۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

توقف پایش دلفین های خلیج فارس در ماه رمضان

از ابتدای سال جاری تاکنون کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین های خلیج فارس در روستاهای حاشیه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو در استان بوشهر برگزار شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۶۴۴
توقف پایش دلفین های خلیج فارس در ماه رمضان
مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس به خبرنگار مانا گفت: در راستای حفاظت بیشتر از دلفین های گوژپشت خلیج فارس، کلاس های آموزشی حفاظت از این گونه دلفین از ابتدای سال جاری تاکنون در روستاهای حاشیه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو در استان بوشهر برگزار شده است.
نازنین محسن نیا افزود: این کلاس های آموزشی ویژه مدارس این روستاها بوده است که استقبال دانش آموزان را نیز در پی داشت.
وی با بیان اینکه، این کلاس های آموزشی به صورت دوره ای از ابتدای شروع سال تحصیلی برگزارشده است، گفت: بعد از تعطیلات نوروز تا پایان دوره تحصیلی سال 95- 94 نیز کلاس ها برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون برگزاری دوره آموزشی حفاظت از دلفین های خلیج فارس در سال تحصیلی 95-94 به اتمام رسیده است، بیان داشت: به طور قطع در سال تحصیلی جدید نیز برنامه های آموزشی همچنان برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: علاوه بر کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین گوژپشت، کلاس های آموزش حفاظت از لاک پشت دریایی نیز در روستاهای حاشیه این پارک ملی – دریایی برگزار شده است.
وی خاطرنشان ساخت: طی پایش دلفین های خلیج فارس مشخص شده است که دلفین های اطراف پارک ملی – دریایی دیر نخیلو دارای دو مکان برای تغییر مهاجرت هستند.
ادامه پایش دلفین های خلیج فارس بعد از ماه مبارک رمضان 
این فعال محیط زیست درانجمن طرح سرزمین  با بیان اینکه پایش دلفین های گوژپشت هر ماه به وسیله عکس برداری در این پارک ملی برگزار می شود، اذعان داشت: در ماه مبارک رمضان پایش دلفین ها متوقف شده است اما بعد از این ماه مبارک، پایش ها ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه تا کنون 47 دلفین در پارک ملی دریایی دیر نخیلو شناسایی شده اند، گفت: با تدوام پایش ها بدون شک اطلاعات بیشتری در خصوص دلفین های گوژپشت خلیج فارس کسب خواهیم کرد.
دلفین گوژپشت اقیانوس هند در لیست آسیب پذیر (IUCN)
به گفته محسن نیا، دلفین گوژپشت اقیانوس هند در لیست آسیب پذیر (IUCN) قرار گرفته است، از این رو است که انجمن طرح سرزمین با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا با پایش این دلفین ها، نقش مهمی را در حفاظت از این گونه پستانداران دریایی ایفا کند.
مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت خاطرنشان ساخت: دلفین گوژپشت همانند دلفین بینی بطری و پورپویز بی باله، بیشترین آمار به گل نشستن در سواحل جنوبی ایران را به خود اختصاص داده است..
وی اذعان داشت:عواملی نظیر فشار صیادی، تردد قایق ها و کشتی ها، تخریب زیستگاه و آلودگی در آب های خلیج فارس در مرگ و میر این گونه از پستانداران دریایی بسیار موثر است.
محسن نیا تصریح کرد: انجمن طرح سرزمین پروژه ای را تحت عنوان بررسی پراکنش و جمعیت دلفین گوژپشت برای حفاظت از آن در پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند در استان بوشهر آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه در این طرح به صورت پایلوت از اسفند ماه سال 1392 آغاز شده است، گفت: طی این طرح سعی می شود تا اطلاعات بیشتری درباره جمعیت این گونه در این منطقه جمع آوری شود.
به گفته وی، اطلاع رسانی و آموزش جوامع محلی به عنوان یکی از ذینفعان به خصوص صیادان به دلیل ارتباط مستقیم با دریا و دانش آموزان به عنوان نسل آینده در اولویت کار قرار گرفته است.
این فعال محیط زیست در انجمن طرح سرزمین ، بیان داشت: در این پروژه گشت های ماهانه دریایی و با استفاده از روش شناسایی از طریق عکس انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: عکس گرفتن ازآبزیان برای شناسایی یک کار چالش برانگیر اما ارزشمند محسوب می شود؛ هنگامی که از دلفین ها عکاسی و هر فرد مشخص شد، تصاویر تهیه شده از هر فرد به صوت کاتالوگ برای یادداشت تعداد دفعات مشاهده و شناسایی افراد جدید نگهداری می شوند.
وی تاکید کرد: همچنین عکس ها باید دارای کیفیت عالی باشد، یکی از مهم ترین جنبه های تحقیقات در این روش این است که به طور منظم کاتالوگ با تصاویر جدید به روز شود تا به این ترتیب، تغییرات در افراد شناخته شده را بتوان در طول زمان نظارت و پایش ماهشده کرد.
محسن نیا اذعان داشت: باله پشتی در دلفین ها مانند اثر انگشت در انسان بوده و برای هر فرد منحصر به فرد است.
مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت خاطرنشان ساخت: با استفاده از روش مذکور می توان در مورد حرکت دلفین ها و ساختار اجتماعی آنها ، برآوردی از تعداد آنها در یک جمعیت را در هنگام پایش به دست آورد.
برچسب ها: پایش
ارسال نظرات
آخرین اخبار