۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

روزهای خوش کارون

بارندگی های فراگیر و موثر پائیزی و افزایش قابل ملاحظه آورد آب، روزهای خوشی را برای رودخانه کارون رقم زده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۹۰۲۳
روزهای خوش کارون
به گزارش خبرنگار مانا ، بارش باران در مناطق بالادست و جاری شدن حجم زیادی از سیلاب ها در رودخانه کارون علاوه بر انکه میزان شوری و آلودگی این رودخانه را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داده است، امیدواری های زیادی برای احیاء این رودخانه پرآب کشور بوجود آورده است.                    
بنا به اعلام سازمان آب و برق خوزستان هم اکنون دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به 220متر مکعب در ثانیه رسید چیزی که در این موقع از سال و در یک دهه اخیر بی سابقه است.                                        
به دنبال بارش های بی سابقه در یک دهه اخیرو بالا آمدن یک متری و 200سانتیمتری آب رودخانه کارون، برخی محدودیت های برداشت آب برای مصارف کشاورزی در مناطق پایین دست کارون از هم اکنون برداشته شده که این اقدام خوشحالی کشاورزان خوزستانی که سخت به آب کارون وابسته هستند را در پی داشته است.                                 
با مساعد شدن وضعیت رودخانه کارون و گل آلود شدن آن که حکایت از آورد شدید آب رودخانه دارد دهها هزار پرنده مهاجر که از سیبری و اروپای شمالی به این منطقه پرواز کرده و در طول رودخانه فرود آمده اند حیات دوباره کارون را نوید داده اند.                   
این درحالی است که هواشناسی خوزستان از تداوم بارندگی ها در زمستان امسال و احتمال سیلابی شدن این رودخانه در بهار آینده خبر می دهد.               
از سوی دیگر افزایش سطح آب رودخانه کارون برخی نگرانی های آبزی پروران خوزستانی را نیز به دنبال داشته است و ماهیگیران نیز از فرصت بدست آمده استفاده کرده تورهای ماهیگیری را در این پهنه آبی کشور پهن کرده اند.                                                                     
چشم انداز رودخانه کارون در روزهای اخیر به قدری دل انگیز شده که هزاران گردشگر را در دو سوی ساحل به خود فراخوانده و در سواحل آن عکس های یادگاری و برخی نیز فیلم مستند تهیه می کنند.                                                                                                              
در این بین حضور بسیار چشمگیر دوستداران محیط زیست در اطراف رودخانه کارون نیز یکی از سوژه های خبری رسانه های گروهی شده است.
دوستداران محیط زیست و سازمان های مردم نهاد نیز همچنان دل نگرانی های خود در زمینه انتقال آب کارون به فلات مرکزی و آلودگی های زیست محیطی در دو دهه اخیر را پنهان نمی کنند و معتقدند در شرایطی که خوزستانی ها سخت به آب کارون نیازمند هستند نباید تحت هیچ شرایطی انتقال بین حوزه ای آب صورت گیرد.
استاندار خوزستان نیز با اعلام مخالفت با انتقال آب کارون گفته است در طول برنامه ششم هشت هزار میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه کارون هزینه خواهد شد تا وضعیت طبیعی کارون تا حدودی تثبیت شود.                                                              
کارون که از رشته کوه زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و به سمت دشت خوزستان حرکت کرده پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و سیراب کردن اراضی کشاورزی و نیشکر، در خرمشهر به دو شاخه تبدیل شده که شاخه اصلی آن به اروندرود می ریزد و شاخه فرعی آن رودخانه بهمنشیر را تشکیل داده و پس از عبور از شرق آبادان به خلیج فارس می ریزد.                                                                                                                        
در سه دهه اخیر رودخانه کارون به علت خشکسالی و برخی عوامل مخرب زیست محیطی، با چالش هایی نظیر کم آبی ، ورود زهاب های کشاورزی و صنعتی ، لایروبی ، عدم قابلیت کشتیرانی و شوری آبی روبرو بوده است.              
                                                                                                                                                                     
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار