۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

شبکه های اجتماعی بلای جان بورس!

بورس تهران در ادامه روند تعادلی ،دومین روز معاملاتی هفته خود را تحت تاثیر عرضه در گروه خودرویی ها با ریزش سپری کرد تا بار دیگر روند کلی بازار سرمایه به خودروسازان و اخبار پیرامونشان گره خورد .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۴۸۱۸
شبکه های اجتماعی بلای جان بورس!
به گزارش خبرنگار مانا، بورس تهران که از ابتدای سال 95 از فضای هیجانی زمستان 94 فاصله گرفته و کمی عقلایی تر قدم در معاملات می گذارد در حالی اردیبهشت ماه کم فروغ و کم حجمی را به خود می بیند که همچنان لیدری بازار بر دوش خودروسازان است .
خودروسازان که پس از لغو تحریم ها در صف اول تفاهم نامه های خارجی قرار داشتند، به پیشقراولان تقاضا در بازار تبدیل شده و در حالی که شرایط این سهم ها به لحاظ سود و زیان در وضعیت خوبی نبود اما خوشبینی از گشایش ها باعث شد تا تالار نشینان با اقبال خوبی به سراغ این گروه روند .
اما این تمام ماجرای این گروه در بازار نیست و نبود، از آنجا که امروزه در هر گوشه وکناری صحبت از شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند است و به قولی هرجا گوشی هوشمند و نت باشد یک رسانه وجود دارد و همچنین اقبال بی نظیر ایرانیان از تلگرام نیز از سوی دیگر، باعث شد بازار بیش از پیش از شرایط واقعی، تحلیلی و بنیادین خود فاصله گیرد و هر شخص و گروهی که در بازار سرمایه اندک سهمی دارد کانال یا گروهی تاسیس کرده و اکثرا به تبلیغ سهم های خود روی آورند .
این گروه که میتوان آنها را یک طبقه خاص و البته فرصت طلب در برخی اوقات نیز تلقی کرد، با انتشار اخباری بی پایه، تحلیل های غیر منطقی و روش های غیر معمول اقدام به پیشنهاد خرید و فروش اکثرا حول محور این گروه بورسی کردند و با ایجاد صف های میلیونی بر اساس گمانه زنی هایی که نه پشتوانه خبری درست دارند و نه بنیان تحلیلی ،بازار را به سمت هیجانی شدن سوق دادند .
البته بازار بورس همچنان پویاست اما رونق سفته بازی و نوسانگیری تا جایی پیش رفت که اساس سهامداری که بر پایه مدیریت مالی و حسابداری است زیر سوال رفته و هر شخصی یا خود و یا چند نفری را می گمارد تا سهمش را تبلیغ کرده و به نوعی "گین" از بازار گیرد .
گروه خودرویی نیز در دام این رفتار غیر عقلایی به سمت حبابی شدن پیش رفت تا جایی که سهمی با زیان انباشته و شرایط نامعلوم برای پوشش این زیان، به محض رفع تحریم ها و کمتر از 3 ماه سود سرسام آور 200 درصدی را نصیب سهامداران خود کرد .
بازار قانون دارد و اقتصاد قاعده، رشد سرطانی و بی قاعده از جایی خود را عیان خواهد کرد و هنگامی که در بازار بورس لیدر یک بازار بر اساس جو مشخص شود، هر نوسان و تلاطمی کلیت بازار را بر هم خواهد زد و به نظر میرسد امروز بازار سرمایه ما به این رفتار غیر عقلانی گرفتار شده و با صعود گروه خودرویی ،شاخص رشد کرده و با ریزششان بازار منفی می شود .
اما از آنجا که بازار از قوام خاصی برخوردار گردیده کم کم کلیت بورس از تاثیر گذاری این گروه در حال خروج است و میتوان امیدوار بود با تغییر روند بازار از خودرو محوری به سمت دو گروه مستعد فلزات اساسی و حمل و نقل ثبات بار دیگر به تالار حافظ بازگردد .
بر همین اساس امروز یکشنبه شاخص کل با 30 واحد عقبگرد به ارتفاع 78384 واحد رسید و همچنین شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 12 واحدی عدد 13726.9 را به نام خود ثبت کرد .
معامله گران تالار حافظ در حالی 1.3 میلیارد برگه سهم را در 92 هزار و سیزده نوبت معاملاتی به ارزش 3538.5 داد و ستند کردند که ارزش بازار به رقم 3409578.6 میلیارد ریال رسید .
بر همین اساس شاخص آزاد شناور در این روز با افت 344 واحدی به رقم 87588.7 رسید . همچنین در حالی شاخص بازار اول با 155.9 واحد افت به ارتفاع 54863.3 رسید که شاخص بازار دوم با 738.7 واحد رشد به عدد 171316.7 رسید .
در همین حال مخابرات ایران با 102،نفت و گاز تامین با 55 و فارس با 42.53 بیشترین تاثیر مثبت و فولاد مبارکه اصفهان با 46.55،سایپا با 42.43 و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با 31.38 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند .
به نظر می رسد بازار هرچه بیشتر به سمت فصل مجامع پیش می رود کمی تغییر ماهیت داده و با شرایطی که در کلیت بورس تهران جاریست میتوان به آینده این بازار خوش بین بود .
ارسال نظرات
آخرین اخبار