۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

صنعت فقط خودرو سازی نیست کشتی سازی هم نیاز به حمایت دارد

اندیشه حمایت از صنایع دریایی ربطی به مسائل پسا تحریم یا تحریم ندارد و متاسفانه علی رغم وجود مرزهای طولانی دریایی در کشور انگیزه حمایت از صنایع دریایی در میان مسئولان نیست.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۸۲۴
صنعت فقط خودرو سازی نیست کشتی سازی هم نیاز به حمایت دارد
مدیرعامل شناورسازان کارون در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه اگر یک هزارم حمایتی که از صنعت خودرو شده از صنعت دریایی حمایت می شد این صنعت هم شکوفا می شد گفت : متاسفانه هیچگاه این صنعت حمایت نشده است.
محمود راستکار افزود: البته ما هیچگاه در حد کارخانجات هیوندایی یا دوو نیستیم و نمی توانیم شناورهای تخصصی یا کانتینر برهای غول پیکر را بسازیم اما می توانیم انواع و اقسام شناورهای خدماتی و لندینگ کرافت را بسازیم.
وی گفت: باید جایگاه خود را بدانیم نباید غرور داشته باشیم البته در صورت حمایت می توانیم در آینده دور به جایگاه کشتی سازی های برتر دنیا برسیم اما در حال حاضر به عنوان کشتی سازی بخش خصوصی می گویم که ما توان ساخت شناورهای تخصصی را نداریم زیرا باید نقشه ، موتور و ...را از بیرون تامین کنیم.
وی با اشاره به پیشرفت های خوب صورت گرفته در بخش صنایع دفاعی دریایی اظهار داشت: متاسفانه در بحث های غیر دفاعی از این صنعت حمایت نشده است و حمایت ها در حد شعار بوده است. 
وی گفت: برای صندوق توسعه صنایع دریایی پنج میلیارد تومان بودجه تعیین شده بود در حالیکه بر اساس قانون باید سالیانه یک میلیارد دلار به این صندوق تزریق شود و اگر حمایت وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی نبود باید سالها پیش از این از صنعت کشتی سازی خداحافظی می کردیم. 
راستکار در ادامه با اشاره به حمایت کشتیرانی ها از صنعت ساخت کشتی در سالیان گذشته گفت: طی سالیان گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی سازی ها منابع مالی تزریق کردند اما کشتی های شرکت ملی نفتکش هیچ گاه عملیاتی نشد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم سرانجام طی یک دوره طولانی مدت دو فروند کشتی کانتینر بر خود را تحویل گرفت. 
وی ادامه داد: به همین منظور کشتیرانی ها اقبالی برای حمایت از کشتی سازی های بخش خصوصی ندارند زیرا به قدری تحویل کشتی ها طولانی شد که ساخت آنها توجیه اقتصادی ندارد .
وی در پایان با بیان اینکه فقدان نقدینگی و نبود نگاه دریایی در میان مسئولان مهمترین مشکل صنعت دریایی است گفت: اندیشه حمایت از صنایع دریایی ربطی به مسائل پسا تحریم یا تحریم ندارد و متاسفانه علی رغم داشتن مرزهای طولانی دریایی انگیزه حمایت از صنایع دریایی در میان مسئولان نیست. 
برچسب ها: کشتی سازی
ارسال نظرات
آخرین اخبار