۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

تخم گذاری لاک پشت ها تا اوائل خرداد ادامه دارد

برگزاری کارگاه آموزشی علمی ترویجی رونق خاصی به پروژه طرح حفاظت از لاک پشت‌های پوزه عقابی بخشیده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۳۸۱
تخم گذاری لاک پشت ها تا اوائل خرداد ادامه دارد

مدیر کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اعلام کرد:فعالان طبیعتگرد به صورت طلبانه در کارگاه آموزشی علمی ترویجی در راستای حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز حضور می یابند.
سید محمد هاشم داخته ادامه داد : همانند سال های گذشته پیش از حضور لاک پشت ها، تعداد 10 نفر نیروی پیشکسوت بومی از جمله میلاد زینلی به عنوان سرپرست سایت حفاظت لاک پشت های پوزه عقابی با سابقه هفت سال در این پروژه ثبت نام شد.
وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزشی علمی ترویجی لاک پشت های پوزه عقابی از هفته دوم فروردین ماه امسال تا پایان اردیبهشت ماه رونق خاصی به این پروژه بخشیده است.
داخته حضور فعالان طبیعتگرد به صورت داوطلبانه در این کارگاه را با هدف آشنایی داوطلبان با نحوه حفاظت و ارتباط با جامعه محلی و ترویج فرهنگ حفاظت و آشنایی با گونه های در خطر انقراض و معرفی جاذبه های زیست محیطی و اکوتوریسم روستایی و آگاه سازی جامعه محلی بخصوص آموزش کودکان به اهمیت حفاظت و ایجاد حساسیت نسبت به گونه لاک پشت های پوزه عقابی و آموزش جامعه محلی در راستای درآمدزایی از طریق حفاظت اعلام کرد.
وی اذعان داشت: امسال برای نخستین بار با همکاری موسسه سبز کاناز، از کمک طبیعت گردان در راستای حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی بهره بردیم. داخته خاطرنشان کرد: به این ترتیب علاوه بر بومیان روستای شیب دراز که کار حفاظت از تخم لاک پشت ها را به عهده دارند بر تعداد نیروهای کمکی داوطلب افزوده شده است.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی 13 سال است که به صورت مداوم در جزیره قشم و سواحل شیب دراز انجام می شود.
وی تاکید کرد: اجزای اصلی این پروژه حفاظتی شامل مردم روستای شیب دراز، اداره کل محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد‌قشم و برنامه تسهیلات محیط‌ زیست جهانی است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: هر ساله از اسفند ماه تورهای ویژه طبیعت گردی برای مشاهده تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی وارد جزیره قشم می شوند.
وی تصریح کرد: لاک پشت های پوزه عقابی در فصل قبل بیش از 9 هزار تخم در سواحل ماسه ای شیب دراز گذاشتند که از بین این تخم ها، شش هزار و 524 عدد از آنها تخم های رسیده ای بودند که دارای زرده و نطفه بودند و در پایان فصل تخم گذاری از بین تخم های رسیده 5 هزار و 882 عدد بچه لاک پشت به دنیا آمدند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: تخم گذاری لاک پشت ها تا اوائل خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: همچنین تا پایان تیر ماه هر ساله شاهد بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم ها هستیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار