۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

احتمال شیوع بیماری مرگ آور بین فک های خزری

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از مشاهده لاشه فک خزری خبر داد که احتمال می رود به دلیل بیماری عفونی ( distemper) که 15 سال پیش باعث مرگ و میر بیش از 10 هزار فک خزری شده بود، تلف شده باشد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۶۵۲
احتمال شیوع بیماری مرگ آور بین فک های خزری
صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: چند روز پیش لاشه نیمه جان فکی در جزیره میانکاله توسط صیادی مشاهده و به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در آشوراده اطلاع داده شد.                                               
وی بیان کرد: با اعلام این خبر بلافاصله و ظرف مدت کمتر از یک ساعت خود را به فک رسانیدم اما در آن زمان فک دیگر جان خود را از دست داده بود.
به گفته این فعال محیط زیست بررسی و معاینات پزشکی نشان داد که این فک بر اثر بیماری عفونی مرده است.
وی ادامه داد: احتمال می رود این همان بیماری عفونی با نام (distemper) باشد که 15 سال پیش منجر به مرگ بیش از 10 هزار فک خزری در آبهای ساحلی کشور آذربایجان شده بود.                       
وی با اشاره به اینکه تحقیقات آزمایشگاهی به منظور تایید این بیماری هنوز ادامه دارد، گفت: ظرف هفته های آینده نتایج حاصل از آزمایش مشخص خواهد شد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: در صورتی که این بیماری اثبات شود به دلیل واگیردار بودن آن این احتمال وجود دارد که به زودی شاهد افزایش مرگ و میر فک های خزری باشیم.
وی در ادامه در خصوص تعداد فک های نجات یافته توسط مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از سال 2010 میلادی گفت: بر اساس آخرین آمار، تعداد فک های نجات یافته تا کنون به 75 قلاده رسیده است.
صیادشیرازی اذعان داشت: افزایش همکاری صیادان با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری طی سالهای اخیر باعث شده تا تعداد فک های نجات یافته افزایش یابد.                        
به گفته وی، اکثر فک های نجات یافته توسط صیادان به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گزارش شده اند که در بیشتر مواقع نیز این فک ها در تور صیادان به دام افتاده بودند.                                 
وی با اشاره به اینکه فک خزری در آبهای ساحلی ایران بیشتر در نیمه دوم سال دیده می شوند، اظهار داشت: در هوای گرم، فک ها بیشتر به سمت سواحل شمالی خزر و یا در اعماق آب زیست می کنند.
به گفته شیرازی در فصل پاییز با شروع فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر توسط صیادان پره، مشاهده فک های خزری به دلیل به دام افتادن فک ها در تورهای صیادی افزایش می یابد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ادامه داد: با فرهنگ سازی و تبلیغات صورت گرفته توسط این مرکز حمایت از فک خزری، صیادان را تشویق کرده ایم که فک های به دام افتاده را جهت انجام امداد و نجات به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری واقع در جزیره آشوراده تحویل دهند.
وی اذعان داشت: به صیادانی که فک ها را تحویل می دهند، جوایزی نیز از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جهت قدردانی از اقدام آنها، اعطا می شود.
شیرازی همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی برای صیادان جهت چگونگی برخورد با فک های حادثه دیده و رساندن آنها به مرکز درمانی خبر داد و یادآور شد: در سال های گذشته یکی از اصلی ترین مشکلات به منظور حفاظت از فک خزری، عدم همکاری صیادان بود چرا که آنها در صورت مشاهده فک در تورشان اقدام به کشتن آن می کردند و یا آنها را با بدن زخمی ناشی از گیر کردن در تور، داخل دریا رها می کردند.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری یادآور شد: اما با فرهنگ سازی صورت گرفته، هم اکنون این صیادان به ناجیان اصلی فک ها تبدیل شده اند.
گفتنی است، با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است. از آنجا که جمعیت فک های خزر در شرق دریای مازندران بیشتر است، لذا جزیره آشوراده به عنوان مکان مناسب برای راه اندازی این مرکز درمانی و تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.
برچسب ها: فک خزری
ارسال نظرات
آخرین اخبار