۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

کاهش 50 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

صید ماهیان استخوانی دریای خزر که از ابتدای مهر ماه آغاز شده است تاکنون در مقایسه با آمار صید سال گذشته از کاهش 50 درصدی برخوردار بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۹۸۰
کاهش 50 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص صید ماهیان استخوانی در دریای خزر اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی امسال همچون سالهای گذشته در دریای خزر از اوایل مهر ماه مجاز اعلام شد.       
مختار آخوندی افزود: براساس آمار اعلام شده صید ماهیان استخوانی در استان های گیلان، مازندران و گلستان تاکنون با کاهش 50 درصدی در مقایسه به میزان صید سال گذشته همراه بوده است.                                                                          
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان کرد: مهمترین دلیل این کاهش چشمگیر در صید ماهیان استخوانی، سرمای شدید هوا اعلام شده است.
به گفته آخوندی، با سرد شدن آب و هوا ماهیان استخوانی از آبهای ساحلی و کم عمق به قسمت های عمیق مهاجرت می کنند و همین امر باعث کاهش صید این گونه ماهیان می شوند.                                
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به تدریج با مساعد شدن شرایط آب و هوایی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر روبه بهبود است، خاطرنشان ساخت: امید می رود به زودی روند کاهشی صید ماهیان استخوانی در سه استان ساحلی شمال کشور به اتمام رسد.                                   
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود در خصوص وضعیت صید ماهیان استخوانی بیان کرد: البته آمارها حاکی از آن است که میزان صید در استان های گیلان و گلستان در مقایسه با مازندران از وضعیت بهتری برخودار بوده است.                                            
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، متذکر شد: صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به روش صید پره صورت می گیرد.                              
وی اذعان داشت: هم اکنون بالغ بر 10 هزار صیاد پره کار در قالب 122 تعاونی صید پره در استان های شمالی کشور به صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند.
آخوندی تاکید کرد: از این میزان صیاد پره کار حدود سه هزار و 825 نفر صیاد به صید ماهیان استخوانی به روش پره در آبهای استان مازندران در قالب 54 شرکت تعاونی صید پره اشتغال دارند.                          
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، یادآور شد: تمام ماهیان استخوانی صید شده در دریای خزر به هیچ عنوان صادر نمی شوند و تمام آنها در بازار داخلی کشور به مصرف می رسند.                       
وی اعلام کرد: استانهای ساحلی شمالی بیشترین میزان مصرف ماهیان استخوانی را دارند و بخشی از این ماهیان به استان های همجوار شمالی به ویژه تهران وارد می شوند.                                                                                       
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اذعان داشت: صید ماهیان استخوانی به روش پره همچون سالهای گذشته تا اواخر فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و آمار نهایی صید در آن زمان اعلام خواهد شد.                         
آخوندی در پایان بیان کرد: امیدواریم با مطلوب شدن شرایط آب و هوایی صید ماهیان استخوانی روز به روز بهتر شود و در نهایت شاهد افزایش صید این گونه ماهیان در سال جاری باشیم.                   
ارسال نظرات
آخرین اخبار