۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

سه گونه دلفین در آب های قشم شناسایی شد

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: برای نخستین بار، سه گونه مختلف از دلفین‌های ساکن در آبهای ساحلی جزیره قشم شامل" دلفنین بینی بطری" ( Buttle noise)، "دلفین گوژپشت" ( Hump back) و پورپویز (Porpoise) مورد مطالعه قرار گرفتند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۴۶۶۸
سه گونه دلفین در آب های قشم شناسایی شد
به گزارش مانا،سید محمد هاشم داخته با بیان این مطلب، اعلام کرد: آبهای ساحلی جزیره قشم از معدود نقاط آبی جهان محسوب می شود که گونه های مختلف پستانداران دریایی به صورت ساکن و مهاجر در آن مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در این حوزه، زمینه‌ ارزیابی و تدوین برنامه‌های مدیریتی و نظارتی برای حفاظت بهتر از این پستانداران را فراهم کرده است.
مدیرکل محیط ‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در چند ماه گذشته و با دعوت از پژوهشگران کشورهای مختلف جهان در حوزه پستانداران دریایی، ویژگی‌های رفتاری دلفین‌ها در آبهای ساحلی جزیره قشم مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: برای حفظ و بهره‌برداری صحیح از دلفین‌های قشم به عنوان یک امتیاز در حوزه جذب توریست و ارتقای سطح درآمدی ساکنان مناطق همجوار خلیج دلفین ها، ویژگی‌های رفتاری و مهاجرت‌ های محلی این جانوران دریایی مورد ارزیابی علمی قرار گرفت.
به گفته داخته، حضور این جانوران دریایی و استمرار فعالیت‌های گردشگری مرتبط با آن، نیازمند این ارزیابی‌ها و هم چنین انجام برنامه‌های آموزشی برای دست اندرکاران فعالیت‌های گردشگری در این حوزه و همچنین آشنایی بیشتر گردشگران با این آبزیان است.
برنامه حفاظت از دلفین ها و آموزش جامعه محلی از سوی اداره کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و با همکاری برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و بنیاد میراث پارسیان از سال 1389 در منطقه آزاد قشم آغاز شده و در حال انجام  است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار