۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷

تحقق اهداف برنامه پنجم در رهاسازی ماهیان استخوانی

مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: با هدف گذاری صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه امسال 337 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی در آبهای خزر رهاسازی خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۳۰۶
تحقق اهداف برنامه پنجم در رهاسازی ماهیان استخوانی

ناصر کرمی راد، مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران به خبرنگار مانا گفت: پروژه بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در سال 94 با استقرار اکیپ های بازسازی ذخایر و کارشناسان شیلات استان های گیلان و مازندران از تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال گذشته در رودخانه های منتهی به دریای خزر شروع شده است.
وی ادامه داد: این کارشناسان در هشت رودخانه گیلان و پنج رودخانه مازندران اقدام به صید مولدین ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید می کنند.
کرامی راد با اشاره به اینکه تداوم صید و صیادی در آبهای خزر به طول کامل مرهون بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی است، گفت: اگر بازسازی ذخایر آبزیان در شمال کشور صورت نمی گرفت، میزان صید ماهیان به هیچ عنوان برای صیادان راضی کننده نبود.
وی اذعان داشت: در حال حاضر از صد درصد صید انواع ماهیان استخوانی دریای خزر، 70 درصد صید به ماهی سفید اختصاص دارد.
کرمی راد در ادامه سخنان خود از افزایش رهاسازی بچه‌ماهی به‌منظور بازسازی ذخایر دریایی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته 220 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر رهاسازی شد، در حالی که این تعداد با درصدی افزایش در سال جاری به 284 میلیون قطعه رسید.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، رهاسازی انواع ماهیان استخوانی شامل کپور دریایی و تالابی، کلمه، سوف، ماهی آزاد و سفید در سال جاری از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: حدود 170 میلیون از بچه ماهیان رهاسازی‌شده سفید است و از آنجا که مطابق ردیابی‌های انجام‌شده مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی میزان ماهی کپور در دریای خزر از کاهش برخوردار بود، بنابراین رهاسازی آن به 55 میلیون قطعه رسید.
کرمی‌راد ادامه داد: حدود 25 میلیون قطعه ماهی کلمه و سه میلیون و 50 هزار قطعه ماهی خاویاری در دریا رهاسازی شد که در کل از افزایش 40 میلیون قطعه‌ای انواع ماهیان رهاسازی‌شده در دریای خزر برخوردار بودیم.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران عنوان کرد: طی برنامه پنجم توسعه باید 337 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی در آبهای شمالی کشور رهاسازی شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت کم آبی، آلودگی رودخانه ها، برداشت شن و ماسه و صید بی رویه باعث شده ماهیان برای ازدیاد به رودخانه ها مهاجرت کنند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل صید مولد در مصب رودخانه ها ها و تکثیر مصنوعی از طریق هورون تراپی در دستور کار اداره کل های بازسازی ذخایر استان های شمالی کشور قرار گرفته است.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد هشت مرکز تکثیر و بازسازی آبزیان در سه استان شمالی کشور فعال هستند.
به گفته وی، دو مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در استان گلستان ، دو مرکز تکثیر و بازسازی مشترک ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری در استان مازندران و دو مرکز تکثیر و بازسازی مشترک ماهیان استخوانی و خاویاری در استان گیلان فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: پاییز سال گذشته صید مولدین ماهی آزاد در گیلان و مازندران به شدت افزایش یافت به طوری که کارشناسان شیلات موفق به صید 850 قطعه مولد ماهی آزاد شدند که در نتیجه در سال 94 تا کنون بیش از دو میلیون و 150 هزار قطعه ماهی آزاد تکثیر و رهاسازی شده اند.
وی گفت: این در حالی است که سا ل گذشته در مجموع سال یک میلیون قطعه ماهی آزاد تکثیر و رهاسازی شده بود.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران عنوان کرد: این افزایش چشمگیر در میزان صید مولدین گونه آزاد مربوط به تداوم فعالیت های تکثیر و بازسازی این گونه طی سالهای اخیر بوده است.
وی تاکید کرد: آمارهای که تاکنون اعلام شده حاکی از آن است که تکثیر ماهیان استخوانی در سال 94 نسبت به سال گذشته از رشد نسبی خوبی برخوردار بوده است.
به گفته کرمی راد، رشد تکثیر ماهیان استخوانی در مراکز تکثیر استان مازندران بیشتر بوده است.

برچسب ها: رها سازی ماهی
ارسال نظرات
آخرین اخبار