۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
در پی حضور تجار عمانی در چابهار:

توسعه روابط همه جانبه بین ایران و عمان شکل می گیرد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت:ایران در محاصره دریا است و به خوبی می شود کشورهای ساحلی را شریک هم ساخت.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۰۸۰۷
توسعه روابط همه جانبه بین ایران و عمان شکل می گیرد
به گزارش مانا علی اوسط هاشمی شنبه شب در نشست دو وزیر و هیئت بلندپایه تجاری و اقتصادی عمان در چابهار ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: حضور تجار و بازرگانان عمانی به ایران نوید دهنده توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور دوست و همسایه است.
وی گفت: توسعه روابط در ایام پایانی سال می تواند تاثیرات زیادی بین مردم دو کشور عمان و ایران داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فاصله دریایی چابهار و عمان سه و نیم ساعت است، افزود: نقطه شمالی منطقه سیستان و نقطه جنوبی بلوچستان در زرآباد با هزار و 200 کیلومتر مسافت از مسیر چابهار به مسقط بیشتر است.
هاشمی بیان کرد: سلطنت نیم قرن سلطان قابوس، کشور عمان را در بحث صلح و امنیت در منطقه متمایز کرده است و حمایت های دولت عمان از ایران ستودنی است. 
وی تصریح کرد: نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه همه جانبه با کشورهایی مانند عمان است.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: گرایشات دینی، مشترکات فرهنگی و همجواری با عمان توسعه روابط بین دو کشور را دو چندان کرده است.
هاشمی بیان کرد: قرار گرفتن ایران در سواحل و دریای عمان و اتصال به اقیانوس هند نقش این کشور در جهان برجسته کرده است و این امر می تواند با توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه منجر شود.
وی ادامه داد: جمعیت کثیری از مردم بلوچ ایران در کشور عمان زندگی می کنند و این خود نقطه مثبتی در جهت ارتباط بیشتر دو کشور است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با 187 هزار کیلومتر مربع وسعت از بزرگترین استانهای کشور و دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پنج فرودگاه، هزار و 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی و 500 کیلومتر ساحل این استان دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه فاقد ساحل و دریا هستند، خاطرنشان کرد: ایران در محاصره دریا است و بخوبی می شود کشورهای ساحلی را شریک هم ساخت.
وی گفت: ایران در زمینه های مختلف سدسازی، بندر، هتل، گردشگری، راه آهن، راهسازی، معادن پتروشیمی موفق است و می شود در مسیر توسعه دو کشور گام برداریم. 
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: نیروهای توانمند و متخصص و وجود ظرفیت های شیلاتی و محصولات کشاورزی ایران می تواند کمک شایانی به کشور عمان کند.
دکتر علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت و احمدبن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل عمان به همراه 50 نفر از فعالان اقتصادی این کشور ظهر روز گذشته با یک فروند کشتی هرمز وارد بندر چابهار شدند و مورد استقبال علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد و احمد علی موهبتی فرماندار چابهار قرار گرفتند. 
این هیئت تجاری و اقتصادی برای نخستین بار با هدف ارتقاء توسعه مناسبات تجاری دو کشور ایران و عمان به بندر چابهار سفر کرده است و از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد این شهرستان دیدن کردند. 
چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) واقع شده و تنها بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار