۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت

پنج سال است رکود اقتصادی بر بازار صنعت حمل و نقل و کشتیرانی جهان سایۀ سنگینی انداخته و کاهشِ نقدینگیِ کشتی سازی ها و افزایش بدهی ها را به دنبال داشته است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۹۹۰۴
کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت
به گزارش گروه بین الملل مانا طرح های بازسازی در بخش های مختلف کشتیرانی از تجارت کالا تا بحران های مالی در کشتی سازی ها و ناوگان های حمل و نقل دریایی جهان به موجب وجود مسائلی در بازار است که نیاز به اصلاح دارند؛ چراکه درآمد و سود در همۀ بخش های بازار با کاهش جدی روبه رو است و به مدت پنج سال است که این رکود اقتصادی بر بازار صنعت حمل و نقل و کشتیرانی سایۀ سنگینی انداخته و کاهشِ نقدینگیِ کشتی سازی ها و افزایش بدهی ها را به دنبال داشته است. 
 بر اساس تحلیل منتشر شده از سوی گروه تحقیقاتیِ کشتیرانی ALLIED آمریکا، ظرفیت کشتی سازی ها به طور کلی کاهش یافته و پیش بینی می شود در ماه های آتی نیز با افت بیشتری روبه رو شود. همچنین، با وجود ایجاد تعادل نسبی در بخش تامین شناورها میزان سفارشات به حداقل رسیده است.
بر همین اساس، "مانا "در این گزارش برآن است تا نگاهی کوتاه و گذرا بر عملکرد مالی و تجاری حاکم بر هفتۀ گذشته در صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی جهان بیندازد.

نرخ کرایۀ حمل بار

نرخ کرایۀ حمل بار برای شناورهای مختلف و در مسیرهای تجاری شاهد نوسانات بالایی بود. کاهش شناورهای کیپ سایز موجب دشواری شرایط برای مالکان شناورها و کاهش 20 درصدیِ نرخ کرایۀ حمل در مسیرهای اصلی شده است. از سویی، درخواست حمل کالا با شناورهای پاناماکس و در مسیرهای آتلانتیک شمالی رشد مثبتی داشت اما میزان تناژ به شدت در مقایسه با هفتۀ گذشته کاهش یافت. در این میان، شناورهای سوپرماکس هفتۀ نسبتاً فعالی را در آتلانتیک پشت سر گذاشتند و نرخ کرایۀ افزایش ناچیزی داشت. همچنین، سود حاشیه ای نسبتاً خوبی برای این شناورها حاصل شد.
رشد خوب نرخ کرایه برای شناورهای هندی سایز در آتلانتیک نیز سودآور بود. این درحالیست که در مسیر اقیانوس آرام ناآرامی هایی در نرخ کرایۀ حمل شناورهای هندی سایز و در صنعت حمل و نقل ثبت شد. افزون بر آن، زمزمۀ افزایش نرخ حمل کرایه در شناورهای VLCC نیز به گوش می رسد. در مسیرهای تجاریِ غربی نیز درخواست نفت خام بیشتربوده است. علاوه بر این شناورهای سوئزماکس و افراماکس در دریای سیاه و مدیترانه نیز اوضاع بسیار خوبی دارند همچنین در بحبوحۀ نوسانات در بازار جهانی، مقاومت محصولات نفتی در قبال تغییر قیمت ها بسیار فاحش و مثبت بود و درآمد این بخش با توجه به رکود قیمت ها رشد قابل توجهی به ویژه در مسیر آتلانتیک شمالی و خلیج آمریکا داشت.
 
سفارشات جدید
کاهش نرخ کرایۀ حمل بار از سویی و کاهش سفارشات از سوی دیگر فشار زیادی را بر صنعت کشتی سازی و بازار جهانی وارد می کند. تاخیر در تحویل شناورها و مذاکرات بی نتیجۀ چندین و چندین بارۀ کشتی سازها با خریداران و مالکان بر وخامت اوضاع می افزاید. با درنظرگرفتن این واقعیت که عملکرد موفق بیشتر کشتی سازی ها در سطح جهانی به میزان سفارشات بستگی دارد، تمایل سرمایه گذاران متاسفانه برای سرمایه گذاری در بخش شناورهای جدید طی 12 ماه گذشته کاهش یافته است و در هفتۀ گذشته نیز رویداد موثری در این حوزه ثبت نشد.
 
فروش شناورهای دست دوم
با درنظر گرفتن تعداد شناورهایی که با توجه به سایز و عمرشان در مدت زمان اخیر فروخته شده اند در بخش شناورهای فلۀ خشک با افزایش نسبی روبه رو هستیم. از سویی سرمایه گذاری بر شناورهای سوپراماکس و اولتراماکس افزایش قابل توجهی داشت و بازار شناورهای پاناماکس قدیمی نیز روال صعودی ناچیزی را در فروش تجربه کرد.
در بخش تانکر نیز روال ثابتی را در فروش شاهد بودیم. انتظار می رود در هفته های آتی فروش شناورهای بزرگِ دست دوم حمل نفت خام افزایش یابد. البته این پیش بینی به ریسک سرمایه گذاران و خریداران بستگی دارد.
 
اوراق شناورها
در بخش اوراق شناورها به طور کلی هیچ ثباتی وجود ندارد و نوسان شدید در بخش بازار حمل و نقل و صنعت کشتیرانی را با مشکل مواجه کرده است. با درنظرگرفتن کاهش سفارشات شناورهای جدید، بازار ناچار است شناورهای قدیمی را نگه دارد اما از سویی مسائل زیست محیطی و فشارهای سازمان بین المللی دریانوردی بر کشتیرانی پاک و سبز، مالکان را وادار به فروش شناورها برای اوراق می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار