۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

آمادگی تدریجی بنادر برای دوران پسا تحریم

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۷۶۲۲
آمادگی تدریجی بنادر برای دوران پسا تحریم
کشور در گذشته با یک مصوبه و در مدت زمان کمی تحریم شد اما فراموش نکنیم سرعت بازگشت به قبل از تحریم‌ها خیلی کُندتر است.
مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن بیان این مطلب گفت: جهت برنامه ریزی برای دوران پساتحریم ابتدا باید شرایط پیش از تحریم ها را بررسی کنیم و ببینیم چرا تحریم کنندگان خیلی ساده توانستند برخی از بخش‌های اقتصادی کشور را تحریم کنند و پس از آسیب‌شناسی باید تصمیم بگیریم که در دوران پساتحریم چه اقداماتی را انجام دهیم.
خسرو سرایی با بیان این نکته که فضای پساتحریم، فضای قبل از تحریم‌ها نیست افزود: قطعا اگر قاعده بازی را بلد باشیم برای ما سهمی در بازار بین‌الملل وجود دارد و می‌توانیم در صنعت کشتی‌سازی و کشتیرانی سهمی داشته باشیم.
وی تشکیل شبکه گسترده کشتیرانی را از اختیارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و گفت: کاری که باید بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام دهیم این است که از معادلات تجاری و حمل و نقلی جهانی به راحتی حذف نشویم.
سرایی خاطرنشان کرد: اگر در دوران تحریم شبکه بانکی به معنای سرمایه‌گذاری مشترک داشتیم، به راحتی از معادلات تجاری جهان حذف نمی‌شدیم.
مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: موضوع دیگری که باید در آسیب‌شناسی دوران قبل از تحریم‌ها رعایت شود، ثبت وقایع تاریخ سازمانی است متاسفانه به دلیل عدم ثبت وقایع سازمانی به طور دقیق نمی‌دانیم که در کجا و تحت چه شرایطی، چه تصمیماتی گرفته شده است. بنابراین چون وقایع در جایی ثبت نمی شود از گذشته درس نمی‌گیریم.
وی با بیان لزوم یادگیری زبان بین‌المللی تجارت افزود:در امر تجارت بین المللی تنها الحاق به WTO مطرح نیست بلکه باید رمز ورود به تجارت دنیا را یاد بگیریم.
وی با اشاره به خسارت مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیاد ناشی از تحریم‌ها گفت: در سال 2010 رشد GDP 5.9 درصد بود که در سال 2011 و 2012 این رقم به سه درصد و در سال 2012 و 2013 به منهای 6.7 و بعد از آن به منهای 1.9 و در سال 2014 به سه درصد رسید. اگر از لحاظ اقتصادی تا سال 2018 خیلی تلاش کنیم به رشد اقتصادی قبل از تحریم یعنی به رقم 5.5 درصد می‌رسیم.
آمادگی تدریجی بنادر برای دوران پسا تحریم
سرایی شبکه‌سازی و استفاده از اعتبار شرکت‌های معتبر بین‌المللی، جذب اپراتورهای بین‌المللی در بنادر، استفاده از کشتیرانی‌های داخلی و خارجی برای جذب بارهای ترانشیپی و ترانزیت، حمل‌ونقل یکپارچه، توانمندسازی بخش حمل‌ونقل دریایی به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، انتقال سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به داخل، استفاده از منابع ارزی آزاد شده، انتقال دانش و فناوری و توان فنی شرکت‌های خارجی در تأمین زیرساخت و روساخت بنادر و صنایع کشتی‌سازی ، ایجاد شبکه‌های لجستیک کالا و سامانه هوشمند و یکپارچه شبکه‌های حمل‌ونقل در کشور را از عمده‌ترین فرصت‌های پیش‌رو در فضای پس از تحریم بیان کرد.
وی با بیان آمادگی تدریجی بنادر برای دوران پس از تحریم گفت: اگر چه در حال حاضر این آمادگی در بنادر کشور وجود دارد اما باید شرایط جدیدی فراهم شود. کشور در گذشته با یک مصوبه و در مدت زمان کمی تحریم شد اما فراموش نکنیم سرعت بازگشت به قبل از تحریم‌ها خیلی کُندتر است. زمان بیشتری لازم است تا به آن شرایط برگردیم ولی این اراده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است و در بنادر مشکل خاصی وجود ندارد.
سرایی با بیان لزوم حمایت دولت برای فضای بعد از تحریم افزود: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی از اهداف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر ندارد در صورتیکه اگر قرار است حمایتی صورت گیرد اهداف باید تعیین واعلام شود علاوه بر آن باید همه فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی از این حمایت‌ها برخوردار باشند.
رشد شرکت‌های کشتیرانی افتخار ماست
وی با اشاره به اینکه انسجام زمان تحریم باید در دوران پساتحریم نیز حفظ شود خاطرنشان کرد: مسلماً حمایت از کشتیرانی‌ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی ادامه خواهد یافت , باعث افتخار این سازمان است که کشتیرانی‌های ایرانی رشد کنند.  حمایت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت البته حضور قوی بخش‌خصوصی هم ضرورت دارد.
سرایی در پایان گفت:  به عنوان یک ایرانی آرزوی من این است که یک شرکت کشتیرانی ایرانی بدون حمایت در صدر بایستد امیدواریم این آرزو محقق شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار