۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

اقتصاد کشور بانک محور است

در صورتی که صنعت حمل ونقل شفافیت لازم را داشته باشد و بتوان ریسک و بازده آن را طی پنج سال آینده اندازه گیری کند بسیاری از شرکتها آمادگی ورود به بازار اولیه را خواهند داشت.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۴۹۵۳
اقتصاد کشور بانک محور است
قائم مقام مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص نقش شرکت های حمل و نقل در بازار سرمایه گفت: اقتصاد کشور ما بانک محور است و شرکتها برای جذب سرمایه بیشتر به سراغ بانکها می روند. در این مسئله سعی شده که ضریب نفوذ بازار سرمایه افزایش یابد و شرکت ها برای تأمین مالی، سعی بیشتری در جذب ابزار بازار سرمایه داشته باشد. 
مهندس رضا بختیاری افزود: برای پیش زمینه این کار لازم است ابتدا شرکت های سودآور در بازار سرمایه مشخص شوند و شفافیت اطلاعات شکل بگیرد سپس سرمایه گذاران طی یک دوره متوجه بازدهی و ریسک صنعت حمل ونقل بشوند. به عبارتی نسبت به بازار سرمایه هوشمند شوند و در ادامه اگر طرح یا پروژه ای در زمینه صنعت حمل ونقل در بازار اولیه ورود کند پایه قرار می گیرد و براساس آن می توان سرمایه گذاری کرد.
وی تصریح کرد: بازار سرمایه باید به نحوی باشد که عمده GDP وارد بازار سرمایه شود. در این زمینه بخش حمل ونقل هنوز کامل نشده است. 
وی گفت: همان گونه که می دانید چند بار تلاش شد شرکت ایران ایر را بفروشند اما این اتفاق رخ نداد. در این بخش، زمینه سرمایه گذاری مستقیم در بازار شفاف نیست همچنین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای ورود به بازار سرمایه بازده خوبی در اختیار سهامداران قرار داد اما به دلیل تحریم صدمات زیادی به این صنعت وارد شد.
وی افزود: در بحث ساخت و صنایع دریایی، شرکت صدرا به بازار سرمایه ورود کرد که تجربه ناموفقی بود. بخش بانکرینگ نیز از موارد دیگری است که متأسفانه یا خوشبختانه ایران یکی از بهترین نفت کوره دنیا را دارد. اما این سوخت در اختیار بندر فجیره قرار میگیرد و ما نتوانسته ایم اسکله های مدرن را تأسیس کنیم و صنعت بانکرینگ را در اختیار بگیریم. 
وی با بیان لزوم حضور سهامداران کوتاه مدت در بازار سرمایه گفت: سهامداران نهادی بسیاری نیز وجود دارند و در صورتی که صنعت حمل ونقل شفافیت داشته باشد و بتوان ریسک و بازده آن را طی پنج سال آینده اندازه گیری کرد بسیاری از شرکتها آمادگی ورود به بازار اولیه را خواهند داشت. 
بختیاری اظهار داشت: سرمایه گذاران هم می خواهند وضعیت فعلی را بدانند و هم می خواهند بدانند اگر مثلاً وارد بحث های LNG شویم و کشتی های افراماکس ساخته شود زمینه های سرمایه گذاری وجود دارد یا ندارد. 
قائم مقام مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران صنعت حمل ونقل دریایی را یک صنعت ترکیبی دانست و گفت: ما سنگ آهن و پتروشیمی صادر می کنیم. بنابراین بحث اسکله ها و سایر صنایعی که می خواهند از صنعت کشتی سازی استفاده کنند، مهم است. صحبت های بسیاری راجع به تقویت سواحل عمان میشود یا در چابهار قرار است اسکله های قوی ایجاد شود اما هنوز عملیاتی نشده است. 
جذب منابع خارجی یک اجبار است
وی با بیان لزوم اطلاع سرمایه گذاران از انواع سرمایه گذاریها در زمینه حمل و نقل دریایی گفت: خوشبختانه قرار است سود سپرده کاهش پیدا کند در این صورت زمینه برای سرمایه گذاری در زمینه اقتصاددریا هم فراهم خواهد شد. 
وی با اشاره به پیچیده بودن فضای محیطی کسب و کار در اقتصاد کشور گفت: به دلیل همین پیچیدگی نمی توانیم به سؤالات سرمایه گذار خارجی در خصوص آینده جوابی بدهیم. 
بختیاری با بیان نبود برآورد دقیق از میزان اقتصاد زیرزمینی ایران گفت: تقریباً بیش از 50 درصد اقتصاد کشور زیرزمینی است. همچنین یکسری از تحریمها هم از گذشته وجود داشته و ربطی به تحریم هـــای هسته ای نداشته است مثلاً کشور به امور مالی بین المللی (International Finance) یا سیستم حسابداری بین المللی متصل نبوده است. 
وی با اشاره به غلط بودن تعریف سرمایه گذاری در کشور گفت: فاینانس یا تضمین بالا (Superguarantee) را سرمایه گذاری تعریف می کنیم. مطالبات بنگاههای داخلی را نمی دهیم اما به شرکت خارجی Supergurantee می دهیم. برای مثال ایران صادرات نفت دارد و اگر یک شرکت خارجی بتواند نفتکشها را متوقف کند برای فاینانس، ریسکی نپرداخته است.
وی به گزارش های بانک جهانی اشاره کرد و افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی مستقیم ایران، بسیار پایین است. اما به هر حال ایران پتانسیل های بسیاری دارد و رکود جهانی می تواند یک فرصت هم باشد. 
بختیاری سرمایه گذاری در منابع موجود را از دیگر موضوعات ذکر کرد و گفت: طبق گزارش های موجود اگر تمام ذخایر هیدروکربنی کشور را استخراج کنیم و بفروشیم، تعداد سال هایی که برای ایجاد رشد اقتصادی دو رقمی عنوان می شود خیلی بالا نیست. 350 میلیارد دلار منابع لازم داریم تا سطح تولید نفت را ثابت نگه داریم.
وی افزود: جذب منابع خارجی دیگر برای ما گزینه نیست بلکه اجبار است. ما باید سراغ منابع خارجی برویم. نباید بازار را مجانی در اختیار خارجی ها قرار دهیم. باید گزینه های خود را درست انتخاب کنیم. 
قائم مقام مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سود در بخش اسکله ها و ... ممکن است به اندازه خود صنعت کشتیرانی باشد. شاید صلاح باشد در این بخش ها سرمایه گذاری کنیم.
برچسب ها: بازار سرمایه
ارسال نظرات
آخرین اخبار