۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
با تصویب مجلس شورای اسلامی

رابطه گمرکی ایران و روسیه پر رنگ می شود

لایحه موافقتنامه بین ایران و روسیه در زمینه همکاری در امور گمرکی در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۰۴۷۴
رابطه گمرکی ایران و روسیه پر رنگ می شودبه گزارش خبرنگار پارلمانی مانا صبح امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بررسی شد.
بنابراین گزارش نادر قاضی‌پورنماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این لایحه خاطر نشان کرد: روسیه قابل اعتماد نیست ونمی‌توان به این کشور اعتماد کرد. بنابراین باید دلایل محکمی برای انعقاد این قرارداد وجود داشته باشد تا بتوان از اموال مردم ایران محافظت کرد.
از سوی دیگرنماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه موافقتنامه بین ایران و روسیه، اظهار داشت: این لایحه شفافیت در امور گمرکی، جلوگیری از تخلفات گمرک، امنیت زنجیره‌های اقتصادی ایران با جهان، کاهش تشریفات گمرکی، تبادل اعتبارات و تجربیات بین دو گمرک و ... را برای ایران به دنبال دارد.
محمدحسین قربانی در این باره ادامه داد: روسیه در شرایط تحریم با ایجاد مسیر سبز برای ایران سبب شده است که ایران بتوان با بسیاری از کشورها ارتباط برقرار کند و همچنین روسیه برای ایران تخفیف تعرفه‌ای در نظر گرفته است.
وی در پاسخ به مخالفت قاضی‌پورتصریح کرد: با توجه به حضور روسیه درعرصه‌های بین‌المللی، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در بعد اقتصادی همانند کاهش تعرفه‌ها و امور گمرکی بسیار تاثیر گذار است.
همچنین مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به قانونمندی روابط ایران با کشورهای همسایه در پی این توافقنامه اذعان داشت: با توجه به اینکه صادرکنندگان ایران نسبت به پذیرش کالاهای ایرانی از سوی روس‌ها نگران بودند در این موافقتنامه به این موضوع نیز اشاره شده است. این در حالی است که ایران با بیش از 70 کشور موافقتنامه امضاء کرده است که قطعاً این موافقتنامه‌ها به توسعه روابط ایران با دیگر کشورها بویژه در زمینه صادرات کمک می‌کنند
در پایان لایحه موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی،مشتمل بر یک مقدمه و 20 ماده ، با 142رای موافق، 5 رای مخالف و5 رای ممتنع نمایندگان از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار