۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
رئیس کل گمرک افغانستان عنوان کرد:

بررسی تسهیل فرآیند ترانزیت بین افغانستان و ایران

رئیس کل گمرک افغانستان یکی از اهداف سفر خود به چابهار را بررسی میدانی از طرح توسعه بندر شهیدبهشتی جهت کاستن فرآیند ترانزیت بین افغانستان و ایران و نحوه سرمایه گذاری در این بندر دانست.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۰۴۹
بررسی تسهیل فرآیند ترانزیت بین افغانستان و ایران به گزارش مانا احمدرشاد پویل در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: بندرچابهار بهترین مکان برای تجارت و سرمایه گذاری است و همچنین با وجود رقابت سالم در این بندر ما باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.
وی افزود: هدف از سفر به بندر چابهار فعال سازی بازارچه های مرزی دو کشور، پیگیری سه یادداشت تفاهم نامه بین ایران و افغانستان با موضوعات آموزشی، تبادل اطلاعات گمرکی و ایجاد دروازه مشترک بین اسلام قله و مرز دوغارون و بررسی میدانی از طرح توسعه بندر شهیدبهشتی برای کاستن فرآیند ترانزیت بین افغانستان و ایران و نحوه سرمایه گذاری در این بندر است .
پویل در مورد میزان حجم مبادلات دو کشورخاطر نشان کرد: متاسفانه حجم مبادلات دو کشور تفاوت زیادی دارد به گونه ای که میزان حجم واردات کشور افغانستان از ایران یک و نیم میلیارد دلار در سال ومیزان صادرات کشور افغانستان به ایران به ارزش ٣٦ میلیون دلار است.
در ادامه بهروزآقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تشریح اقدامات صورت گرفته در بندرشهید بهشتی گفت: بندرچابهار در مسیر مهمترین کریدور شمال به جنوب دنیاست زیرا این مسیر کشورهای جنوب شرق آسیا را به کشورهای CIS شمال اروپا متصل می کند.
وی افزود: بندر شهید بهشتی چابهار در پایان امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت بندر از دو و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن در سال خواهد رسید اما با این میزان ظرفیت در فاز اول با کمترین سرمایه گذاری در موضوعات مواد نفتی تا ١٥ میلیون تن قابل بهره برداری خواهد بود.
مدیر کل بنادرو دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به بندر چابهارتصریح کرد: این نگاه یک نگاهی توسعه ای است و در حال حاضر٥٠ عنوان سرمایه گذار در موضوعات مختلف صورت پذیرفته است.
آقایی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندر چابهار و جذب سرمایه گذاری مشوق ها و تخفیفات ٣٠ تا ٥٥ درصدی در حوزه بندری در نظر گرفته است که این امر تاثیر زیادی در تجارت بین دو کشور دارد.
وی با بیان مزایای بندرچابهار گفت: تخفیفات ٣٠ درصدی در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینریTHC نسبت به سایر بنادر، تخفیفات ٧٥ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی، ٨٥ درصدی انبارداری کانتینرهای صادراتی وتخفیف ٣٠ درصدی در هزینه باربری و انبارداری کالاهای غیرکانتینری نسبت به سایر بنادراز مهمترین مزایای بندر چابهار برای فعالان اقتصادی برشمرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار