۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

کاهش تجارت سوخت در آسیا

بازار کشتی های تانکر بزرگ با اجرایی شدن قوانین مربوط به کاهش سولفور تولیدی و پیش بینی افزایش پالایشگاه های آسیا، شاهد فعالیت کمتری بوده است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۰۰۰
کاهش تجارت سوخت در آسیا
به گزارش گروه بین الملل مانا، در دوره زمانی سال های 2013 تا 2014 شاهد کاهش پنج میلیون تن سوخت در فعالیت های هر کدام از کشتی های VLCC، سوئزماکس ها و پاناماکس ها بودیم. افزایش ظرفیت پالایشگاه ها به فعالیت بیشتر کشتی های تانکر منجر شد.
این افزایش در عرضه داخلی به طور طبیعی منجر به کاهش نفت و سوخت از خارج شد بطوریکه شاخص ها حاکی از کاهش 14 میلیون مترمکعبی میان سال های 2012 تا 2014 شد.
براساس این گزارش، آمارها حاکی از افزایش پنج میلیون بشکه در روز با افزایش ظرفیت پالایشگاه های آسیایی میان سال های 2007 تا 2013 است.
آژانس بین المللی انرژی نیز از در همین راستا از پیش بینی افزایش 6.4 میلیون بشکه در روز به واسطه افزایش ظرفیت پالایشگاه ها در اقصی نقاط دنیا در بین سال های 2015 تا 2020 سخن به میان آورد که در این میان آسیا 42 درصد از این افزایش یا به عبارتی 2.7 میلیون بشکه نفت در روز را به خود اختصاص خواهد داد.
در همین راستا آژانس بین المللی انرژی از افزایش 1.1 میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.
در خصوص سوخت نیز اوضاع به همین منوال است.
بین سال های 2013 و 2014، حجم جهانی سوخت به میزان 6 میلیون تن مترمکعب کاهش داشت که کاهش تولید سوخت در روسیه بعنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان سوخت از جمله عوامل اصلی آن عنوان شده است.
در ژانویه سال جاری طبق سیاست های روسیه شاهد افزایش تدریجی مالیات بر صادرات سوخت در این کشور و رسیدن آن به میزان اعمال شده بر روی نفت خام بودیم که براساس گفته های مقامات، این میزان مالیات تا سال 2017 برقرار خواهد بود.
در نتیجه با شروع سال 2017، افزایش صادرات نفت خام روسیه را شاهد خواهیم بود.
این گزارش در ادامه افزود: با افزایش تقاضای سوخت و کاهش واردات آن در آسیا موضوع تقاضا و تجارت بالا برای سوخت در آینده قابل بحث و بررسی است. از سوی دیگر تقاضای جهانی برای سوخت از میزان کنونی هشت میلیون بشکه در روز به واسطه وجود قوانین جدید، کاهش خواهد داشت.
با اجرایی شدن قوانین مربوط به کاهش سولفور تولیدی انتظار می رود تولید سوخت تا سال 2020 به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
از ابتدای سال جاری تاکنون با اجرایی شدن قانون Marpol توسط سازمان جهانی دریانوردی در مناطق تحت الاجرا، میزان سولفور در سوخت برای کشتی های با سفرهای بیش از 200 مایل در آمریکای شمالی و اروپا، 0.1 درصد کاهش داشته است.
در حال حاضر کشتی داران در مناطق یاد شده سوخت گازوئیل را جایگزین کرده اند.
بهرحال براساس گزارش موسسه تحقیقاتی Poten & Partners میزان تقاضای حمل نفت خام و به تبع آن سوخت، در سال های آینده آسیب پذیر خواهد بود.
برچسب ها: سوخت رسانی آسیا
ارسال نظرات
آخرین اخبار