۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

توصیه بیمه ای به مالکان شناورها

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۶۱۰۴
توصیه بیمه ای به مالکان شناورها
امروزه نقش صنعت بیمه در توسعه پایدار صنایع دریایی کشور بسیار حیاتی و ضروری است، زیرا کارشناسان صنعت بیمه در کشورهای توسعه یافته صنعتی بر این باور رسیده اند که پول و سرمایه به سمت و سوی بازارهایی سرازیر می شوند که در آن بازارها ساختارهای سیاسی و اقتصادی پایدار جریان دارد به تعبیری دیگر شناخت و ارزیابی ریسک در این نوع از بازارها تا حد قابل قبولی برای بیمه گرها امکان پذیر بوده که این خود عاملی اساسی است برای ورود بیمه گرها به بازار که نتیجه این تمایل منجر به افزایش ورود سرمایه به این بازارها است. به زبانی دیگر ورود بیمه گرها به بازار از پیش نیازهای اساسی ورود سرمایه به آن بازار است و مقدم به سایر سرمایه گذاری ها، زیرا پیشرفت و اشاعه بیمه به بهبود وضع معیشت افراد کشور و حفظ ثروت ملی و تشکیل پس اندازهای بزرگ کمک می کند. بیمه وسیله ای است که یک واحد اقتصادی را در مقابل بسیاری از خطرها و البته نه تمام آنها حفظ میکند. 
شناخت دقیق قوانین و مقررات بیمه و اصول کلیدی آن به بیمه گذاران کمک می کند تا در زمان عقد قرارداد و نیز در زمان بروز خسارت، منطقی تر فکر و عمل می کند، زیرا به دلیل عدم شناخت کافی بیمه گذار از قوانین و مقررات بیمه و نیز اصول حاکم بر قراردادهای بیمه به کرات مشاهده شده است که در مواقع بروز خسارت جانی و مالی، اختلاف نظرها بین بیمه گر و بیمه گذار بروز می کند و در اکثر مواقع کار به حکمیت کشیده می شود که در این حالت به دلیل زمانبر شدن روند رسیدگی به پرونده های مورد اختلاف، بیمه گذار بیش از پیش متضرر می شود.
و اما بیمه گذاران محترم در قبل از زمان بیمه کردن و نیز در زمان بروز خسارت حتما" از خدمات مشاورین آگاه و با تجربه این صنعت استفاده کنند و بهتر است که تفسیر و یا مقصود مواد قانون بیمه و اصول حاکم بر این قوانین را از زبان این کارشناسان آگاه بشنوند و تصمیم بگیرند. به بیانی دیگر این مشاورین با داشتن مدل تصمیم گیری و ارائه آن به بیمه گذار کمک می کنند تا بیمه گذار در هر مرحله از فرایند بیمه بهترین تصمیم را گرفته و آن تصمیم را به بهترین نحو اجرا کند و اکیدا" توصیه می شود مالکین یا بیمه گذاران به موضوعات مطرح شده در بخش شرایط عمومی و شرایط خاص بیمه نامه توجه ویژه ای کنند.
حال این سوال پیش می آید که چطور می توان آگاهی و شناخت بیمه گذاران را افزایش داد؟ در پاسخ به این پرسش، توصیه می شود تا بیمه گذاران یا مالکین شناور آگاهی و شناخت خود را از قانون بیمه، اصول حاکم بر قراردادهای بیمه، مصوبات شورای عالی بیمه و وضعیت توانگری شرکت های بیمه که در ذیل به آنها اشاره شده است را از طریق مطالعه یا شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت کامل و به روز کنند تا در زمان بروز خسارت با کمترین مشکل و سردرگمی مواجه شوند. امید که این توصیه و راهنمایی برای بیمه گذاران مفید و موثر واقع شود. 
1- قانون بیمه که شامل 36 ماده بوده و از طریق سایت بیمه مرکزی در دسترس عموم است.
2- اصول حاکم بر قراردادهای بیمه (اصل غرامت یا اصل زیان، اصل جانشینی، اصل نفع بیمه پذیر، اصل تعدد بیمه، اصل داوری، اصل حسن نیت در مورد بیمه گزار و بیمه گر، اصل علت نزدیک، اصل اتکایی)
3- آمار و اطلاعات مربوط به ذخایر فنی شرکت های بیمه
4- ظرفیت مجاز و قبولی و نگهداری شرکت های بیمه در بازه زمانی مورد نظر 
5- آمار تحلیلی و آمار فصلی صنعت بیمه 
رضا محمدعلی بیگی
کارشناس دریایی
ارسال نظرات

نظرات کاربران

پژوهشگر Iran (Islamic Republic of) ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
0
0
با سلام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای مهندس علی بیگی

ممنون از توصیه های ارزشمندتان در خصوص نکات مهمی که به ما مالکان نموده اید. سلامتی و پیروزی شما دانشمند ایران زمین را از درگاه خداوند سبحان آرزومندم.

خدا یار و نگهدار شما
سرپرست فنی کشتی Iran (Islamic Republic of) ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
0
0
با عرض سلام و احترام خدمت آقای مهندس علی بیگی

آقای مهندس خواهشمندم اعلام فرمایید تا بدانیم آیا در صورت درخواست برگزاری دوره آموزشی با عنوان آشنایی با ریسک های کشتی و بیمه های دریایی، شما آمادگی تدریس را دارید؟ خواهشمندم به ما در برگزاری این دوره کمک نمایید. ضمنا خواهشمندم آدرس ایمیل خود را به ما اطلاع دهید.

موفق باشید
آخرین اخبار