۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

آثار سقوط بازار بورس چین برحمل‌ونقل دریایی جهان

کارشناسان از رکود اقتصاد چین و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد جهانی در آینده خبر می دهند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۴۹۱
آثار سقوط بازار بورس چین برحمل‌ونقل دریایی جهانبه گزارش گروه بین الملل مانا سقوط قیمت‌ سنگ آهن، مس، زغال‌سنگ و سایر انواع مواد خام به دلیل کاهش تقاضای چین، بر مشکلات بازار حمل و نقل فله دامن می زند.
بر اساس این گزارش، اگر چه اعلام توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و تداوم ماجرای بدهی یونان، اخیراً سرتیتر اخبار رسانه‌های جهان بوده‌اند؛ اما به نظر کارشناسان مهمترینِ رویداد صنعت جهانی حمل‌ونقل دریایی، در حال حاضر در کشور چین رقم می خورد .
رکور مستمر اقتصاد به همراه دخالتهای دولت این کشور در بازار سهام در بلند مدت آثار مخربی بر حمل و نقل دریای دنیا خواهد داشت.
این گزارش در ادامه افزود: قیمت سنگ آهن به پایین ترین میزان خود در شش سال گذشته رسیده است و بهای فولاد در چین نیز به گفته یکی از صاحب نظران به کمتر از قیمت یک کلم پیچ نزول کرده است.
اقتصاد چین در سال گذشته 38 درصد از رشد جهانی اقتصاد را به خود اختصاص داد و این در حالیست که در ماه می سال جاری شاهد کاهش 18 درصدی واردات این کشور بودیم.
با کاهش رشد اقتصاد چین، بازار سهام این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته است بطوریکه شرکت سهامی عام تابعه‌ بزرگترین شرکت کشتیرانی به عنوان هلدینگ شرکت کاسکو چین در عرض یک روز در ماه ژوئیه 20 درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.
آمار منتشر شده در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)کشور چین در سه ماهه دوم سال جاری حاکی از هفت درصد است . این میزان در مدت مشابه سال گذشته 7.4 درصد بود و این در حالیست که کارشناسان کاهش 6.8 یا 6.9 درصدی را برای GDP چین پیش بینی کرده بودند.
آخرین آمار و اطلاعات در خصوص رشد تولیدات ناخالص داخلی نیز پس از آن به دست آمد که بانک مرکزی چین، نرخ بهره در این کشور را از ماه نوامبر 2014 چهار مرتبه کاهش داد.
روچیر شارما به عنوان مدیر دارایی‌های به ارزش بالغ بر 25 میلیارد دلار درشرکت سرمایه‌گذاری مورگان استنلی اخیراً در مصاحبه با بلومبرگ اظهار داشت: به زودی علاوه بر صادرات کالاهایی نظیر ماشین لباسشویی و توربین‌های بادی به دنیا، شاهد سرایت رکود از سوی این کشور به دنیا خواهیم بود.
وی با اشاره به تلاش پکن برای حل و فصل معضل بدهی ادامه داد: در طی چند سال آینده، اقتصاد چین در آینده آثار مخربی را برای اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت.
تحلیلگران صنعت معدن از شرکت وود مکنزی با اشاره به تلاش بی‌وقفه‌ چین برای ایجاد رشد اقتصادی بیشتر به افزایش مصرف‌ داخلی به جای اتکا بر صنعت و زیرساختها اشاره کرد و افزود: مرحله‌ گذار به راحتی اتفاق نمی‌افتد و تغییر ماهیت اقتصاد چین و رواج مصرف گرایی فرایندی زمانبر است.
همچنین قیمت سهم شرکت بزرگ گلنکور در زمینه معادن و کشتیرانی، در هفته دوم ژوئیه 2015 به پایین‌ترین سطح خود رسید و در همین حین رقیبان آن نیز نظیر شرکت ریو تینتو نیز دچار بحران شدند.
یکی از دلایل سقوط بازار سهام چین نبود ضمانت کافی برای سرمایه گذار عنوان شده است که به سبب دخالت دولت چین در دخالت در بازار سهام داخلی به وجود آمده است.
در همین راستا دولت چین اقدام به درخواست توقف عرضه‌ عمومی اولیه (IPOs) و اجبار سرمایه‌گذاران به توقف فروش سهام برای مدت شش ماه کرد. این در حالیست که دولت چین در یک سال گذشته شاهد رشد 150 درصدی شاخص ترکیبی شانگهای بود و معاملات سهام در بازار بورس این کشور اغلب با پول‌های استقراضی انجام می شد.
خرید سهام به این شیوه به «خرید سهام با پول‌های استقراضی» معروف است و پیشتر، این کار توسط دولت ممنوع اعلام شده بود. اما این محدودیت رفع شد و تنها در طول سال 2014، 40 میلیون حساب سهامداری جدید به این شیوه افتتاح شد.
اگر مردم پس اندازها و در نتیجه اعتمادشان را به دولت خود از دست بدهند، آیا ممکن است بی‌ثباتی سیاسی به وجود آید؟ بیش از 3 هزار میلیارد دلار از ارزش‌ بازار بورس چین تنها در عرض یک ماه از دست رفته است و فقط مقدار کمی در روزهای اخیر جبران شده است.
اما میزان نقدینگی استقراض شده برای خرید سهام در مقایسه با بمب ساعتی دیگری که در داخل چین قرار دارد ناچیز است: حجم عظیم بدهی در خصوص بازار املاک که مشخصاً رشد حبابی داشته است.
نوسانات بازار بورس اوراق بهادار شانگهای و کاهش رشد اقتصادی چین در زمانی گریبانگیر این کشور شد که دولت چین از تصمیم برای کسب رتبه نخست کشتی سازی جهان خبر داده است.
گزارش سالانه جدید نورتون رز فولبرایت نیز که به تازگی درباره‌ اعتماد صنعت بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی منتشر شده است بر این مسئله صحه گذاشته شده است.
نظرسنجی ها نشان می‌دهد که 33 درصد شرکت‌کنندگان درباره‌ فرصت‌های صنعت حمل و نقل دریایی پیش‌بینی‌های مثبتی داشته‌اند، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر بوده است.
همچنین هری تئوچری ، رئیس بخش حمل‌ونقل بین‌المللی این موسسه حقوقی عنوان کرده است: «به نظر می‌رسد رکود یادشده در بازارهای نوظهور تأثیر منفی به مراتب بیشتری نسبت به نا آرامیهای اقتصادی و سیاسی در اروپا در رکود اقتصاد جهانی داشته است.
برچسب ها: سهام چین
ارسال نظرات
آخرین اخبار