۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
اتمام برداشت میگو در چابهار

300 تن میگوی پرورشی در چابهار تولید شد

امسال 300 تن میگوی پرورشی در مزارع میگوی چابهار توسط پرورش دهندگان بخش خصوصی تولید شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۷۶۱
300 تن میگوی پرورشی در چابهار تولید شد
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: برداشت میگوی پرورشی در مزارع چابهار اوایل هفته جاری به اتمام رسید.
سید وحید حاج سید جوادی، در ادامه افزود: امسال 183 هکتار از اراضی پرورش میگوی چابهار مجوز ذخیره سازی و تکثیر لاروهای میگو را از سوی سازمان شیلات ایران دریافت کرد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار اذعان داشت: از این میزان اراضی دارای مجوز 161 هکتار زیر کشت رفت .
وی در ادامه دلیل اصلی زیر کشت نرفتن 22 هکتار دیگر را رعایت زمان بندی تعیین شده در خصوص موارد بهداشتی از سوی دامپزشکی و شیلات اعلام کرد و گفت: از آنجا که این میزان اراضی درزمان تعیین شده از سوی دامپزشکی از نظر بهداشتی برای تکثیر لاور آماده نشده بود برای جلوگیری از ورود بیماری این اراضی اقدام به پرورش نکردند.
وی متذکر شد: به منظور پرورش میگوی چابهار امسال در مجموع 35 میلیون لارو ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
به گفته رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار، سال گذشته 27 میلیون قطعه لارو در 230 هکتار مزرعه ذخیره سازی شده بود.
حاج سید جوادی اذعان داشت: هر چند امسال 30 هکتار کمتر از سال گذشته مزرعه میگو زیرکشت رفته است اما میزان ذخیره سازی لارو افزایش یافته است.
وی بیان کرد: عملیات برداشت میگو که از اواخر شهریوماه آغاز شده بود، اوایل هفته جاری به اتمام رسید.
وی یادآور شد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی پرورش دهندگان در سال جاری در مجموع حدود 300 تن میگوی پرورشی تولید شده است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار اذعان داشت: سال گذشته نیز 183 هکتار مزرعه زیر کشت میگو رفته بود که به دلیل شیوع بیماری تنها 200 تن میگو تولید شد.
وی در خصوص ورود سرمایه گذاران چینی در سال جاری به منظور کمک به صنعت پرورش میگوی چابهار گفت: حضور سرمایه گذاران چینی نه تنها اثر مثبتی نداشت بلکه باعث کاهش میزان تولید نیز شد.
به گفته وی، چینی ها فقط باید در امر سرمایه گذاری وارد می شدند و در موضوع پرورش اقدام نمی کردند چرا که آنها از اطلاعات بومی پرورش میگوی چابهار آگاهی نداشتند. بنابراین آنها نه تنها به تولید بیشتر کمک نکردند بلکه باعث وارد شدن لطماتی به تولید میگوی چابهار شدند.
وی یادآور شد: امسال هیچ گونه گزارشی مبنی بر شیوع بیماری در مزارع پرورش میگوی چابهار نداشتیم که این امر حاکی از رعایت کامل موارد بهداشتی از سوی پرورش دهندگان و تذکرات دامپزشکی است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار اعلام کرد: امسال میگوهای پرورشی با میانگین وزنی حدود 14 گرم از مزارع چابهار برداشت شدند.
وی یکی از مشکلات پیش روی پرورش دهندگان میگوی چابهار را موضوع بیمه عنوان کرد و گفت: سال گذشته برای بیمه کردن هر یک از مزارع 20 هکتاری، پرورش دهندگان مبلغ 15 میلیون تومان پرداخت کرده بودند.
وی افزود: این در حالی است که امسال شرکت های بیمه کننده به دلیل احتمال دوباره شیوع بیماری در مزارع چابهار نرخ ها را بسیار افزایش داده اند به گونه ای که نرخ بیمه یک مزرعه 20 هکتاری امسال به 28 میلیون تومان رسیده است.
حاج سید جوادی اظهار داشت: از آنجا که نرخ بیمه افزایش بسیار زیادی داشته است، لذا امسال هیچ یک از پرورش دهندگان نسبت به بیمه کردن مزرعه خود اقدام نکرده اند.
برچسب ها: میگو چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار