۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸

کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت

هفتۀ گذشته به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزیِ جنجالی دونالد ترامپ، بازارهای جهانی شاهد نوسانات شدیدی بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۰۳۳۰
کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت
به گونه ای که ارزش دلار و کالاهای دیگر به استثنای طلا کاهش یافت. اما دیری نپایید که روال سابق در بازارهای جهانی تجارت حاکم شد. از سویی دیگر، صحبت های ترامپ بر سر توسعۀ زیرساخت ها و سرمایه گذاری در این بخش موجب افزایش تقاضا در کالاهای صنایع سنگین شد. با این حال، به موجب مخالفت ترامپ با تجارت چین و این واقعیت که این کشور بزرگترین وارد کنندۀ کالاهای خام است، هر لغزشی در اقتصاد آن تاثیری منفی بر کالاهای جهان خواهد داشت. از این رو، نمی توان پیش بینیِ دقیقی از آیندۀ تجارتِ جهانی ارائه کرد چراکه سیاست های ناگفتۀ ترامپ بخش عظیمی را در آیندۀ حمل و نقل و کشتیرانی دربرمی گیرد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از گروه تحقیقاتی ALLIED، در حال حاضر به نظر می رسد بازار جهت مثبت و سالمی را در پیش گرفته است. بر همین اساس، نگاهی به بازارهای کرایۀ حمل و نقل بار و خرید و فروش شناورها در هفته ای که گذشت می اندازیم.
 
*بازار کرایۀ حمل و نقل بار 
 
شناورهای کیپ سایز
همزمان با افزایش نرخ سنگ آهن، نرخ کرایۀ بار با شناورهای کیپ سایز با چند پله صعود افزایش یافت. در اقیانوس آتلانتیک، آمریکای شمالی و جنوبی سیر مثبت حاکم بود و پیش بینی می شود ضمن افزایش تقاضای کالا نرخ کرایه نیز برخلاف استرالیای غربی رشد مثبتی را در هفته های آتی دنبال کند.
 
شناورهای پاناماکس
کرایۀ حمل بار با شناورهای پاناماکس و در آتلانتیک شمالی رشد مثبتی داشت به طوری که صنعت کشتیرانی در هفته های آتی چشم انداز خوبی  در این بخش شاهد خواهد بود. انجمن اتحادیۀ مالکان شناورها در اروپا (ECSA) با اعمال روال مثبت و جریان سالم حمل و نقل کالا بر تجارت شناورهای خود، تاثیر شگرفی در بازار کرایۀ حمل و نقل با شناورهای پاناماکس می گذارد. در مقایسه با آتلانتیک شمالی اما، اقیانوس آرام به طور کلی و به استثناء اقیانوس آرام شمالی که افزایش ناچیزی را در نرخ کرایه تجربه کرده است، با روال کند هفته های پیش به فعالیت خود ادامه می دهد.
 
شناورهای سوپرماکس
پایین ترین نرخ کرایه در اوایل روزهای هفته به شناورهای سوپرماکس اختصاص یافت؛ این درحالیست که نرخ کرایه با این قبیل شناورها روز جمعه افزایش قابل توجهی داشت. پوشش کالا در منطقۀ اندونزی و جابه جایی بار در آتلانتیک شمالی موجب این رشد مثبت شد.
 
هندی سایز
نوسانات در نرخ کرایۀ بار با شناورهای هندی سایز سایۀ سنگینی را بر بازار داشت اما انتظار می رود در سایۀ رشد کرایه در منطقۀ آتلانتیک شمالی در هفته های آتی و در مسیر خاور شرق شاهد رشد قابل توجهی باشیم.
 
شناورهای حمل نفت خام
برخلاف رشد نسبی در نیمۀ دوم ماه اکتبر و اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی، کرایۀ حمل بار فاز نسبتا مثبتی را تجربه کرد. کرایۀ بار در مسیر دریای سیاه و مدیترانه برای شناورهای سوئزماکس و افراماکس رشد مثبت و کندی را ثبت کرد.
 
شناورهای حمل مواد نفتی
علی رغم رشد مثبت کرایه در شناورهای حمل مواد نفتی در اوایل هفتۀ گذشته، ریزش در نرخ کرایۀ بار در آتلانتیک شمالی حاکم بود. از سویی دیگر، دریای سیاه و مدیترانه رشد خوبی را ثبت کردند.
 
*خرید و فروش
وخامت اوضاع در هفتۀ گذشته به سفارش ساخت شناورهای جدید اختصاص یافت که تنها یک مورد بود. خریداران و سفارش دهندگان تمایل بیشتری به سفارش و خرید تانکرهای حمل مواد شیمیایی به ویژه تانکرهای بزرگ دارند. اما از سویی دیگر، به دلیل افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد به نظر می رسد با شکافی بزرگ در صنعت کشتی سازی روبه رو خواهیم بود. 
در بخش شناورهای حمل فلۀ خشک قیمت فروش شناورهای دست دوم در مقایسه با هفتۀ پیش تفاوت چندانی را نشان نمی دهد. تنها رشد مثبت و ناچیزی در شناورهای سایز متوسط و قدیمی با تناژهای پایین ثبت شد. در بخش شناورهای تانکر نیز افزایش مثبتی را علی رغم خرید شناورهای نو در فروش شناورهای قدیمی شاهد بودیم.
 
*اوراقِ شناورها
با توجه به انفجار یارد اوراق سازی در پاکستان و تعلیق فعالیت آن، سایۀ رکود بر بازار اوراق نیز سنگینی می کند. این امر نگرانی هایی را در خصوص قیمت اوراق شناورها نیز به دنبال داشته است؛ به گونه ای که تاثیر آن بر مبادلات خارجی را نیزمی توان شاهد بود.شناورهای کانتینری در مقایسه با شناورهای دیگر در لیست اوراق شناورها تعداد بیشتری را به خود اختصاص می دهند؛ این درحالیست که نرخ کرایۀ حمل بار با شناورهای کانتینری نیز در رکود جدی به سر می برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار