۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

آب کارون به تالاب شادگان می رود

عملیات بهره برداری از پروژه انتقال آب رودخانه کارون به بخش های جنوبی تالاب شادگان با هزینه 60 میلیارد ریالی از بهمن ماه امسال اجرایی می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۰۹
آب کارون به تالاب شادگان می رود
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان به خبرنگار مانا گفت: از ابتدای سال 93 عملیات اجرایی انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان آغاز شده است.
احمد رضا لاهیجان زاده، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: این پروژه اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم از پیشرفت فیزیکی 60درصدی برخوردار است.
وی پروژه انتقال آب کارون به شادگان را یک پروژه ملی دانست و افزود: اگر روند پروژه بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده پیش رود و اعتبارات لازم تامین شود، انتظار داریم بهمن ماه شاهد بهره برداری از این پروژه و ورود آب از کارون به تالاب شادگان باشیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان اذعان داشت: پروژه اعتبار انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مجموع به 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی یادآور شد: تاکنون 40 میلیارد از این میزان برای پیشبرد اهداف پروژه تخصیص یافته است اما اعتبارات سال 94 هنوز ابلاغ نشده است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: با افتتاح این پروژه پنج متر مکعب آب در ثانیه و در مجموع 150 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون وارد تالاب شادگان خواهد شد.
وی بیان کرد: این آب از منطقه جنوبی تالاب شادگان واقع در دارخوین در جنوب تالاب از طریق کانالی به طول شش کیلومتر وارد تالاب شادگان خواهد شد.
لاهیجان زاده تصریح کرد: عملیات ساخت این کانال شش کیلومتری به اتمام رسیده است و هم اکنون پروژه در محل ساخت ایستگاه پمپاژ آب از کنار رودخانه کارون است.
این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان متذکر شد: انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان به هیج وجه اثرات سوء زیست محیطی بر رودخانه کارون نخواهد داشت.
وی یادآور شد: در گذشته رودخانه کارون به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده آب تالاب شادگان محسوب می شده است که هم اکنون این امر به صورت طبیعی صورت نمی گیرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: به این گونه که سیلات این رودخانه از چندین مسیر مختلف وارد تالاب شادگان می شده است.
وی افزود: این سیلابهای ورودی به تالاب به دلیل خشکسالی سالهای اخیر و سدسازی در رودخانه کارون که باعث کنترلهای سیلابی شد، چند سالی است که قطع شده است.
این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد: بنابراین باید بگویم که بخشی از حق آبه تالاب بین المللی شادگان در گذشته به صورت طبیعی از رودخانه کارون تامین می شده است.
وی تصریح کرد: ورود سالانه 150 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مقایسه با حق آبه که در گذشته از طریق سیلابهای این رودخانه به تالاب وارد می شد، بسیار اندک است.
وی گفت: امیدواریم با بهره برداری از پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان شاهد احیای بخش های جنوبی تالاب بین المللی شادگان باشیم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: تالاب بین المللی شادگان یکی از مهمترین منابع زیست محیطی استان خوزستان محسوب می شود که احیا و حفاظت آن در دستور کار مستقیم دولت قرار گرفته است.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار