۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

افزایش 9 درصدی صید میگوی دریایی در هرمزگان

بر اساس برآورد ذخایر میگوی امسال در آبهای هرمزگان که از سوی پژوهشکده میگو انجام شد پیش بینی می شود طی 45 روز زمان صید میگو در آبهای این استان شاهد صید هزار و 260 تن میگوی دریایی باشیم که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 9 درصدی برخوردار خواهد بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۷۱۲
افزایش 9 درصدی صید میگوی دریایی در هرمزگان
 مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید میگوی دریایی از هشتم مهرماه سالجاری در آبهای استان هرمزگان آغاز شده است.
مختار آخوندی، ادامه داد: زمان تعیین آغاز صید میگو پس از اتمام گشتهای تحیققاتی و بررسی میزان ذخایر میگوهای دریایی در آبهای استان باهمکاری پژوهشکده میگوی استان و اداره کل شیلات هرمزگان تعیین شد.
وی در خصوص زمان اتمام صید اظهار داشت: اعلام تعطیلی صید میگو در آبهای هرمزگان بستگی به بررسی وضعیت ذخایر این گونه و اعلام آن از سوی کارشناسان مربوط در کمیته مدیریت صید هرمزگان است اما طبق زمان صید انجام شده در سال های گذشته معمولاً صید میگوی دریایی در آبهای هرمزگان 45 روز به طول خواهد انجامید.
آخوندی یادآور شد: بر اساس اعلام اداره کل شیلات استان هرمزگان در فصل صید میگوی دریایی استان هرمزگان در مجموع 250 فروند لنج مجوز صید دریافت کرده اند.
وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار از ابتدای روز صید تا کنون 180 فروند لنج برای صید میگو به دریا رفته اند که به تدریج به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: آبهای هرمزگان زیستگاه های گونه های میگوی سرتیز و موزی است.
وی اذعان داشت: سال گذشته در مجموع هزار و 150 تن میگوی دریایی در آبهای هرمزگان صید شده بود که بر اساس برآورد ذخایر میگوی امسال، پیش بینی می شود صید میگو در سال جاری با افزایش همراه باشد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران تاکید کرد: بر این اساس انتظار می رود تا پایان زمان صید، حداقل هزار و 260 تن میگو در آبهای استان هرمزگان صید شود که این میزان میگو حاکی از رشد 9 درصدی در مقایسه با صید سال گذشته است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، از این میزان 96 تن از گونه موزی و 300 تن دیگر از گونه سرتیز خواهد بود.
آخوندی خاطرنشان ساخت : طی 10 روز گذشته 180 تن میگو دریایی توسط 180 لنج به دریا رفته صید شده است که مشخص می کند به طور متوسط هر لنج موفق به صید 10 تن میگو ظرف این مدت شده اند.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: میگوهای صید شده در بازار داخلی استان هرمزگان و یا استان های همجوار به فروش می رسد.
وی اذعان داشت: میگوی موزی با نرخ هر کیلو 18 هزار تومان و میگوی سرتیز هر کیلو هشت هزار تومان در بازار داخلی فروخته می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: بخش اندکی از میگوی صید شده نیز به کشورهای هدف صادر می شود.
وی با بیان اینکه ذخایر میگوی آبهای هرمزگان با کاهش همراه نبوده است، اظهار داشت: مقایسه میزان ذخایر با آمار پنج ساله و 10 ساله نیز عدم کاهش ذخایر این گونه با ارزش را اثبات می کند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: مدیریت صید و تعیین محدودیت زمان صید از مهمترین عواملی است که باعث شده ذخایر میگو نه تنها با کاهش همراه نباشد، بلکه شاهد افزایش سالانه صید میگو نیز باشیم.
آخوندی تاکید کرد: از آنجا که عمر گونه های میگو کوتاه مدت است، لذا می توان در مقایسه با سایر گونه های دریایی بسیار راحت تر و زودتر نسبت به بازسازی ذخایر آنها اقدام کرد.
به گفته وی، آمارها اثبات کرده طی 20 سال گذشته همواره بین هفت تا 10 هزار تن میگو از آبهای خلیج فارس به صورت سالانه صید شده است.
وی در خاتمه یادآور شد: صید دوم درآبهای استان خوزستان نیز از اوایل آبان ماه آغاز خواهد شد.
برچسب ها: میگو هرمزگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار