۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

کشتیرانی جهان در سالی که گذشت

صنعت کشتیرانی جهان در سال 2016 میلادی به دلیل آشفته بازارِ اقتصادی و سیاسی اتفاقات بسیاری را از سر گذراند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۱۱۱۱
کشتیرانی جهان در سالی که گذشت
به گزارش گروه بین الملل مانا، ترید ویندز با ارائۀ گزارشی پیرامون صنعت کشتیرانی جهان، نگاهی به آنچه در سال 2016 میلادی بر این صنعت گذشت می اندازد و رخدادهای مهم کشتیرانی جهان و دریانوردی را از نظر می گذراند.
 
ژانویه
ماه ژانویۀ سال 2016 میلادی آغاز مناسبی برای صنعت کشتیرانی نبود، چراکه کاهش بی سابقۀ نرخ نفت در مقایسه با 11 سال گذشته موجب راه اندازی موج جدیدی از بازسازی در بخش صنعت دریانوردی و فراساحل شد.
 
فوریه
بازار حمل و نقل فلۀ خشک با افت شدید قیمت ها مواجه شد، به گونه ای که نرخ حمل و نقل فله پس از فرا رسیدن سال نو چینی ها 300 واحد افت کرد. اما خوشبختانه و در نیمۀ دوم سال 2016 میلادی بازار فلۀ خشک بهبود یافت.
یکی از رخدادهای مهم دیگر، ادغام شرکت دولتی کشتیرانی چین و شرکت خصوصی کاسکو این کشور در تاریخ 18 ماه فوریه بود.
 
مارس
با برداشتن تحریم ها علیه ایران فرصت های جدی سرمایه گذاری در این کشور فراهم آمد به گونه ای که پروژه های نفتی و گازی به ارزش 25 میلیارد دلار در حال اجرا است.
 
آوریل
یکی از دو ائتلاف بزرگ شرکت های حمل و نقل کانتینری موسوم به «ائتلاف اقیانوس» در تاریخ 20 ماه آوریل به وقوع پیوست که اعضای آن را کاسکو چین، CMA CGM فرانسه، اورگرین تایوان و OOCL چین تشکیل می دهند.
 
می
به دنبال اولین ائتلاف بزرگ در صنعت حمل و نقل کانتینری در ماه آوریل، دومین ائتلاف با حضور سه خط بزرگ کشتیرانی ژاپن موسوم به NYT، میتسویی  و K Line، هاپاگ لوید آلمان و یانگ مینگ تایوان در ماه می تشکیل شد.
 
ژوئن
گشایش تاریخی کانال توسعه یافتۀ پاناما با ترانزیت شناور کانتینری کاسکو در تاریخ 26 ماه ژوئن ثبت شد. در همین زمان، بزرگترین مسیر آبی کانال سوئز نیز که به تازگی توسعه یافته بود برای تردد شناورهای VLCC تخفیف 70 هزار دلاری را پیشنهاد داد.
در بازار حمل و نقل کانتینری نیز دو شرکت هاپاگ لوید آلمان و کشتیرانی امارات متحدۀ عربی موسوم به UASC شرایط ادغام با یکدیگر را پذیرفتند.
در بازار کشتی سازی نیز بزرگترین مالک شناورهای یونان با نام تجاریِ Angelicoussis و ثبت سفارش یک میلیارد دلاری کمک شایانی به کشتی سازی دوو کرۀ جنوبی کرد.
 
جولای
شرکت تامین کنندۀ خدمات فراساحلی سنگاپور موسوم به هلدینگ Swiber با اعلام خبر استعفای مدیر و انحلال شرکت موجبات حیرت بازار را فراهم آورد. این در حالی است که چند روز بعد این خبر را نقض و اعلام شد که مدیریت این شرکت باید برای بررسی های بیشتر وارد دستگاه قضا شود.
در بخش تانکرهای حمل مواد شیمیایی روال نسبتاً خوبی در جریان بود. در این راستا، شرکت Stolt- Nielsen توانست دو تانکر به ارزش 575 میلیون دلار را به ناوگان خود اضافه کند.
از سوی دیگر، با تغییر تمرکز مسئولان از صنعت کشتیرانی به محیط زیست و مسائل انتشار گازهای سمی در محیط زیست دریایی، این صنعت به استفادۀ بیشتر از سوخت LNG تشویق شد.
 
آگوست
در بازار آشفته صنعت کشتیرانی جهان، شرکت کشتیرانی هانجین کرۀ جنوبی در آخرین روز ماه آگوست با اعلام خبر ورشکستگی خود جو بازار را بیش از پیش متزلزل کرد. فروپاشی هفتمین خط حمل و نقل کانتینری جهان وضعیت نابسامانی را در صنعت کشتیرانی و منابع تولیدی ایجاد کرده بود.
در این بحبوحه اگر امنیت خاطری نسبت به دزدی دریایی وجود داشت، دیری نپایید که با حملۀ دزدان به شناور تجاری در دریای سرخ از بین رفت.
 
سپتامبر
پس از سال ها انتظار در خصوص کنوانسیون مدیریت آب توازن، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) سرانجام و در تاریخ هفتم ماه دسامبر سال جاری میلادی آن را برای اجرایی شدن تصویب کرد.
با انتشار گزارشی از سوی گروه تحقیقاتی کلارکسونز در خصوص مازاد ظرفیت تولید در بازار کشتیرانی، ساده ترین پاسخ برای علت وضعیت آشفتۀ صنعت کشتیرانی یافت شد: رشد 50 درصدی ناوگان جهانی از زمان بحران اقتصادی سال 2008 میلادی تا کنون.
 
اکتبر
سه خط کشتیرانی ژاپن موسوم به K Line، میتسویی و NYK ژاپن تصمیم گرفتند برای بهبود اوضاع تجارت خود، در بخش حمل و نقل کانتینری و از طریق یک سرمایه گذاری مشترک با یکدیگر تلفیق شوند.

نوامبر

جنجالی ترین اخبار روز در ماه نوامبر به دنبال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی دور از انتظار دونالد ترامپ بود.
خط کشتیرانی کره نیز با خرید دارایی های کشتیرانیِ فروپاشیدۀ هانجین در خط تجاری آسیا-آمریکا به ارزش 31 میلیون و 400 هزار دلار به این شرکت کمک شایانی کرد.
 
دسامبر
در بخش حمل و نقل کانتینری نیز خط کشتیرانی مرسک دانمارک با اعلام خبر خرید کشتیرانی هامبورگ سود آلمان، بازار را شگفت زده کرد. این اقدام مرسک تا پایان سال 2017 میلادی عملی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار