۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

صرفه جویی ارزی با ساخت شناورهای تفریحی در کشور

پژوهشگران ایرانی توانستند با طراحی و ساخت شناورهای تفریحی در کشور سالانه یک میلیارد و صدو پنجاه میلیون تومان صرفه جویی ارزی برای کشور رقم زنند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۴۵۴
صرفه جویی ارزی با ساخت شناورهای تفریحی در کشور
به گزارش مانا، فرزاد طاهرخانی رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی طرح و ساخت دامون این شرکت دانش بنیان را اولین شرکت خصوصی تولید کننده هاورکرافت در ایران خواند و افزود: در حال حاضر این شرکت طراحی و ساخت هاورکرافت تک نفره و دو نفره را با موفقیت به اتمام رسانده است. تمام مراحل طراحی مهندسی و ساخت این هاورکرافت ها در ایران انجام شده و پیش بینی می شود تا پایان سال 95 هاورکرافت 6 نفره این شرکت نیز بعد از طی مراحل طراحی، ساخت و تست به بازار عرضه شود.
وی با اشاره به توانایی تولیدات سالانه توسط این شرکت فناور گفت: دامون در حال حاضر ظرفیت تولید 50 فروند هاورکرافت در سال را دارا است، که قیمت یک هاورکرافت دو نفره به طور متوسط در بازارهای جهانی 75 میلیون تومان است، و از طرفی تمام شده این هاورکرافت برای مصرف کننده ایرانی با در نظر گرفتن هزینه های واردات و سود واردکننده حداقل 110 میلیون تومان خواهد خواهد بود. لذا پیش بینی می شود در صورت تولید 50 فروند هاورکرافت در این شرکت، سالانه یک میلیارد و صدو پنجاه میلیون تومان صرفه جویی ارزی برای کشور فراهم شود.
برابری شناورها داخلی با معتبرترین برندهای خارجی
طاهرخانی با توضیح در رابطه با میزان رقابت پذیری محصول تولید شده با نمونه خارجی آن گفت: هاورکرافت دامون دقیقا از همان موتوری استفاده می کند که شرکت های معتبری مانند، یونیورسال هاورکرافت آمریکا استفاده می کنند و از نظر عملکردی در سطح هاورکرافت های جهانی است.
وی هاورکرافت دامون را بسیار رقابتی برشمرد و افزود: به علت هزینه های پایین تولید در ایران از نظر قیمتی هاورکرافت دامون بسیار رقابتی محسوب می شود و از سوی ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و تامین قطعات یدکی، هاورکرافت های ساخت داخل را از تمام نمونه های خارجی متمایز ساخته است.
رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان با اشاره به دشوار بودن واردات دستگاه های مشابه خارجی در کشور بیان کرد: در حال حاضر به علت مسائل فنی که تعمیر و نگهداری این نمونه خارجی را بسیار سخت می کند ، واردات مشخصی ندارد. و در صورت واردات، هاورکرافت های مشابه خارجی مانند جت اسکی خدمات پس از فروش نداشته و هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار زیاد خواهد بود. این در شرایطی است که هاورکرافت دو نفره دامون برای مصرف کننده ایرانی 52 میلیون تومان در سال 94 قیمت گذاری شده است. این مبلغ شامل هزینه تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش نیز است.
از ظرفیت های دریایی استفاده بهینه نشده است
طاهرخانی با اشاره به ضعف موجود در استفاده از پتانسیل های عظیم دریایی گفت: کشور ما علی رغم پتانسیل بسیار عظیم، تا کنون استفاده بهینه ای از ظرفیت های دریایی خود نکرده است. دریا می تواند فرصت های زیادی در صنایع نفت و گاز، حمل و نقل، گردشگری، شیلات، نظامی و غیره برای کشور ایجاد کند.
رئیس هیئت مدیره این شرکت فناور با بیان اینکه در کشور ما تمرکز بر صنایع و فناوری های دریایی هیچ گاه به اندازه جایگاه واقعی این حوزه نبوده است اظهار کرد: وقتی به نام شهرهای معروف کشور های دیگر دقت می کنیم، می بینیم که بخش قابل توجهی از این شهرها، شهرهای ساحلی و بندری است این خود نشان دهنده اهمیت دریا در سایر کشورها است. با این حال هیج یک از شهرهای بندری و ساحلی ما حتی در داخل کشور به عنوان شهرهای محوری شناخته نمی شوند.
وی در ادامه افزود: از نظر فناوری های دریایی طبیعتا ساخت انواع شناورها کلید ورود به این حوزه است. و سایر فناوری ها مانند اسکله، سیستم های ناوبری و کنترلی و ... در ادامه (به عنوان صنایع پایین دستی شناورها) ایجاد خواهند شد.
این فعال حوزه فناور در پایان از تاثیر کمک های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در به ثمر رسیدن علم به عمل سخن گفت و افزود: این شرکت در سال 93 از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست تسهیلات کرده است که پس از طی مراحل اداری با اعطای تسهیلات به این شرکت موافقت شد و امید است تا با کمک های مسئولین در این حوزه بیش از پیش به موفقیت های بزرگ دست یابیم.
به گزارش مانا، هاورکرافت به عنوان یک وسیله نقلیه منحصر به فرد، قابلیت های حرکتی ویژه ای دارد. در حوادث رودخانه ای و برخی از سیل ها تنها وسیله نقلیه ای که امکان تسهیل خدمات امداد و نجات را فراهم می سازد، هاورکرافت است. عبور از برخی تالاب ها و مسیرهای صعب العبور که همواره چالش محیط بانان بوده با استفاده از هاورکرافت به سادگی میسر است. 
برچسب ها: شناور تفریحی
ارسال نظرات
آخرین اخبار