۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

تعداد شناورهای ناوگان جهانی پاناماکس کاهش می یابد

گروه تحقیقاتی کلارک سونز انگلیس در آخرین بررسی خود از ناوگان های جهانی از وخامت اوضاع در بخش شناورهای پاناماکس قدیمی خبر داد که از 969 فروند در سال 2012 میلادی به 796 فروند در ماه اکتبر سال جاری میلادی رسیده است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۹۸۱۴
تعداد شناورهای ناوگان جهانی پاناماکس کاهش می یابدبه گزارش گروه بین الملل مانا، مسیر یکطرفه ای که شناورهای قدیمی پاناماکس به موجب ثبات در تعداد شناورهای ناوگان و افت عملیات ترمینال ها پیش گرفته اند باعث شد نرخ چارتر و سطح اوراق شناورها نیز به نازل ترین حد خود برسند.
بر اساس این گزارش، کلارک سونز اعلام کرد: تنها در صورتی شاهد حضور شناورهای پاناماکس در عرصۀ جهانی خواهیم بود که استفاده از آنها در سطح جهانی ارتقا یابد. اما به طور کلی و در حال حاضر شاهد کاهش فعالیت این دست شناورها هستیم.
این گزارش ضمن اشاره به آخرین فرصت شناورهای پاناماکس قدیمی در بازار جهانی افزود: از آغاز افتتاح کانال پاناما ترانزیت کالا از سوی شناورهای پاناماکس به سمت ساحل شرقی آمریکا و دیگر مناطق هر کدام 17 و تجارت شمال به جنوب 28 درصد افزایش داشت.
این گزارش ادامه داد: گشایش آبراههای جدید کانال توسعه یافتۀ پاناما در ماه ژوئن سال 2016 میلادی امکان تردد شناورهای بزرگتر در مسیر تجاری آسیا- آمریکا را فراهم کرد. در مدت زمان مذکور در این مسیر بیش از 150 فروند شناور پاناماکس قدیمی به کار گرفته شد و امروز در ماه اکتبر سال جاری میلادی این تعداد به 70 فروند رسیده است.
ناگفته نماند، رشد کند تجاری در مسیرهای شمال به جنوب به دلیل اوراق سازی های شناورها با شیب تند همراه است؛ به گونه ای که 55 فروند شناور پاناماکس قدیمی در سال جاری میلادی و در مجموع 217 فروند از سال 2012 میلادی تاکنون برای اوراق روانۀ یاردهای اوراق سازی شدند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار