۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

افق پنج ساله تدوین مطالب دریایی در کتب درسی

مدیر کل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افق 5ساله برای تدوین مطالب دریایی در کتب درسی گفت: برای گسترش فرهنگ دریایی تنها به تالیف کتب بسنده نکرده ایم بلکه علاوه بر آن، بسته های کمک آموزشی از جمله فیلم و کلیپ در این زمینه نیز منتشر می شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۰۹۳
افق پنج ساله تدوین مطالب دریایی در کتب درسیدکتر محمد علی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به گنجاندن مطالب دریایی در کتب درسی در تمامی مقاطع تحصیلی گفت : در راستای گسترش فرهنگ دریایی با هماهنگی آموزش و پرورش، عناوین عمومی دریا در تمامی کتاب های درسی در مقاطع تحصیلی گنجانده می شود
وی ترویج فرهنگ دریایی بصورت بنیادی و پایه ای را از اهداف این طرح دانست و افزود : مطالبی همانند فیزیک دریایی در کتاب فیزیک، بحث های مرتبط با محیط زیست دریایی در کتاب زیست شناسی، مطالب تاریخ دریانوردی، بنادر و کشتی سازی در کتاب تاریخ و بررسی تعداد آیات و احادیث مربوط به موجودات دریایی، دریا، کشتی و... درکتاب تعلیمات دینی و قرآن گنجانده می شود، هدف از اجرای این طرح گسترش فرهنگ دریا بصورت بنیادی و پایه ای در جامعه است .
مدیر کل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره اظهار داشت: با اجرای این طرح نگاه به دریا در سه قشر از جامعه تغییرخواهدکرد. قشر دانش آموزان، که آینده سازان کشور هستند ، فرهنگیان که با این حوزه مغفول مانده آشنا می شوند تا آگاه شوند که در این حوزه چه کارهای بزرگی می توان انجام داد و بزرگترین گروه ، گروه خانواده ها هستند که می توانند سرمایه گذار و کارآفرین های این حوزه باشند.
حسن زاده با اشاره به اینکه افق این برنامه یک بازه زمانی پنج ساله است، عنوان کرد: برای گسترش فرهنگ دریایی تنها به تالیف کتب بسنده نکرده ایم بلکه علاوه بر آن، بسته های کمک آموزشی از جمله فیلم و کلیپ در این زمینه نیز منتشر می شود.
وی ادامه داد : علاوه بر بازنگری کتب درسی، با هر کتاب آموزشی یک سی دی آموزشی نیز تهیه می شود که محتوی این سی دی ها به دانش آموزان برای درک بهتر مفاهیم درسی که در کتابها ذکر شده است، کمک می کند.
مدیر کل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعداد کتابهایی که تا به امروز بازنگری شده است اظهار داشت : تعدادی از کتابها در سال گذشته بازنگری شد و چند کتاب هم امسال بازنگری می شود اما برای گنجاندن این مطالب بصورت بنیادی و اساسی نیاز است این طرح در قالب یک برنامه به تصویب آموزش و پرورش برسد.
حسن زاده با اشاره به حضور صاحب نظران در تدوین محتوای مطالب دریایی عنوان کرد: حدود 160کتاب درسی وجود دارد که برای بازنگری این کتابها نیاز به یک برنامه عظیم است که همه ارگانهای ذیربط باید در این حوزه به ما کمک کنند. در برنامه تدوین محتوا ما نیاز داریم تمامی صاحب نظران حضور داشته باشند وبا همکاری یکدیگر این مطالب تهیه شود وبه همکاران آموزش و پرورش تحویل داده شود که آنها بتوانند با ادبیات آموزشی آنها را باز نویسی کنند.
وی در پایان اظهار داشت: از آنجائیکه نگاه ما محدود به فعالیت های سازمان بنادر و دریا نوردی نیست، از سال گذشته تمام حوزه دریایی را مورد بررسی قرار دادیم و ازمکان های مختلف همچون تالاب شادگان به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی و کشتی سازی موسوی، بندر امام خمینی (ره ) بازدید شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار