۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳

بهبود نرخ های کرایه حمل در ماه دسامبر

نرخ های کرایه حمل پایین برای کشتی های سوپراماکس رقابت برای جذب بار در این بخش را افزایش داده است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۳۵۵
بهبود نرخ های کرایه حمل در ماه دسامبربه گزارش مانا به نقل از گروه بین الملل کشتیرانی حجم بالای ظرفیتهای آماده حمل موجود در بازار، طی هفته های گذشته منجر به ادامه روند کاهش نرخ های کرایه حمل سوپراماکس برای کلیه مسیرها شده است.
هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک تحت تأثیر میزان بالای تناژ حمل موجود در این بخش از ناوگان حمل فله خشک قرار گرفته اند.
این بخش که به یکی از بخشهای محبوب بازار حمل فله تبدیل شده، مدتی است، دارای بیشترین میزان سفارش های ساخت ارایه شده در میان تمامی سفارش های ساخت کشتی ارایه شده در بخش حمل فله بوده است.
از سوی دیگر نشریه هفتگی کلارکسون در گزارشی آورده است: «حجم بالای ظرفیتهای آماده حمل موجود در بازار طی هفته های گذشته منجر به ادامه روند کاهش نرخ های کرایه حمل سوپراماکس برای کلیه مسیرها شده است. این روند بر خلاف روند گزارش شده افزایش تجارت محمولات فولاد و سیمان از چین شمالی بوده است.
کاهش تجارت محمولات فله فرعی و غلات از دلایل کاهش نرخ کرایه حمل سوپراماکس برای اکثر مسیرها بوده است به طوری که بروکرهای مؤسسه Maritime Gulf در این خصوص گفتند: «نرخ های کرایه حمل به/از خلیج آمریکا در سطح نسبتاً ثابتی باقی مانده و بدون وجود محرک خاص، شرایط، متفاوتی نسبت به گذشته نداشته است.»
در مقابل، بزرگترین کاهش نرخها در مسیر آنتورپ Skaw به سنگاپور-ژاپن (S1A) به وقوع پیوسته که در مقایسه با ارقام هفته های گذشته با کاهش 3.1 درصدی مواجه و به رقم 10442 دلار بر روز کاهش یافته است.
به رقم کسادی بازار در بخش سوپراماکس به نظر می رسد تمایل به کشتی های اولتراماکس تا حدودی برتری دارد. برخی علت این امر را عملکرد بهتر این کشتیها با توجه به مزیت اقتصاد مقیاس بالاتر این کشتیها نسبت به کشتی‌های سوپراماکس قلمداد کرده اند.
یک بروکر مستقر در استرالیا گفته است: «کشتیهای اولتراماکس از مزیت درآمدی بیشتری نسبت به کشتیهای سوپراماکس برخوردارند. البته نمی توان اختلاف زیادی را بین این دو دسته متصور شد اما در یک نگاه کلی درآمد کشتیهای اولتراماکس بسته به ابعادشان 10 الی 12 درصد بیشتر از کشتیهای سوپراماکس است.»
هرچند یک بروکر مستقر در شانگهای نقطه نظرات متفاوتی را ابراز کرده و گفته است: کشتی‌های اولتراماکس، به نسبت، از سطح درآمدی تقریباً یکسانی در مقایسه با کشتی های سوپرا برخوردار هستند. نگاه بروکرها به آینده اندکی مثبت بوده و آنها انتظار بازگشت نسبی بازار در ماه دسامبر را دارند. یک بروکر مستقر در استرالیا در این ارتباط گفت: «هم اکنون نرخ ها در پایین ترین حد خود قرار دارد و امکان کمی برای کاهش بیشتر وجود دارد. احتمالاً شاهد بهبود اندک نرخها در ماه دسامبر خواهیم بود.»
برچسب ها: کرایه
ارسال نظرات
آخرین اخبار