۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

آبان ماه؛ اتمام تولد لاک پشت های سبز در سواحل عمان

پروژه پایش و حفاظت از لاک پشت های سبز دریای عمان تا زمان اتمام تولد تمام لاک پشت های سبز در سواحل چابهار و کنارک ادامه خواهد داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۶۳۹
آبان ماه؛ اتمام تولد لاک پشت های سبز در سواحل عمان

سعید محمودی، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پایش تخم گذاری لاک پشتهای سبز به عنوان یکی ازمهمترین پروژه های مهم اداره کل محیط زیست استان در حال انجام است.
وی ادامه داد: فصل تخم گذاری لاک پشت های سبز در سوحل عمان هر ساله از مرداد ماه آغاز می شود و معمولاً تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: امسال پایش ها به صورت روزانه صورت می گیرد و مکانهای تخم گذاری شده مورد حفاظت قرار داده می شود.
وی گفت:این پروژه هم اکنون توسط کارشناسان محیط زیست استان، محیط بانان ساحلی و با کمک بومیان ساحل نشین صورت می گیرد.
مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به دلیل برخورد امواج سهمگین با لانه های تخم گذاری شده، امسال شاهد تخریب تعدادی از لانه ها و از بین رفتن تخم لاک پشت های سبز بودیم.
وی خاطرنشان ساخت: با تخصیص اعتبارات لازم جهت پروژه پایش لاک پشت های سبز به زودی مناقصه این پروژه را برگزار خواهیم کرد.
به گفته محمودی، به احتمال زیاد برندگان این مناقصه یکی از مراکز دانشگاهی معتبر استان سیستان و بلوچستان خواهد بود تا پروژه حفاظت از لاک پشت های سبز را عهده دار شوند.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بیومتری لاک پشت ها، تعویض مکان تخم گذاری شده در صورت احتمال وجود خطر، تیمار لاک پشت های آسیب دیده، تگ زنی لاک پشت ها و بررسی فاکتورهای ژنی از جمله اقداماتی است که در این پروژه انجام می شود.
وی عنوان کرد: طی پایش هایی که صورت می گیرد، علاوه بر حفاظت از تخم های لاک پشت ها و پلاک گذاری لاک پشت های مادر، نمونه گیری از خون لاک پشت ها به منظور انجام تحقیقات ژنتیکی نیز صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: بیشترین میزان تخم گذاری لاک پشت های سبز در سواحل استان سیستان و بلوچستان بیشتر به سواحل شنی لیپار و کچو در چابهار و مناطق پزم و تنگ در شهرستان کنارک اختصاص دارد.
محمودی یادآور شد: آمارهای اخذ شده طی چند سال اخیر نشان داده است که هر ساله عمدتاً حدود هزار تا تخم لاک پشت در ماسه های سواحل استان سیستان و بلوچستان مدفون می شود که در نهایت 60 درصد این تعداد متولد شده و راه دریا را پیش می گیرند.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تمام پنج گونه لاک پشت از جمله سبز، نوک عقابی، پشت چرمی، زیتونی و پشت سرخ که همگی در معرض انقراض قرار دارند در مسیر دریای عمان به خلیج فارس مشاهده می‌شوند اما فقط گونه سبز برای تخم گذاری به سواحل سیستان و بلوچستان وارد می شود.
به گفته این مقام مسئول در اداره کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، لاک پشت های سبز از اواخر اسفند ماه تا پایان تیر ماه هر ساله برای تخم گذاری به سواحل استان وارد می شوند.
وی با بیان اینکه لاک پشت‌ها همواره بر اساس غریزه و عادت برای تخم گذاری به همان نقطه‌ای که از تخم خارج شده‌اند باز می‌گردند گفت: هر لاک پشت سبز حداکثر 120 تخم می‌گذارد اما تنها دو درصد از تخم‌ها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می‌کنند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: طول عمر لاک پشت سبز را 40 تا 50 سال و اندازه بالغ آن را 80 تا 150 سانتیمتر اعلام و بیان کرد: این گونه از لاک پشت در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر قابل مشاهده است.

برچسب ها: لاک پشت
ارسال نظرات
آخرین اخبار