۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷

افزایش شوری آب رودخانه زهره در بندر هندیجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از افزایش شوری آب رودخانه زهره در بندرهندیجان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۸۳۴۰
افزایش شوری آب رودخانه زهره در بندر هندیجان
احمد رضا لاهیجان زاده در گفت وگو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون میزان شوری آب رودخانه زهره تا 14 هزار میکروگرم موس رسیده که این میزان شوری آب در سال های اخیر سابقه نداشته است.
وی یکی از دلایل افزایش شوری آب رودخانه زهره را برداشت آب از مناطق بالادست و پیشروی آب خلیج فارس به عمق این رودخانه عنوان کرد .
وی از برنامه وزارت نیرو برای انتقال آب بین حوضه ای به میزان سالانه 60 میلیون متر مکعب در سال از رودخانه زهره  به استان بوشهر خبر داد.
لاهیجان زاده گفت: قرار بود میزان برداشت از رودخانه زهره به استان بوشهر 600 تن میلیون متر مکعب باشد که استاندار خوزستان با این انتقال بین حوضه ای که می تواند حیات این رودخانه را با چالش های جدی مواجه کند مخالفت کرد.
استاندار خوزستان چندی پیش با انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر مخالفت کرد و خواستار توقف انتقال آب از رودخانه زهره بعلت نیاز بخش کشاورزی منطقه شد.
پیش از این کشاورزان بندر هندیجان نسبت به هرگونه انتقال آب به هر میزان از رودخانه زهره به استان بوشهر مخالفت کرده و تداوم شوری آب رودخانه و کاهش دبی این رودخانه را به زیان کشاورزان هندیجانی توصیف کردند.
عدم لایروبی کامل رودخانه زهره ، شوری آب و وجود چندین شناور مغروقه سه چالش مهم رودخانه زهره است.
رودخانه زهره از کوههای استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد و در نزدیکی بندر هندیجان به خلیج فارس می ریزد.
با وجود مخالفت های دوستداران محیط زیست، هم اکنون طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران در دست اجراست. 
برچسب ها: رودخانه زهره
ارسال نظرات
آخرین اخبار