۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

حمل و نقل کانتینری در سال 2016 ضرر می دهد

موسسه Drewry از ضرر پنج میلیارد دلاری کشتیرانی های کانتینری در سال 2016 میلادی خبر داد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۹۵۷۹
حمل و نقل کانتینری در سال 2016 ضرر می دهد
به گزارش گروه بین الملل مانا، سقوط کرایه ها و عدم فعالیت کانتینربرها از آنچه برای تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نیاز است، منجر به ضرر پنج میلیارد دلاری در سال 2016 می شود. 
به هر حال این میزان کمتر از ضرر 19.4 میلیارد دلاری کشتیرانی ها در سال 2009 میلادی است. 
محقق ارشد موسسه Drewry اظهار داشت: شرکت های کشتیرانی ها در سال 2009 سرمایه خود را از دست دادند که منجر به بیکاری 1.3 میلیون TEU از ناوگان جهانی کانتینربرها شد. 
بر اساس این گزارش، صنعت کشتیرانی هنوز در برخی شرکت های کشتیرانی ها سودآور است که قیمت پایین سوخت این روند را تسهیل می کند. 
بیل دکر همچنین از افزایش چشمگیر بسیاری از کشتی ها در سه ماهه دوم و سوم سال 2016 خبر داد.
در سال 2015 میزان کشتی های بیکار به یک میلیون TEU رسید که پنج درصد از کل ناوگان جهانی را شامل خواهد شد. 
موسسه Drewry اعلام کرد اگر چه ادغام کشتیرانی های بزرگ تعداد بازیگران اصلی صنعت حمل و نقل دریایی را کاهش می دهد و به افزایش کارایی شرکت ها کمک می کند، اما در مجموع تأثیری بر عرضه مازاد در حمل و نقل کانتینری ندارد.
در این گزارش آمده است: باید تصمیمات جدیدی برای این مشکل در نظر گرفته شود و در غیر این صورت هیچگونه ضمانتی برای سوددهی بیشتر وجود ندارد. 
از سوی دیگر کرایه های جهانی در سال گذشته 9 درصد کاهش داشت که یکی از دلایل آن بهای پایین سوخت است. بدون در نظر گرفتن سال 2009، پایین ترین نرخ کرایه ها در خطوط اصلی دریایی در 12 ماه گذشته رقم خورد. 
مسئله ای که باعث نگرانی است سرعت بالای کاهش کرایه ها در مقایسه با کاهش هزینه ها است. 
Drewry در این گزارش از بالا رفتن هزینه جادهی کانتینرهای خالی و کشتی های بیکار در سال 2016 خبر می دهد و بر طبق آخرین آمار یک کانتینربر به ظرفیت 10 هزار TEUمبلغی بالغ بر 350 هزار دلار به ازای سه ماه بیکاری در آسیا برای صاحب خود هزینه در بر دارد.
در پایان موسسه Drewry عنوان کرد: اقدامات اصلاحی در سه ماهه پایانی سال 2015 وضعیت بین عرضه و تقاضا را متعادل تر کرد. 
این سیاست ها شامل حذف شش خط اصلی شرق – غرب و در عین حال لغو 32 سفر دریایی در نوامبر و 21 سفر دیگر در ماه دسامبر است. به هر حال علیرغم اتخاذ چنین سیاست هایی، تاثیر چشمگیری در میزان بارگیری در این خطوط نداشت به طوری که میزان بارگیری به 85 درصد در ابتدای اکتبر رسید که نسبت به 94 درصد در مدت مشابه سال گذشته هنوز پایی است.
اتخاذ سیاست افزایش کرایه ها در اواخر سال 2015 نیز مثمر ثمر واقع نشد و بسیاری از شرکت های کشتیرانی این تصمیم را به تعویق انداختند اگر چه Drewry از بهبود نسبی نرخ های Spot در ابتدای سال 2016 سخن به میان آورده است اما این مسئله را کوتاه مدت تلقی می کند.
برچسب ها: کانتینربر
ارسال نظرات
آخرین اخبار