۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

برگزاری جشن تولد لاک پشت‌های پوزه عقابی در قشم

همزمان با نخستین روزهایی که جوجه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی سر از تخم بیرون می‌آورند، جشن تولدی به همین مناسبت در روستای شیب‌دراز قشم برگزار شد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۴۱۱۳
برگزاری جشن تولد لاک پشت‌های پوزه عقابی در قشم

به گزارش خبرنگار مانا از قشم، در این مراسم که به همت مردمی بومی این جزیره حامی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و گروه ناتوران خمیس(حافظان لاک‌پشت‌) برگزار شد، جمعی از مسئولان محلی و دوست‌داران طبیعت حضور داشتند.
این جشن به مدت دو روز برگزار و مورد استقبال گردشگران و دوست‌داران محیط زیست قرار گرفت و طی آن رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: لاکپشت های پوزه عقابی از نژادهای کمیاب و در معرض خطر انقراض هستند که در مدت تخم گذاری و تولد، از حمایت کارشناسان محیط زیست منطقه آزاد قشم و جامعه محلی برخوردار می شوند.
سیدمحمدهاشم داخته با تاکید بر اینکه از 13 سال قبل سنگ بنای حفاظت از این لاک‌پشت‌ها نهاده شده و امروز مردم این روستا پوزه عقابی‌ها را از خودشان می‌دانند و از آنها حفاظت می‌کنند، گفت: لاکپشت های پوزه عقابی از اواخر اسفندماه پارسال در سواحل روستای شیب دراز قشم اقدام به تخم‌گذاری کرده‌اند و با گذشت حدود دو ماه، نوزادان این جانوران زیبا سر از تخم بیرون می آورند و راهی دریا می‌شوند.
شعیب نیکزاد، امام‌جمعه روستای شیب‌دراز نیز در این مراسم اظهار کرد: خداوند عز و جل هیچ چیز را بیهوده نیافریده و نباید گونه‌های جانوری را بی‌مصرف دانست.
وی تاکید کرد: در این 13 سال مردم جزیره شیب‌دراز با دل و جان از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی محافظت کرده‌اند.
نیکزاد، دهیار روستای شیب‌دراز نیز در مراسم جشن تولد لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی اظهار کرد: شیب‌دراز از نظر جغرافیایی و گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد، به گونه‌ای که برخورداری از اسکله گردشگری و سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌ها باعث جذب گردشگر به این روستا شده است.
وی با اشاره به اینکه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی از اواخر اسفندماه به مدت 2 ماه صورت می‌پذیرد و پس از آن نیز به مدت دو ماه دیگر جوجه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیدون می‌آورند.
گفتنی است، در این مراسم همچنین کارگاه های حفاظت لاکپشت ها، اکوسیستم های حساس دریایی با موضوعیت مرجان ها و آسمان شب نیز برگزار می شود.
اجرای موسیقی محلی، برگزاری مسابقات مختلف و دیدار از خلیج دلفین ها و جنگل های حرا از جمله برنامه های جنبی جشن تولد لاکپشت های پوزه عقابی در قشم، بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار