۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

ادامه طرح حفاظت از لاک پشت های قشم تا پایان تیر ماه

طرح حفاظت از لاک پشت های قشم تا زمان اتمام تولد آخرین پشت لاک پشت ها و تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۷۱۷
ادامه طرح حفاظت از لاک پشت های قشم تا پایان تیر ماه

سید محمد هاشم داخته مدیر کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی 13 سال است که به صورت مداوم در جزیره قشم و سواحل شیب دراز انجام می شود، اظهار داشت: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در سال 94 که از اواسط اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود، همچنان ادامه دارد.
وی افزود: بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم همچنان به صورت شبانه توسط نیروهای طرح حفاظت از لاک پشت رصد می شود.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: تخم گذاری لاک پشت ها تا اوائل خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: معمولاً تولد لاک پشت ها هر ساله تا اواسط تیر ماه ادامه دارد اما طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی تا آخر تیر ماه ادامه خواهد یافت.
داخته با بیان اینکه هنوز آمار نهایی از میزان تولد بچه لاک پشت ها در سال 94 اعلام نشده است، گفت: معمولاً هر ساله بیش از پنج هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی در سواحل شیب دراز قشم متولد و راهی دریا می شوند.
وی یادآور شد: حدود چهار هزار تخم گذاشته شده توسط لاک پشت های مادر نیز به دلیل نداشتن نطفه هیچ گاه به تولد لاک پشت منجر نمی شوند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، تاکید کرد: یک هفته پس از اتمام پروژه ، آمار دقیق لاک پشت های متولد شده در ساحل شیب دراز را اعلام خواهیم کرد که به طور قطع این آمار کمتر از پنج هزار قطعه بچه لاک پشت نخواهد بود.
وی در خصوص حفاظت تخم ها در مقابل حمله روباه ها گفت: از آنجا که روستای قشم بیشترین جمعیت روباه در کشور را نسبت به وسعت سرزمین به خود اختصاص داده است، این روباه ها همواره به عنوان مهمترین معضل برای تخم های لا ک پشت های پوزه عقابی مطرح بودند.
داخته خاطرنشان کرد: با جابه جایی تخم های واقع شده در نزدیکی دریا و حفاظت شبانه روزی از آنها موفق شدیم آنها را از خورده شدن توسط روباه ها و سایر حیوانات موزی جزیره نجات دهیم.
به گفته مدیر کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، اجزای اصلی این پروژه حفاظتی شامل مردم روستای شیب دراز، اداره کل محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد‌قشم و برنامه تسهیلات محیط‌زیست جهانی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با انجام این پروژه حفاظتی درصد موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است. 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 11 سال است که پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره قشم صورت می گیرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: هر ساله از اسفند ماه تورهای ویژه طبیعت گردی برای مشاهده تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی وارد جزیره قشم می شوند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم با برنامه ریزیهای صورت گرفته و اجرای هر ساله طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در طول سواحل و جزایر جنوبی کشور شاهد از بین رفتن خطر انتقراض این گونه مهم دریایی باشیم.
داخته گفت: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی امسال در مقایسه با سال های گذشته از تفاوت بسیار خوبی برخوردار بود و آن حضور داوطلبانه طبیعتگردان برای شرکت در طرح های حفاظت و کمک به نیروهای بومی بود.
وی تاکید کرد: به این ترتیب با افزوده شدن این طبیعت گردان توانستیم تعداد نیروهای لازم برای طرح حفاظت از لاک پشت های قشم در سواحل شیب دراز را تامین کنیم.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، این نیروهای طبیعت گرد با همکاری موسسه سبز کاناز به طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی قشم یاری رساندند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با فرهنگ سازی بیشتر شاهد حضور نیروهای داوطلب بیشتری برای طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در محدوده آبهای خلیج فارس و به ویژه ساحل شیب دراز قشم باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار