روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

حفظ جان کارگران یا کسب سود در مراکز اوراق شناور!

سازمان مردم نهاد پلت فرمِ اوراق سازی شناورها در گزارش سالانۀ خود نسبت به روش سنتیِ اوراق سازی ساحلی به یاردهای اوراق سازی هشدار داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۶۰۲۵
حفظ جان کارگران یا کسب سود در مراکز اوراق شناور!
به گزارش گروه بین الملل مانا، سازمان مردم نهاد پلت فرمِ اوراق سازی شناورها در بلژیک ضمن انتشار گزارش سالانۀ خود مبنی بر بکارگیری روش سنتی اوراق سازیِ ساحلی در یاردهای اوراق سازی، این روش را رد کرد و از کشورهای در حال توسعه خواست تا یاردهای خود را به سیستمهای جدید بازیافتی مجهز کنند. 
بر اساس این گزارش، سازمان مردم نهاد بلژیک گفت: ذهنیت مالکان شناورها باید نسبت به اوراق سازی صحیح شناورهای ناوگان خود تغییر کند چرا که دیگر عمر روش اوراق ساحلی به لحاظ زیست محیطی به پایان رسیده است و در بسیاری از یاردهای اوراق سازی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تخریب شناورها در ساحل بسیار خطرناک است و احتمال آسیب رسانی به کارگران و مرگ آنها را تشدید می کند.
این گزارش در ادامه افزود: بسیاری از مالکان شناورها تنها با اهداف مالی شناورهای اوراقی خود را به فروش می رسانند و نسبت به عواقب آن و نحوۀ اوراق سازی آنها نمی اندیشند. آنان بر این باورند که آنچه شمرده می شود سودآور است.
این گزارش با تاکید بر شرایط نامساعد یاردهای اوراق سازیِ ساحلی به کشور هند اشاره کرد که در سال 2015 میلادی، شش نفر از کارگران خود را به دلیل شرایط خطرناکی که این روش به همراه دارد از دست داد؛ ولی مقامات محلی از انتشار این حادثه و چگونگی وقوع آن امتناع ورزیدند. 
این گزارش با اشاره به روش اوراق سازی در سواحلِ بندر چیتاگونگِ بنگلادش که به شدت باعث آلودگی دریا شده افزود: بنظر می رسد باید تمام منابع و تسهیلات از آن منطقه خارج شود که به دنبال آن تعداد زیادی از نیروهای انسانی بیکار خواهند شد. همچنین، در سال گذشتۀ میلادی در این منطقه دست کم 16 کارگر جان خود را از دست دادند و بیش از 20 نفر زخمی شدند.
سازمان مردم نهادِ پلت فرم اوراق سازی بلژیک به بندر گادانی در پاکستان اشاره کرد و گفت: یاردهای اوراق سازی در این بندر به طور مستقیم از روش اوراق سازی ساحلی استفاده می کنند و نه تنها هیچ محل مناسب و نفوذناپذیری برای حفاظت دریا و شنها از آلودگی ندارند، بلکه هیچ سیستم مدیریت پسماندی در آن منطقه نیز اقدام به پاکسازی نمی کند. همچنین، کارگران ساعتهای طولانی بدون پرداخت دستمزد اضافی و تعطیلی مشغول به فعالیت هستند و بیمارستانها برای انتقال مسدومین بسیار دور است.
با این حال، سازمان مردم نهاد پلت فرم اوراق سازی شناورها به روشهای جدیدی که در کشورهای چین و ترکیه برای اوراق سازی شناورها به کار گرفته می شود، اشاره کرد. شرکتهای چینی با یک سرمایه گذاری بر سیستمهای بازیافتی برای شناورهای مدرن از اوایل سال 2000 میلادی از روش های جدید بهره می گیرند و دیگر روش ساحلی را ممنوع اعلام کردند و با توجه به اینکه تمام یاردهای اوراق سازی چین مجهز به سیستمهای لازم نیستند، باید سیستم مدیریت پسامد در آنها تقویت شود.
در ترکیه نیز، شرکتهای اوراق سازی در Aliaga نسبت به سلامت شغلی و ایمنی کارگران طبق سیستمها و دستگاههایِ تایید شده از سوی اتحادیۀ اروپا اقدام به اوراق سازی شناورها می کند.
رئیس سازمان مردم نهاد پلت فرم اوراق سازی شناورها در این گزارش گفت: بنابراین لازم و حیاتی است که مالکان شناورها نسبت به اوراق سازی شناورهای قدیمی ناوگان خود از روشهای بازیافتی ایمن و پاکیزه ای استفاده کنند. بهترین روش ممکن استفاده از اسکلۀ خشک است که شناورها در شرایطی مشابه شرایطی که ساخته می شوند اوراق می شوند. این روش بدلیل کم سودده بودن آن مورد توجه تعداد انگشت شماری از مالکان قرار می گیرد. 
وی در ادامه افزود: روش تخریب کنار- اسکله ای از دیگر روشهای ارزانِ اوراق سازی شناورها است که در اروپا و چین استفاده می شود. 
این مقام مسئول با تاکید بر به پایان آمدن عمر روش اوراق سازی ساحلی گفت: تخریب شناورها یک فعالیت صنعتی است و به روشها، تجهیزات و استاندارهای صنعتی نیاز دارد. اوراق سازی ساحلی نمی تواند عملیات ایمن و بدون آلودگی هوا را تضمین کند.
وی در پایان و با اشاره به کشورهای در حال توسعه گفت: مسئولین و کارگران در سرتاسر جهان حقی یکسان در حفظ محیط زیست دارند و کشورهایی چون هند و بنگلادش آسیب زیادی در استفاده روش اوراق سازیِ ساحلی به ملت خود می رسانند. آنان می توانند از روش های نوین بازیافتی شناورها بهره گیرند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار