۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

تامین مالی مورد نیاز کشتیرانی از طریق ابزارهای بورس

نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۴۴۰۸
تامین مالی مورد نیاز کشتیرانی از طریق ابزارهای بورس
شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی مشورتی بازار سرمایه مجموعه کشتیرانی و کانال ارتباطی تخصصی و نماینده گروه با بازار سرمایه ،یکی از مهمترین و حساس ترین شرکت های زیر مجموعه هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. بر همین اساس اداره مجموعه ای با این میزان از حساسیت نیازمند مدیریتی کارآمد و کار آزموده است . 
در انتهای سال 94 با حکم دکتر سعیدی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران احمد جاویدی، معاون سابق پشتیبانی و اجرایی بورس اوراق بهادار تهران سکان دار شرکت مهم سرمایه گذاری کشتیرانی شد تا با تغییر رویکرد عزمی جدی برای بهبود در ساختار این مجموعه ایجاد کند .
بر همین اساس مانا گفتگویی با وی داشت تا رویکرد مدیر جدید و خوش ذوق سرمایه گذاری کشتیرانی و برنامه های آینده را از وی جویا شود آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی مانا با احمد جاویدی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی است.
 ***
جاویدی با طبقه بندی کردن موضوع فعالیت شرکت به سرمایه گذاری مجموعه کشتیرانی در سهام شرکتها، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و انجام عملیات بازرگانی گفت: هر تغییری نشانگر عزمی برای بهبود است و لذا ما در رویکرد جدید در پی کمک و تلاش برای ایجاد تغییری بنیادی در امر سرمایه گذاری و ایفای وظایف تخصصی هستیم . 
مدیرعامل سرمایه گذاری کشتیرانی با تشریح جایگاه ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکتی معتبر و دارای جایگاه ویژه بین المللی افزود : ظرفیت های گروه کشتیرانی بسیار بالاست و بر همین اساس نیز نیازمند فعالیت تخصصی با دقت زیاد است لذا مجموعه مدیریت شرکت انتظار دارد سرمایه گذاری گروه در بازار سرمایه نیز شرایط قابل قبولی داشته باشد لذا با حضور نماد "حکشتی " در بازار بورس تهران بایسته است برنامه های برای کسب جایگاه مناسب تدوین و پیگیری شود .
وی ادامه داد : با توجه به جمیع حساسیت هایی که موجود است شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی در صدد تکمیل فعالیت های گذشته تا با انجام برنامه و اقدامات جدیدی چون استفاده از ابزار های تامین مالی موجود در بازار سرمایه، خلق ارزش افزوده برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. و آماده سازی شرکتهای تابعه گروه کشتیرانی برای پذیرش در بازار سرمایه و عرضه سهام آنها در بهترین زمان قدم بردارد.
جاویدی با بیان این مطلب که برای تامین مالی روشهای بسیاری وجود دارد و نباید تنها به وام بانکی اتکا کرد افزود: هر شرکتی نیازمند تامین مالی است به طوریکه برای اهداف و پروژه هایی که تعریف می کنند نیازمند منابع مالی است لذا برای تامین این نیاز روش های مختلفی وجود دارد که یک راه آن استفاده از وام بانکی است اما در بازار سرمایه ابزار های مختلفی برای استفاده و مرتفع کردن این نیاز موجود است که از جمله آنها می توان به عرضه سهام اشاره کرد یعنی سهامدار از طریق عرضه بخشی از سهام یا افزایش سرمایه این منابع را بدست می آورد و یا اینکه با کسب مجوز از سازمان بورس اقدام به انتشار اوراق مشارکت، اوراق صکوک اجاره، استصناع و . . . کند، لذا بر همین اساس در دوره جدید قصد داریم درخصوص مناسبترین روش تامین مالی با استفاده سایر ابزارها در کنار وام بانکی به تامین مالی از منابع و سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای گروه کشتیرانی بپردازیم.
معاون سابق پشتیبانی بورس تهران در ادامه روند افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی را تشریح و ادامه داد: افزایش سرمایه، سرمایه گذاری کشتیرانی از 500 میلیارد به 1000 میلیارد ریال به تصویب مجمع عمومی فوق العاده و تایید سازمان بورس رسیده و مراحل ثبت آن در حال اتمام است و قرار است میزان سرمایه از 1000 میلیارد ریال به 1500 میلیارد ریال از محل سود انباشته و آورده سهامداران نیز پیگیری شود، همچنین در نظر داریم با انجام افزایش سرمایه فوق الذکر و در شرایط مناسب برنامه ریزی و اقدامات لازم برای پذیرش در بورس بعمل آوریم.
وی در ادامه به درخواست افزایش سرمایه "حکشتی " اشاره کرد و افزود: تشریفات مربوط به افزایش سرمایه 14.5 درصدی شرکت کشتیرانی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی به منظور انجام تعهدات سررسید شده ساخت کشتی و مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای تابعه با پیشنهاد هیئت مدیره و ارسال طرح توجیهی آن به بازرس قانونی آغاز شده که پس از تایید سازمان بورس و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده تکمیل خواهد شد. این افزایش سرمایه به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی واستفاده از منابع برای سرمایه گذاری ها صورت می گیرد.
معاون سابق پشتیبانی بورس تهران در ادامه با تشریح دلایل افزایش سرمایه در هر شرکت بورسی افزود: هر شرکتی باتوجه به برنامه های خود تصمیم به افزایش سرمایه می گیرد که باید در بهترین شرایط و موقعیت از مناسبترین محل صورت گیرد. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائیها نیز جهت اصلاح ساختار ترازنامه و سرمایه نیز توجیه درست، کارشناسی و با پشتوانه بوده است البته افزایش سرمایه از این محل آورده مالی به همراه ندارد فقط بروزرسانی ارزش دارائیها است.
احمد جاویدی ادامه داد: در سال جاری یکی از اقداماتی که در دستور کار داریم تکمیل فرآیند عرضه های اولیه برخی از شرکت های گروه در فرابورس و بورس تهران است. عرضه سهام شرکت کشتیرانی والفجر در سنوات گذشته به دلیل نحوه قیمت گذاری انجام نشد، لیکن با توجه به شرایط بازار عرضه سهام در مهلت باقیمانده در حال بررسی است که از طریق "مانا" اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیرعامل سرمایه گذاری کشتیرانی در خصوص نوسان قیمت سهام شرکت کشتیرانی در تابلو بورس تهران تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری همواره تلاش می کند تا مدیریت درستی بر روی سهم داشته باشد ولی نوسان قیمت نیز جزء ذات بازار است، قیمت را بازار تعیین می کند اگر شرکت از نظر بنیادی و رشد فعالیت ها و توسعه کسب و کار و عملکرد مناسب ارزیابی شده و اخبار مثبتی منتشر شود تقاضا برای خرید سهام بالا رفته به تناسب آن قیمت سهام نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس عملکرد و شاخص های رو به افول باعث کاهش قیمت و افزایش صف عرضه می شود.
وی شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی در نقش بازارگردان سهام حکشتی و سهام شرکت های زیرمجموعه ظاهر خواهد شد و ارتباط سازنده ای با سهامداران جزء و وفادار برقرار کرده و از منافع آنها نیز دفاع کارشناسی و حرفه ای خواهد داشت و بالطبع منافع سهامداران عمده نیزمدنظر خواهد بود.
احمد جاویدی در پایان کلیت بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با توجه به لغو تحریم ها شرایط ویژه بوجود آمده لذا نحوه عملکرد شرکت ها در این دوران بهتر از دوره مشابه پیش بینی می شود و در مجموع می توان شرایط مثبت و امیدوار کننده ای برای اقتصاد کشور، صنایع، شرکتها و بورس در سال 1395 متصور بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار