۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳

جزیره هندورابی جزیره آرامش می شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد طرح گردشگری در جزیره هندورابی به عنوان طرح جزیره آرامش از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۷۴۰
جزیره هندورابی جزیره آرامش می شود
به گزارش خبرنگار مانا، پروین فرشچی در نشست خبری که امروز در محل برگزاری 15 نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شده بود اظهار داشت: در حال حاضر قوانین و مقررات در تمام سواحل و دریاهای کشور به صورت یکسان اعمال می شود.
وی افزود: این در حالی است که به دلیل حساسیت بخش های مختلف ساحلی نیاز است قوانین و مقررات دریایی به صورت مجدد بازبینی شوند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در همین راستا از سوی معاونت محیط زیست دریایی به زودی قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست دریایی بازبینی و به صورت لایحه برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.
فرشچی در ادامه به استقرار صنایع دریایی در سواحل و اثرات زیست محیطی آن اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست بر عملکرد صنایع دریایی در سواحل نظارت کامل خواهد داشت. 
وی افزود: در نهایت چنانچه بررسی و مطالعات نشان از اثرات زیست محیطی آن صنایع در سواحل داشته لازم باشد فعالیت آن صنعت باید متوقف شود. 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اخیرا در استان های ساحلی دریای خزر چندین مورد ساخت و ساز به ویژه برای ساخت آب شیرین کن ها رخ داده است که مجوز برخی از آنها از سوی محیط زیست ابطال شده است. 
وی در ادامه مطالعه بر نحوه اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس را یکی از اقدامات مهم معاونت محیط زیست دریایی اعلام کرد.
فرشچی گفت: در این راستا جلسات متعددی با سازمان شیلات ایران برگزار و مقرر شده است تا سازمان شیلات ایران تمام نظرات سازمان محیط زیست را در پروژه های پرورش ماهیان دریایی در قفس اعمال کند.
وی با اشاره به اینکه تقاضای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پرورش ماهیان دریایی در قفس به شدت افزایش یافته است خاطرنشان ساخت: در صورتی که این پروژه بدون نظارت سازمان حفاظت محیط زیست پیش رود شاهد بروز فاجعه زیست محیطی در آب های کشور خواهیم بود.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه دویست هزار تن ماهی دریایی از طریق پرورش در قفس تولید شود. 
وی گفت: این رقم بسیار بالا در پرورش ماهیان دریایی نیازمند هم اندیشی سازمان شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه خدشه ای به محیط زیست دریاهای کشور است. 
فرشچی همچنین از صدور مجوز محیط زیست برای پرورش ماهی تیلا پیا به صورت طرح پایلوت در شهر بافق خبر داد. 
وی گفت: در صورتی که این طرح که با استفاده از تکنولوژی های مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد می توانیم برای پرورش ماهیان تیلاپیا در استان های مرکزی کشور همچون یزد و کرمان که رودخانه های آنها به آب های آزاد راه ندارند، مجوز صادر کنیم.
وی در ادامه بیانات خود به نقش موثر گردشگری دریایی در حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: رونق گردشگری دریایی آورد اقتصادی، اشتغال زایی و سرمایه گذاری های هنگفت در سواحل و جزایر کشور را به همراه خواهد داشت. 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ایجاد طرح گردشگری در جزیره هندورابی به عنوان طرح جزیره آرامش از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد.
در این راستا با همکاری معاونت طبیعی و معاونت محیط زیست دریایی مطالعات به منظور اجرای طرح گردشگری در این جزیره آغاز شده است. 
وی با تاکید بر اینکه جزایر خلیج فارس از پتانسیل بالایی برای ایجاد طرح های گردشگری برخوردار هستند گفت: لازمه تحقق این امر تهیه شناسنامه زیست محیطی برای جزایر است که امیدواریم سال 95 شناسنامه های زیست محیطی جزایر را در معاونت محیط زیست دریایی تهیه کنیم. 
فرشچی گفت: معاونت محیط زیست دریایی توانسته است برای نخستین بار وضعیت زیست محیطی سه دریای خلیج فارس، عمان و خزر را به تفکیک تهیه و تدوین کند. 
وی خاطرنشان ساخت: یکی از مسئولیت های بزرگ معاونت محیط زیست دریایی ارتقاء همکاری بین المللی با کشورهای همسایه است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بدون همکاری های بین المللی نمی توان به حفاظت آب های کشور امید داشت. 
وی افزود: هم اکنون بسیاری از معضلات محیط زیست آب های کشور به مشکلات فرامرزی مربوط می شود. 
فرشچی همکاری با کنوانسیون تهران در راستای حفاظت از محیط زیست دریای خزر و نیز همکاری با کنوانسیون کویت برای حفاظت از محیط زیست آب های خلیج فارس و دریای عمان را بسیار موثر دانست. 
وی در ادامه سخنان خود از انجام گشت های مشترک دریایی در سال آینده خبر داد و یادآور شد: گشت دریایی در آب های خزر به دلیل انتقال دبیرخانه کنوانسیون تهران از ژنو به باکو سال آینده برگزار نخواهد شد چرا که هم اکنون فعالیت این کنوانسیون متوقف شده است. 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر هم افزایی و فرابخشی ارگان های دریایی در امر حفاظت محیط زیست دریایی برای اولین بار در برنامه ششم توسعه خبر داد.
وی گفت: برای اولین بار است که در برنامه توسعه کشور رد پای توسعه دریا و توجه به مدیریت سواحل و صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه دیده می شود. 
فرشچی به تهیه سند توسعه صنایع دریایی و صنعت گردشگری دریایی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای برنامه ششم توسعه اشاره کرد.
وی همچنین به تهیه طرح جامع مدیریت محیط زیست سواحل استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: به زودی این طرح برای سایر استان های ساحلی کشور نیز تهیه خواهد شد. 
برچسب ها: هندورابی
ارسال نظرات
آخرین اخبار