۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

امکان صید پره در ساحل گمیشان فراهم شد

مسیر تردد صیادان صید پره به دریا با لایروبی تالاب گمیشان به عمق چهار متر، باز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۱۲۸
امکان صید پره در ساحل گمیشان فراهم شد
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: صید پره در آبهای استان گلستان که از اواسط مهرماه امسال آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.
سید جواد قدس علوی با اشاره به اینکه 21 شرکت تعاونی پره در استان گلستان وجود دارد گفت: از 21 شرکت تعاونی پره فعال در استان، تعداد هفت شرکت تعاونی صید پره در ساحل گمیشان مستقر هستند.
این مقام مسئول در استان گلستان افزود: در جلسه اخیری که با حضور اعضای این تعاونی برگزار شد، مشکل تردد صیادان به دریا در ساحل گمیشان مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی به دلیل پسروی آب دریای خزر طی سال های اخیر، هم اکنون تالاب گمیشان خشک شده و امکان تردد صیادان شرکت تعاونی های این منطقه و انتقال آلات و ادوات صیادی آنها از خشکی به دریا وجود نداشت و طی رایزنی هایی که با ستاد بحران استان گلستان در این خصوص از سوی اداره کل شیلات استان صورت گرفت، توانستیم با لایروبی تالاب گمیشان به عمق 4 متر، آب را به کانال برسانیم.
 
 
 
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: با این اقدام مشکل چهار شرکت تعاونی پره در ساحل گمیشان برطرف شد و توانستند فعالیت های صیادی خود را از سر گیرند.
وی یادآور شد: این در حالی است که به دلیل خشکی تالاب گمیشان و عدم امکان دسترسی صیادان به دریا، سال گذشته تنها دو شرکت تعاونی در این منطقه فعال بود.
این مقام مسئول در استان گلستان بیان کرد: امسال با برگزاری جلسات متعدد از سوی اداره کل شیلات استان شرکت تعاونی های بیشتری مجاب به فعالیت های صید پره در آبهای استان شدند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی فصل صید پره امسال، بیش از هزار و 200 نفر صیاد پره در قالب 18 تعاونی صیادی به صید پرداخته اند، عنوان کرد: صید ماهیان استخوانی در آبهای گلستان با 160 فروند شناور صیادی انجام می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: امسال بتوانیم شاهد صید قابل توجهی از انواع ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کپور ماهی و کفال در آبهای استان گلستان باشیم.
قدس علوی با بیان اینکه سال گذشته 996 نفر صیاد پره در قالب 15 تعاونی اقدام به صید ماهیان استخوانی کرده بودند، اذعان داشت: آمارهای سال گذشته نشان داد در مجموع 995 تن انواع ماهیان استخوانی به ارزش 134 میلیارد ریال در آبهای استان گلستان توسط صیادان پره صید شد.
وی با اشاره به اینکه امسال تعداد صیادان به هزار و 200 نفر افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: پیش بینی می شود صید امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه باشد و به بیش از هزار تن انواع ماهیان استخوانی برسد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: صید ماهیان استخوانی در آبهای گلستان اواخر فرودین ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین در راستای افزایش صید و صیادی و کمک به جامعه محلی، دوره های آموزشی صیادی برای صیادان محلی از سوی اداره کل شیلات استان گلستان برگزار شده است.
به گفته وی، همچنین اداره کل شیلات استان گلستان به منظور کیفیت صید همواره نظارت بر فعالیت های صیادی و ادوات آنها از جمله تور پره و زمان پره کشی را انجام می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار