۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸

تداوم طرح حفاظت از لاک پشت ها در سواحل جنوبی

مدیر کل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سواحل خلیج فارس جزایر و نیز سواحل دریای عمان به صورت شبانه روزی پایش می شود تا در صورت مشاهده لاک پشت مادر و تخم گذاری، تخم ها تحت حفاظت قرار گیرند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۴۱
تداوم طرح حفاظت از لاک پشت ها در سواحل جنوبی

داوود میرشکاردر گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: با همکاری ادارات کل محیط زیست استان های جنوبی و تشکل های مردم نهاد هر ساله طرح حفاظت از لاک پشت های دریایی از اسفندماه هر سال شروع می شود.
وی ادامه داد: با توجه به تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی از اوایل اسفندماه تا اوایل تیرماه طرح حفاظت از این گونه لاک پشت نیز در این مدت ادامه خواهد داشت.
میرشکار اذعان داشت: طرح حفاظت از لاک پشت های سبز نیز در سواحل عمان از مرداد ماه آغاز و تا اواسط پاییز ادامه دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون تمام گونه های لاک پشت های دریایی در معرض خطر انقراض قرار دارند که در کشور ما با توجه به تخم گذاری دو گونه پوزه عقابی و سبز طرح حفاظت از این گونه های انجام می شود.
وی گفت: یکی از این اقدامات پاکسازی سواحل مستعد تخم گذاری ، برای آماده سازی تخم گذاری لاک پشت ها ست.
میرشکار عنوان کرد: در این طرح با کمک تشکل های مردم نهاد، سواحلی که احتمال بیشتری برای حضور لاک پشت ها برای تخمگذاری دارد را از هر گونه زباله پاکسازی می کنیم.
مدیرکل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: چرا که لاک پشت ها موقعی که برای تخم گذاری به سواحل می آیند اگر با زباله یا جسمی برخورد کنند، محل را ترک کرده و برای تخم گذاری ساحل دیگری را انتخاب می کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار کرد: گاهی نیز در موقع کندن چاله برای تخم ریزی، لاک پشت ها با موانعی همچون زباله برخورد می کنند که باعث می شود احساس خطر کرده و بلافاصله محل را ترک کنند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر برخورد لاک پشت ها با زباله های تیز همچون شیشه شکسته باعث ایجاد جراحت در لاک پشت ها و ایجاد آسیب جدی به آنها می شود.
میرشکار در ادامه سخنان خود گفت: در برخی موارد نیز جراحت های به وجود آمده عفونت کرده و به مرور زمان باعث مرگ لاک پشت آسیب دیده خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به همین دلیل پاکسازی سواحل در امر حفاظت لاک پشت های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اذعان داشت: این پروژه در سواحل خلیج فارس ، جزایر و نیز سواحل دریای عمان در محدود استان سیستان و بلوچستان انجام می شود.
میرشکار عنوان کرد: پس از شروع تخم گذاری نیز، سواحل به صورت شبانه روزی پایش می شود تا در صورت مشاهده لاک پشت مادر و تخم گذاری، تخم ها تحت حفاظت قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد:تخم ها گاهی توسط برخی حیوانات خورده می شوند، بنابراین باید به دقت ازتخم ها تا زمان بیرون آمدن بچه لاک پشت ها حفاظت کرد.
وی یادآور شد: اگر تخم گذاری در نزدیکی دریا صورت گیرد از آنجا که ممکن است آب باعث نابودی تخم شود، لذا مکان دفن تخم ها توسط نیروها جابه جا می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار