۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

پایش پستانداران دریایی در آبهای عمان اجرایی می شود

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از اجرای طرح مطالعات روی پستانداران دریای عمان از سال آینده خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۹۶۹
پایش پستانداران دریایی در آبهای عمان اجرایی می شود

سعید محمودی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پستانداران دریایی یکی از مهمترین ذخایر زیست محیطی دریای عمان محسوب می شوند که پایش و حفاظت آنها همواره مورد غفلت واقع شده است.
وی ادامه داد: انواع دلفین ها و نهنگ ها در آبهای عمان زیست می کنند که هنوز مورد بررسی و پایش قرار نگرفته اند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین گاو دریایی نیز که از مهمترین پستانداران دریایی محسوب می شود در آبهای عمان زیست می کند اما هیچ گاه مورد پایش واقع نشده است.
وی یادآور شد: چند سال پیش لاشه یک گاو دریایی در سواحل خلیج چابهار مشاهده شد اما از آن زمان نیز اقدامی برای شناسایی این گونه با ارزش دریایی صورت نگرفته است.
وی گفت: حفاظت از این پستانداران دریایی نیازمند پایش مستمر آنها و پلاک گذاری است که باید در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گیرد.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: بنابراین مطالعه روی نهنگ ها، گاوهای دریایی و دلفین ها به زودی آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پایش پستانداران دریایی نیازمند اعتبارات ویژه ای است که امیدواریم مبلغ مورد نیاز در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گیرد.
به گفته محمودی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از محل اعتبارات پژوهشی سال آینده، مبلغی برای پایش پستانداران دریای عمان تخصیص خواهد یافت.
وی تاکید کرد: از آنجا که اعتبارات معاونت محیط زیست دریایی بسیار محدود است امیدوایم بتوانیم برای تامین اعتبارات لازم جهت پایش پستانداران دریایی از محل اعتبارات معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بهره مند شویم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پایش پستانداران دریایی نیازمند بهره گیری از شناورهای بزرگ است.
وی یادآور شد: مطالعات به منظور آغاز طرح پایش و بررسی پستانداران دریایی از امسال آغاز خواهد شد تا بتوانیم از سال آینده وارد عملیات اجرایی شویم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم اکنون خلیج چابهار آنچنان به یک ناحیه صنعتی تبدیل شده که می توان آن را حوضچه کم عمقی دانست که محل تردد شناورهای باری شده است.
وی اذعان داشت: بنابراین چگونه می توان انتظار داشت در یک ناحیه صنعتی و پر رفت و آمد موجودات دریایی بزرگی همچون دلفین ، نهنگ و گاو دریایی زیست کنند.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه بر ضرورت فراهم بودن امکانات به منظور امداد و نجات پستانداران دریایی تاکید کرد و گفت: هم اکنون هیچ گونه تجهیزات مناسبی برای این امر مهم در استان وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری کلاسهای آموزشی امداد و نجات پستانداران دریایی برای صیادان و جامعه محلی می تواند نقش موثری در راستای حفاظت از این گونه های آبزی ایفا کند.
مدیر کل اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: امداد و نجات پستاندران دریای عمان نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای خرید تجهیزات و برگزاری کلاس های آموزشی است که امیدواریم به زودی این مهم نیز تحقق یابد.

برچسب ها: دریای عمان
ارسال نظرات
آخرین اخبار