۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

ارایه پیش‌نویس موافقنامه حمل و نقل ترکیبی به تراسیکا

وزیر راه و شهرسازی در دیدار دو جانبه با میرچا چوبراگا دبیرکل تراسیکا، با ارایه پیش‌نویس موافقنامه حمل و نقل ترکیبی از تراسیکا خواست تا به این موافقنامه بپیوندد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۵۱۴
ارایه پیش‌نویس موافقنامه حمل و نقل ترکیبی به تراسیکا به گزارش مانا ظهر امروز هفتم شهریور ماه، وزیر راه و شهرسازی با میرچا چوبراگا دبیرکل تراسیکا دیدارکرد. 
دبیرکل تراسیکا در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های بین تراسیکا و ایران با ابراز رضایت از وضعیت جمهوری اسلامی ایران بعد از رفع تحریم‌ها، از همکاری های ایران تشکر و خواستار مشارکت بیشتر و فعال تر ایران شد. 
وی با کسب نظر ایران در خصوص همکاری با افغانستان در حوزه فنی و ترانزیتی، عنوان کرد:  تراسیکا تحت حمایت های مالی اتحادیه اروپا است و مسیرهای حمل و نقلی خود را با بودجه این کشورها تکمیل می کند و بر همین اساس بعد از فضای مثبتی که به دلیل رفع تحریم‌ها پیش آمده است امکان تکمیل مسیرهای عبوری از ایران در چارچوب برنامه های تراسیکا مهیا می‌شود. 
وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار، از تراسیکا خواست تا با ظرفیت های ایران در شمال و جنوب کشور بیشتر آشنا شود و با تاکید بر نقش لجستیکی ایران در منطقه و برنامه های ایران برای توسعه بنادر خشک، پیشنهاد بازدید از بنادر جنوب ایران مانند چابهار را داد. 
هم چنین در این دیدار، عباس آخوندی با ارایه پیش نویس موافقنامه حمل و نقل ترکیبی از تراسیکا خواست تا به این موافقنامه بپیوندد. 
شایان ذکر است برنامه کریدور تراسیکا در ماه می ١٩٩٣ میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و برمبنای آن کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه – جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.
تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری‌های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده و اعضای تراسیکا شامل کشورهای آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه، اوکراین است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار