روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
دکتر سعیدی در جمع سفیران ایران تاکید کرد:

مشارکت با بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپا و آسیا برای توسعه خطوط کشتیرانی در دوران پساتحریم

برنامه‌های مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی و آسیایی در زمینه حمل‌ونقل کالا، آموزش، بندرداری و توسعه خطوط کشتیرانی تشریح شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۲۹۴
مشارکت با بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپا و آسیا برای توسعه خطوط کشتیرانی در دوران پساتحریم
به گزارش خبرنگار مانا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در همایش توانمندی‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساختمان مرکزی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت به تشریح برنامه‌های توسعه‌ای و احیای برند IRISL همچنین دستیابی به رتبه‌های برتر در بین شرکت‌های بزرگ دنیا پرداخت و خواستار حمایت سفیران ایران در کشورهای دنیا شد. 
دکتر محمد سعیدی در ادامه یادآور شد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های مهم بین‌المللی در زمینه حمل‌ونقل در حال حاضر در رتبه (Rank) بین‌المللی در جایگاه بیست و سوم دنیا قرار دارد و متأسفانه در سال‌های تحریم رتبه اصلی خود را از دست داده است که در این ارتباط یکی از اهداف اصلی در پنج سال آینده بازگشت به جایگاه اصلی در صحنه بین‌الملل است.
وی با اشاره به فعالیت‌های عمده کشتیرانی افزود: حمل‌ونقل کانتینری، حمل‌ونقل فله و کالای عمومی، سوخت‌رسانی، حمل‌ونقل دریایی در حوزه دریای‌خزر، خدمات نمایندگی، مدیریت کشتی، جابه‌جایی بار و مسافر در حوزه خلیج‌فارس و دریای‌عمان، تأمین نیروی انسانی شناورها، خدمات آموزش دریایی، عملیات بندری حمل‌ونقل ترکیبی و... مهم‌ترین فعالیت‌های کشتیرانی است. 
دکتر سعیدی اظهار داشت: کشتیرانی در حال حاضر حدود 160 فروند شناور در ظرفیت‌ها و کلاس‌های مختلف دارد که از حدود پنج میلیون و 240 هزار DWT ظرفیت و 118 هزار و 693 TEU برخوردار است البته در بخش مسافری هم 1921 صندلی در اختیار دارد.
وی گفت: در بخش حمل‌ونقل کانتینری تعداد کشتی‌ها 22 فروند با ظرفیت 88 هزار و 120 TEU است و حمل بیش از 60 درصد از واردات و صادرات کانتینری بنادر جنوبی کشور را برعهده دارند و در سال‌های آینده این ظرفیت افزایش می‌یابد. 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حدود 70 درصد درآمد این شرکت از بخش کانتینری است و حدود 26 درصد از طریق حمل فله و پنج درصد از طریق سایر خدمات و تجارت‌هایی است که انجام می‌شود.
وی گفت: تعداد کشتی‌ها در بخش حمل فله 36 فروند، حمل کالای عمومی 4 فروند، چند منظوره 15 فروند و تانکر 8 فروند است که در مجموع حدود 63 فروند حمل‌ونقل کالاهای فله و عمومی ما را به عهده دارند. 
دکتر سعیدی حوزه دریای‌خزر و CIS را یک منطقه استراتژیک عنوان کرد و افزود: در این منطقه دارای 24 فروند کشتی هستیم که افزایش شناورها از برنامه‌های آتی است تا بتوانیم نقش خود را در بازار CIS و دریای‌خزر حفظ و گسترش دهیم و حمل و نقل ترکیبی کاملی را در این منطقه و کشورمان پوشش دهیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت‌های مسافربری کشتیرانی گفت: در این بخش ما در خطوط بندرعباس به شارجه، دبی، کویت و بصره فعالیت داریم که به دنبال گسترش ناوگان و فعالیت در این بخش هستیم و با افزایش شناورهای تندرو این بخش را گسترش خواهیم داد. 
دکتر سعیدی با اشاره به تحریم‌‌های کشتیرانی خاطرنشان کرد: در دوران تحریم مقامات آمریکایی از IRISL به عنوان یک بخش مهم اقتصاد ایران نام برده‌اند و گفته‌اند اگر IRISL را مورد هدف قرار دهیم بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران را فلج خواهیم کرد که خوشبختانه گروه کشتیرانی توانسته با موفقیت‌های بسیاری از این وضعیت عبور کنند. 
وی گفت: نقطه برجام یک امر بسیار کلیدی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و در مجموع با حذف تحریم‌ها که از اوایل ژانویه اجرایی خواهد شد وارد یک صحنه جدید بازار بین‌الملل خواهیم شد که در درآمدهای شرکت تأثیرگذار است و می‌توانیم تجارت‌های جدیدی را در حوزه بین‌الملل تعریف کنیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش تعداد کشتی‌ها در بخش تانکر افزود: قصد داریم وارد بخش کمیکال کریرها شویم و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از محصولات پتروشیمی قابلیت صادرات به اروپا را دارد، قصد داریم جهت مذاکره با این بخش‌ها محصول را به طور مستقیم از تأمین‌کننده گرفته و در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم. وجود واسطه‌ها از جمله مشکلات جدی است که باعث می‌شوند در بخش محصولات پتروشیمی ارزش‌افزوده بسیاری را از دست بدهیم که امیدواریم با ساماندهی، این مسائل را برطرف کنیم. 
وی یادآور شد: دو خط فعلی ما منطقه بندرعباس به جبل‌علی و شانگهای، کینگ دائو، تیانجین و دالیان چین و خط دیگر ما بندرعباس، جبل‌علی، کلمبو، سریلانکا، هند، پاکستان، سنگاپور و چین است.خطی که دو ماه آینده افتتاح می‌شود منطقه بندرعباس، بندر امام و عسلویه و جبل‌علی را به مالتا، جنوای ایتالیا، والنسیای اسپانیا و مارسی است. همچنین راه اندازی خط به بندر بلژیک طی یک ماه آینده نیز آغاز می‌شود که با این کار عملاً کل اروپا را کاملاً تحت پوشش قرار می‌دهیم.
دکتر سعیدی افزود: احیای خطوط کشتیرانی دالیان چین، کینگ‌دائو، تیانجین، شانگهای و نینگبو از دیگر برنامه‌هاست. به این ترتیب یک خط کاملاً مستقیم به سنگاپور و از آنجا به اروپا متصل خواهد شد. به این ترتیب کشتیرانی نه تنها صادرات و واردات ایران را انجام خواهد داد بلکه بخش قابل توجهی از بازارهای بین‌المللی به جز بازار ایران را بدست می‌آوریم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتباط شرق بندرعباس، دریای هند، به کیپ‌تاون آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی بسیار مهم است و می‌تواند درآمدزایی زیادی برای ما داشته باشد. قصد داریم یک شرکت مشترک را در برزیل افتتاح کنیم به این ترتیب این بخش بین‌‌المللی در کشتیرانی زنده می‌شود.
به گفته وی منطقه دیگر که هدف ماست منطقه ونکوور کاناداست که با توجه به دولت جدید کانادا قطعاً روابط ما با کانادا آغاز می‌شود همچنین یک خط از شرق آسیا و چین به آمریکای جنوبی ایجاد می‌شود. منطقه اروپا به آمریکای جنوبی از دیگر خطوط ماست علاوه بر این آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به منطقه جنوب آسیا و از آنجا به آنتورپ بلژیک نیز از مناطق مهم دیگر است.
دکتر سعیدی افزود: یکی از موضوعات مهم کشورهای منطقه CIS است، قصد داریم با توجه به راه‌اندازی خط ریلی اینچه‌برون به ترکمنستان و قزاقستان، بتوانیم خط شمال و جنوب را راه‌اندازی کنیم. با توجه به وجود شرکت حمل‌ونقل ترکیبی می‌توانیم منطقه CIS را کاملاً از طریق ریل به جنوب و از آنجا با کشتی به مقصد برسانیم یعنی عملاً کالا را از مبدأ تحویل بگیریم و در مقصد تحویل دهیم. 
وی در خصوص انتظار از وزارت امور خارجه گفت: ما باید بتوانیم کشتی‌های خود را در بنادر مختلف دنیا پهلودهی کنیم. هر گونه کمک و حمایت سفرای وزارت امور خارجه بسیار مؤثر خواهد بود و آمادگی داریم در بخشی از بنادر سرمایه گذاری و حتی اجاره کنیم.
به گزارش خبرنگار مانا همایش توانمندی‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر روز گذشته با حضور وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی، معاونان این وزارتخانه، معاونان وزارت امور خارجه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و حضور بیش از یکصد تن از سفرای ایران در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار