۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

اوج رویش نیلوفرهای آبی در تالاب بین المللی انزلی

با نزدیک شدن به پایان تیرماه رویش نیلوفرهای آبی در تالاب بین المللی انزلی به بیشترین میزان خود رسیده است و همین امر باعث شده میزان ورود گردشگران به تالاب افزایش یابد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۰۰۵
اوج رویش نیلوفرهای آبی در تالاب بین المللی انزلی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به خبرنگار مانا گفت: نیلوفرهای آبی تالاب بین المللی انزلی به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری این تالاب محسوب می شود و باعث می شود طبیعت گردان زیادی در زمان فصل رویش آن به تالاب سفر کنند.
حمیدرضا آذرپور، ادامه داد: فصل رویش این گل های زیبا در نقاط مختلف تالاب انزلی از اواخر خرداد ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
آذرپور با بیان اینکه هم اکنون با نزدیک شدن به پایان تیرماه همانند سالهای گذشته رویش نیلوفرهای آبی به بیشترین میزان خود رسیده است، گفت: بنابراین هم اکنون شاهد ایجاد طبیعتی منحصر به فرد در تالاب بین المللی انزلی هستیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه گردشگران زیادی از تالاب انزلی دیدن می کنند اظهار داشت: در این فصل به دلیل رویش نیلوفرآبی میزان ورود گردشگران به تالاب انزلی نیز افزایش یافته است.
این مقام مسئول در استان گیلان از رونق فعالیت قایقداران تالاب بین المللی انزلی خبر داد و گفت: به همین منظور این قایقداران فعال در امر گردشگری تالاب از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ساماندهی شده اند.
وی یادآور شد: همچنین نظارت بر نرخ خدمات رسانی این قایق ها و نیز عملکرد آنها به صورت مستمر انجام خواهد شد تا بتوانیم رضایت گردشگران ورودی به تالاب را همواره جلب کنیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از برگزاری کلاس های آموزشی برای قایقداران تالاب انزلی خبر داد.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: رعایت موارد ایمنی برای حفظ جان گردشگران نکته بسیار مهمی است که باید توسط قایقدارن رعایت شود، بنابراین پوشیدن جلیقه نجات برای تمام سرنشینان قایق های تفریحی الزامی خواهد بود که مسئولیت آن به عهده قایقداران است.
به گفته وی در این کلاس های آموزشی علاوه بر نحوه آموزش برخورد مناسب با گردشگر و چگونگی ارائه خدمات به آنها، در خصوص رعایت موارد زیست محیطی تالاب بین المللی انزلی تذکرات لازم به قایقداران فعال در این تالاب داده می شود.
آذر پور با بیان اینکه نیلوفر آبی مهمترین جاذبه تالاب بین المللی انزلی محسوب می شود گفت: جلوگیری از چیدن گلها توسط گردشگران بسیار حائز اهمیت است و باید از سوی قایقداران به آنها تذکر داده شود چرا که در غیر این صورت طی سالهای آینده شاهد از بین رفتن این طبیعت منحصر به فرد خواهیم بود.
وی گفت: رویش نیلوفرهای آبی در سالهای اخیر به دلیل آلودگی های ایجاد شده در تالاب و تغییر شرایط اکولوژیک به شدت مورد تهدید واقع شده اند، بنابراین حفاظت از آنها بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسئول در استان گیلان تاکید کرد: همچنین جلوگیری از ریختن هر گونه زباله و پسماند در آبهای تالاب نیز در راستای حفاظت محیط زیست آن بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: قایقداران به خوبی آگاهی دارند تا زمانی که محیط زیست تالاب از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد گردشگران برای گشت زنی به آن وارد می شوند بنابراین حفاظت از محیط زیست تالاب لازمه استمرار رونق گردشگری در این تالاب خواهد بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تاکید کرد: هم اکنون حفاظت و احیای تالاب بین المللی انزلی با مشارکت گروه همکاری های ژاپن (جایکا) در حال انجام است.
وی در ادامه یادآور شد: همچنین اجرای طرح اکوتوریسم تالاب بین المللی انزلی نیز با همکاری مشترک گروه همکاریهای ژاپن، اداره حفاظت محیط زیست استان و اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در دست تهیه است.
تالاب انزلی از نوع تالابهای ساحلی بوده و به وسیله یک کانال کشتیرانی که از طریق دو موج شکن واقع در تاسیسات بندرگاه انزلی حمایت می شود به دریای خزر متصل است. حوزه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است.
تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید."کنوانسیون رامسر، سال ۱۹۷۵" و همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است.
این تالاب به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی»است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند.

برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار