۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

منطقه آزادانزلی می تواندبه کانون دادوستد خزر تبدیل شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: این منطقه می تواند به کانون داد و ستد دریای خزر تبدیل شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۰۴۵
منطقه آزادانزلی می تواندبه کانون دادوستد خزر تبدیل شود
به گزارش خبرنگار مانا آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دربازدید از پروژه های عمرانی- زیرساختی و طرح های توسعه ای منطقه آزاد گفت : منطقه آزاد انزلی با موقعیت استراتژیک و زیرساختهای در حال احداث می تواند به کانون داد و ستد منطقه خزر تبدیل شود.
وی افزود: حضور سرمایه گذار در ساخت مجتمع بندری کاسپین بیانگر ظرفیت بالای توسعه ای منطقه آزاد انزلی است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ظرفیت بالای توسعه ای منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: احداث اسکله در خزر نسبت به بنادر جنوبی کشور سخت و متفاوت است اما در گذشته حضور بخش خصوصی با این وسعت نبوده  و زمانی که بخش خصوصی، سه هزار میلیارد ریال هزینه می کند، نشانگر ظرفیت بالای توسعه ای منطقه آزاد انزلی است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی نسبت به ده سال گذشته در مسیر توسعه قرار گرفته، اذعان داشت : این منطقه در مسیرمناطق آزاد مدرن قرار گرفته و با توجه به ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی همچون مجتمع بندری کاسپین، فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب ، در آینده نزدیک منطقه آزاد انزلی می تواند به مرکز حمل و نقل و ترانزیت منطقه دریای خزر تبدیل شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ایجاد بستری برای حضور بخش خصوصی اظهار داشت : توسعه سطحی کم هزینه اما ناپایدار است بنابراین باید با ایجاد زیرساخت های مناسب علاوه بر دست یابی به توسعه، بستری برای حضور بخش خصوصی  و سرمایه گذاران فراهم شود.
آیت الله رفسنجانی با بیان اینکه احداث کریدور شمال ـ جنوب در اواخر دولت سازندگی مطرح شد، تصریح کرد: امروز زمان مناسبی برای توسعه ارتباط با روسیه است زیرا روسیه  آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده اند؛ وجود منطقه آزاد انزلی، کریدورشمال-جنوب به عنوان جاده ابریشم جدید، وجود بنادر از آستارا تا گنبد و پارک گلستان جزء مراکز مهم گردشگر پذیر محسوب می شوند که درجذب گردشگر تاثیرات فراوانی دارند.
وی ادامه اضافه کرد: کشورهای قزاقستان، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان که درحاشیه دریای خزر قرار دارند علی رغم دارا بودن امتیازات خاص، از امتیازات ویژه ای که ایران از آن برخوردار است محروم هستند، بر همین اساس کشورهای مذکور اصرار دارند که دبیرخانه مجموعه کشورهای خزر در ایران برپا شود تا از همین فضای خوب موجود بهره‌مند شوند.
آیت الله رفسنجانی با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای طرحها در حد مطلوب نیست، عنوان کرد: همکاری محیط زیست در توسعه منطقه آزاد انزلی ضروری است، مسئولین استان کمک کنند تا این منطقه بزودی رونق گیرد؛ بزرگراه گیلان - قزوین و خط ریلی آماده شود تا مردم با اشتیاق در این مسیر تردد کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تصریح بر لزوم اعمال همه استانداردهای لازم برای فعالیت یک منطقه آزاد برای دست یابی به اهداف تولیدی صادراتی، گفت: منطقه آزاد باید به گونه‌ای باشد که تولید کنندگان به آسانی در آن منطقه  تولید کنند، صادرات و واردات به سهولت انجام گیرد، تردد گردشگران نیز به سهولت انجام شود.
هاشمی با اشاره به مناطق آزاد چابهار و اروند اظهار داشت: به دلیل مشکلات و آثار برجای مانده از جنگ تحمیلی در شهرهای خرمشهر و آبادان، منطقه آزاد اروند با موقعیت ممتاز خود می تواند این مناطق را احیا کند.
وی چابهار را منطقه آزاد طلایی اعلام کرد و با اشاره به اینکه در گذشته آمریکایی ها برای سرمایه گذاری به آن توجه ویژه ای داشتند و در شروع انقلاب، بسیاری از امکانات فنی نیز در آنجا انباشته شده بود تاکید کرد: چابهار نیزباید آباد شود چراکه صنعت پتروشیمی می تواند در آنجا هزاران فرصت جدید ایجاد کند و علاوه بر این چابهار قادر است به عنوان مسیر مهمی برای خطوط مواصلاتی جنوب و شمال ایران تلقی شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با توجه وجود نیروهای انسانی بسیار خوب در کشور، نگذاریم ایران در دعواهای بی دلیل سیاسی که هیچ حاصلی ندارد، گرفتار شود بخصوص با انتخاباتی که برگزار شد و خانم‌ها هم به میدان آمدند و با بهره‌گیری از ظرفیت حضور خانم‌ها زمینه توسعه را فراهم کنیم زیرا حیف است که ایران با منابع الهی که دارد، عقب افتاده باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار